Dieta dla zdrowia i urody

Dodany 30.09.2013

Aby cieszyć się promienną cerą, elastyczną skórą i mocnymi paznokciami należy stosować odpowiednią pielęgnację. Jednak balsamy i kremy to nie wszystko. Nawet najlepszy kosmetyk nie pomoże, gdy nasz jadłospis będzie ubogi w witaminy, minerały i mikroelementy. Najważniejsze jest więc odpowiednie odżywienie organizmu od wewnątrz.

Woda – źródło nawilżenia

Nasz organizm w ponad 60% składa się z wody. Jest ona głównym składnikiem każdej komórki naszego ciała, a więc jest nam niezbędna do funkcjonowania. Woda jest przede wszystkim środowiskiem dla reakcji biochemicznych, które są podstawą naszego życia. To woda bierze udział w transporcie składników odżywczych w  naszym ciele i w usuwaniu toksyn z organizmu. Poza tym jest najlepszym naturalnym kosmetykiem. Nawilża skórę od wewnątrz, poprawia jej napięcie i pobudza mikrokrążenie, co ma znaczenie np. w walce z cellulitem. -Odpowiednie nawodnienie organizmu to klucz do pięknej i jędrnej skóry. Należy pamiętać, aby wypijać od 1,5 do 2 litrów niegazowanej wody dziennie.– mówi dietetyk Naturhouse Beata Prusińska.

Woda jest też doskonałym źródłem minerałów, które pomagają utrzymać odpowiednią gospodarkę wodno - elektrolitową organizmu i wpływają na właściwe odżywienie komórek całego ciała. Należy zatem unikać produktów, które mogą powodować odwodnienie skóry. Są to przede wszystkim: mocna kawa, herbata oraz alkohol, utrudniający wchłanianie minerałów i witamin.

Przed zakupem przeczytaj etykietę

Nie wszystkie wody mineralne zawierają takie same minerały, dlatego przed zakupem powinniśmy się dokładnie zapoznać z informacją o składzie, zawartą na etykiecie. Ważnymi elektrolitami są przede wszystkim: magnez, wapń, sód, siarczany, węglowodany oraz żelazo. Dobra woda pokrywa 15% dziennego zapotrzebowania organizmu na dany pierwiastek. Sprawdźmy także, czy ma min. 50 mg/l magnezu i 150 mg/l wapnia, ponieważ regularne uzupełnianie tych minerałów ma szczególne znaczenie dla naszego zdrowia. Picie odpowiednio dobranej wody pozwala zachować równowagę organizmu i utrzymać ciało oraz umysł w doskonałej kondycji.

Soki i napoje mimo, że ich głównym składnikiem jest woda, nie zastąpią wody mineralnej w naszej diecie. Mogą być jednak źródłem witamin.

Owoce i warzywa – nasi sprzymierzeńcy

Spożywanie dużej ilości słodyczy i wysokoprzetworzonej żywności może prowadzić do braków witaminowych i mineralnych w organizmie. Aby uzupełniać niedobry należy przede wszystkim włączyć do jadłospisu owoce cytrusowe, jagody, warzywa kapustne i zielone, a także szpinak.

Owoce i warzywa są dla nas doskonałym źródłem węglowodanów, ale przede wszystkim błonnika, witamin, minerałów i antyoksydantów (związki te chronią nasz organizm przed działaniem wolnych rodników i przeciwdziałają starzeniu). Wiele składników zawartych w owocach ma działanie antynowotworowe, sprawia, że mamy piękna skórę, chroni nasz układ krwionośny czy wzmacnia układ odpornościowy. Ze względu na niezwykle korzystne działanie w/w składników  powinniśmy zjadać ok 600-700g warzyw i owoców dziennie.

Związki  nadające  barwę owocom i warzywom sprawiają, że na owoce miło popatrzeć, ale przede wszystkim mają one udowodnione działanie prozdrowotne. Barwniki te działają antynowotworowo, obniżają poziom złego cholesterolu, wzmacniają naczynia krwionośne, zapobiegają przedwczesnemu starzeniu, mają działanie antybakteryjne i  antywirusowe, a niektóre działają moczopędnie i przeciwzapalnie.  Im intensywniejszy kolor, tym więcej barwników.

Cukry proste w owocach

Owoce zawdzięczają swoją słodkość cukrom w nich zawartym. Im słodsze owoce, tym większa zawartość glukozy i fruktozy. To nie znaczy jednak, że powinniśmy z nich zrezygnować, ale osoby będące na diecie powinny kontrolować spożycie owoców i unikać ich w późnej porze wieczornej.

-Dieta bogata w owoce i warzywa pomoże utrzymać skórę w dobrej kondycji, zapewni blask włosom oraz zapobiegnie łamaniu się paznokci.- dodaje dietetyk Beata Prusińska. Wprowadzając zmiany w diecie musimy jednak pamiętać, że efekty nie będą natychmiastowe. Jedynie trwałe stosowanie prawidłowej diety da oczekiwane rezultaty i wpłynie pozytywnie na Twój wygląd. Aby mieć pewność, że Twoja dieta jest odpowiednio zbilansowana, najlepiej skonsultować się ze specjalistą. W ramach akcji „Uwaga Nadwaga”, która będzie trwać w dniach 16 września – 30 listopada we wszystkich Centrach Dietetycznych naturhouse możnaskorzystać z bezpłatnych konsultacji z dietetykiem.

(http://www.youtube.com/watch?v=8FU-GpiLr8w )

Tegoroczna “Uwaga Nadwaga” jest drugą edycją akcji edukacyjnej organizowanej przez sieć Centrów Dietetycznych Naturhouse. Głównym celem kampanii jest zwiększenie świadomości Polaków dotyczącej prawidłowych nawyków żywieniowych oraz walki z nadwagą. W czasie trwania kampanii można nie tylko skorzystać z darmowych konsultacji z dietetykiem w 165 placówkach Naturhouse w całej Polsce, ale równieżzaprosić dietetyka na bezpłatne spotkanie do swojego miejsca pracy lub szkoły naszego dziecka.W przedsięwzięcie zaangażowała się znana aktorka teatralna i filmowa –Katarzyna Bujakiewicz, która została ambasadorką kampanii.

Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie www.uwaganadwaga.com lub pod numerem infolinii 801 11 12 13.

Komentarzy

  • Bogdan Sitnicki 3 lata, 6 miesięcy temu

    Tłumaczyłem to wszystko krowie w noc wigilijną, a ona mi odpowiedziała: "za te porady dziękuję ci bardzo drogi Bogdanie, bo ja - głupia krowa, przez całe życie tylko trawę żarłam".

  • Krzysztof Łabuzek 3 lata, 6 miesięcy temu

    Moim zdaniem, z którym nie kryję się od wielu lat, dlatego ciągle ubywa mi pacjentów :-) , w polskich warunkach najlepszą terapią przywracającą równowagę tłuszczowo-mięśniową oraz grzebiącą większość chorób tzw. cywilizacyjnych, byłaby 6 miesięczna terapia oparta o obozy pracy przymusowej na przykład przy wyrębie lasów państwowych albo w kopalni odkrywkowej węgla brunatnego. Ruch przez 12 godzin dziennie, obcowanie z przyrodą, zero supermarketów, zero TV i sieci, zero używek, tylko 1. woda, 2. warzywa i 3. raz w tygodniu królik na ognisku (bez soli). I co by to dało? 90% redukcję masy ciała, cukrzycy typu 2, nadciśnienia, depresji, nowotworów. Może trochę urazowość by wzrosła. Ale z tym XXI wiek świetnie umie sobie radzić.

  • Marta 3 lata, 5 miesięcy temu

    Polacy nie są aż tak zacofani w kwestii diety. Wiadomą rzeczą jest jednak, że taka zbilansowana dieta kosztuje, a takiego szarego człowieka na nią zwyczajnie nie stać, nie mówiąc już o wizycie u specjalisty.

  • olu k 3 lata, 3 miesiące temu

    W sumie artykuł dość ubogi w coś nowego, aczkolwiek nie rozumiem wypowiedzi Pani Marty. Od kiedy woda, warzywa i owoce są tak drogie, że napisała Pani, cytuję: " taka zbilansowana dieta kosztuje, a takiego szarego człowieka na nią zwyczajnie nie stać"?

    W artykule mowa jest o wodzie, warzywach i owocach. I raczej są to najtańsze produkty, jakie można znaleźć w sklepach.

  • Olesya Duda 3 lata temu

    No nie powiedziałabym, że owoce są aż tak tanie. Zależy też jakie. Bo na samych jabkach i włoszczyznie chyba się nie wyżywimy. Ja sama często kupuje owoce i warzywa i wiem, że oprócz naprawdę podstawowych owoców i warzyw reszta jest dosyć kosztowna.

  • Paweł 2 lata, 12 miesięcy temu

    Schab czy łopatka wieprzowa to koszt 15 zł+ za kilogram. Drób trochę taniej, ale udka to też 7-8 zł / kg.

    Zaryzykuję twierdzenie, że większość owoców i warzyw (a także zbóż) mieści się w cenie 8 zł / kg i praktycznie wszystkie (nawet wymyślne) zmieścisz w 15 zł / kilogram.

    Tak, oczywiście, owoce i warzywa to w dużej mierze woda, a do tego błonnik, który przeleci przez nas niestrawiony. Można powiedzieć - co za pożytek z takiego jedzenia. Ale właśnie dzięki błonnikowi człowiek nie będzie odczuwać głodu, a Pan Doktor pisał w komentarzu właśnie o tym, że jako społeczeństwo jemy za dużo (i źle).

    Jeśli uważasz, że warzywami i owocami nie da się najeść, poobserwuj wegan. To nie Misie Panda, które większą część doby jedzą. Weganie spożywają całkiem normalne ilościowo posiłki. Sam czasem jadam w wegańskich knajpach i to naprawdę może być syte jedzenie (ale polecam się zainteresować z czego je robią).

    Zaryzykuję też twierdzenie, że dodatkowym atutem skupienia się na warzywach i owocach jest mniejsza skłonność do nerwic. Do wniosku tego dochodzę, gdy obserwuję znajomych, którzy rozważają czy powinni na przekąskę zjeść batonika, czy może jednak trzymać się diety. A taka marcheweczka na przekąskę jaka fajna i zdrowy człowiek z pewnością nie musi się nią stresować :-).

Nowy komentarz