Człowiek powinien wypijać 1,5 litra wody dziennie

Hasło to często słyszymy w reklamach wód mineralnych i źródlanych. Podtrzymywane przez wiele artykułów prasowych, ale czy ma potwierdzenie w badaniach naukowych i medycznych?

Próby weryfikacji mitu (11)

6.09.2012 przez Jagoda - Patron portalu: wydawnictwo
potwierdzam

Ta zasada jest już potwierdzona przez wiele naukowych badań i poparta doświadczeniami nie tylko 'babcinymi"

13.09.2012 przez Dariusz Maciszewski - Pielęgniarka: ratownictwo medyczne ,anestezjologia i intensywna terapia
potwierdzam

Oczywiście ,że tyle wody trzeba dostarczyć ponieważ przeciętny człowiek tyle traci przez oddech,parowanie skóry,pot, kał i mocz.Oczywiście te 1,5 litra to niekoniecznie samej wody.Woda jest w każdym posiłku,nawet tym wydawałoby się suchym.

13.09.2012 przez Jacek - Inny: Handlowiec
potwierdzam

To prawda, lepiej sie czuje jak wypije przynajmniej litr wody mineralnej

13.09.2012 przez Bogna Papiorek - Student: Politechnika Wrocławska
potwierdzam

czasem i więcej dla dobrego samopoczucia ;) a 1,5 to minimum

14.09.2012 przez Piotr Mośko - Inny:  
potwierdzam

Człowiek potrzebuje przyjmować 1,5 litra dziennie w różnych postaciach.

14.09.2012 przez Łukasz Ggg - Inny: Żywienie
obalam

W tej formie jest to niestety mit. 1,5 litra to jest tylko arbitralna kwtoa. Ja np. pijam 4 litry wody mineralnej dziennie bo po prostu mam większe na nią zapotrzebowanie.

14.09.2012 przez Paweł Kwiatkowski - Inny: pracownik administracyjny
potwierdzam

Ciało człowieka w zdecydowanej większości to woda, której poziom należy uzupełniać.

14.09.2012 przez Sylwia Mąkosa - pasjonat medycyny
potwierdzam

Potwierdzam. Minimum 1,5 l płynów powinniśmy dostarczyć organizmowi w ciągu doby. Ja pijam 3 l. Moje samopoczucie jest o wiele lepsze niż kiedy wypijam mniej np w jakiejś podróży.

14.09.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
potwierdzam

to minimum jakie powinno dostarczyć się organizmowi aby poprawnie funkcjonował

14.09.2012 przez Anasarka - Lekarz: stażysta
potwierdzam

Chodzi oczywiście o ZDROWEGO człowieka i MINIMUM 1,5 litra wody.

15.09.2012 przez Monika Leżańska - Inny: dociekliwa
potwierdzam

Faktycznie taką ilość płynów należy uzupełniać, niekoniecznie samą wodą. Wszystkie pokarmy, które przyjmujemy zawierają pewną ilość wody: kawa, herbata, zupy, owoce, nawet suche jak ktoś słusznie zauważył. Podsumowując to wszystko wyjdzie, że nie trzeba wcale wlewać w siebie baniaka wody dziennie. Co więcej, czasem może to przynieść odwrotny efekt od zamierzonego. Kiedy w krótkim czasie wypijemy dużą ilość wody, nasz organizm odczyta to jako znak, że jest ma za dużo wody (wzrasta ciśnienie krwi) i należy produkować więcej moczu, żeby tego nadmiaru się pozbyć.W efekcie może dojść do odwodnienia. Najlepiej pić wodę regularnie przez cały dzień, ale w małych ilościach, po pół szkalanki - szklankę.

15.09.2012 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
potwierdzam

W oparciu o podręczniki opisujące fizjologię gospodarki wodno-elektrolitowej naszego organizmu dorosły, zdrowy człowiek powinien rzeczywiście wypijać PRZYNAJMNIEJ 1,5 litra wody dziennie. Należy pamiętać, że dobowe zapotrzebowanie na wodę zależy jednak od rodzaju aktywności fizycznej, temperatury, wilgotności i ruchu powietrza (czyli od klimatu), zależy od płci, rasy, wieku, masy ciała i stanu zdrowia (osoby wysoko gorączkujące potrzebują nawet 4-6 litrów). Zależy to również od tego, czy jesteśmy szczelnie ubrani, czy też przebywamy bez ubrania, np. na plaży.

Dorośli w rzeczywistości potrzebują WIĘCEJ wody niż 1,5 litra, ale przyjmuje się, że resztę powinniśmy przyswajać z pokarmami stałymi, bogatymi w wodę (owoce, warzywa, mięso itp).

Nie ma jednak jednej normy dla wszystkich. Im jesteśmy bardziej aktywni tym więcej wody potrzebujemy. Najbardziej podatne na odwodnienie są małe dzieci (ich dobowe zapotrzebowanie na wodę w stosunku do masy ciała jest prawie dwukrotnie większe) oraz osoby w wieku podeszłym (ze względu na znacznie słabsze odczuwanie pragnienia).

Żródło: F. Kokot. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo zasadowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007, ISBN: 978-83-200-4101-9