Aby schudnąć, trzeba ograniczyć jedzenie.

Powszechnie uważa się, że najskuteczniejsza dieta to żp. Nie jedzenie kolacji, słodyczy i nie picie alkoholu. Czy na pewno?

Próby weryfikacji mitu (37)

16.09.2012 przez Paulina M - Student: lekarski
obalam

Aby schudnąć można ograniczyć jedzenie, ale nie trzeba. Czasem wystarczy jedynie zmiana nawyków żywieniowych lub zastąpienie części porcji warzywami i wprowadzenie dodatkowej aktywności fizycznej. Przede wszystkim nie można głodować.

16.09.2012 przez Grzegorz Jania - Student: Protetyka dentystyczna
obalam

Ograniczenie jedzenia może doprowadzić do przyzwyczajenia się organizmu, który uruchomi tymczasowo swoje zapasy jednak jak tylko na chwilę się "złamiemy" natychmiast będzie chciał je uzupełnić myśląc, że stan mniejszych dostaw pokarmu może się powtórzyć. Aby schudnąć należy przede wszystkim jeść racjonalnie tzn. mniejsze porocje a częściej, bardziej kaloryczne posiłki serwować sobie na obiad a nie na kolację czy drugą kolację, wybierać posiłki z niską zawartością tłuszczu, węglowodanów, zamienić produkty powszechnie uważana za najbardziej tuczące np. ziemniaki na ryż, śmietanę na jogurt etc. Reasumując to zmiana diety jej składników i pory jedzenia a niekoniecznie ilości pozwoli schudnąć. Problem często nie tkwi w jedzeniu a w... głowie. Dobrze jest się też trochę poruszać.

17.09.2012 przez Karol K - Student: Student
obalam

Dobrana dieta + aktywność fizyczna, jeśli nagle wykluczymy pewne elementy z naszej diety obróci się to przeciwko nam i przytyjemy zamiast schudnąć.

17.09.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
potwierdzam

po pierwsze trzeba ograniczać stopniowo jedzenie, po drugie dużo ruchu i jeść słodycze tylko np w sobotę a nie codziennie a tak w ogóle to wszystko siedzi w głowie czyli najpierw psychika potem dietetyk i siłownia i masa sama spadnie

18.09.2012 przez Michał Węglarz - Inny: inny
potwierdzam

od marca schudłem 14 kg tracąc na wadze ok.1kg na tydzień, trochę ograniczyłem pożywienie, jedynie odstawiłem ziemniaki i białe pieczywo

19.09.2012 przez Damian Głogowski - Patron portalu: magister inżynier
obalam

Aby stracić na wadze trzeba przede wszystkim jeść regularne i z umiarem, ćwiczyć oraz zdrowo się odżywiać. Rezygnowanie z posiłków jest moim zdaniem bezcelowe. Człowiek prędzej czy później głodnieje i trzeba nadrobić posiłek czy co tam się ograniczyło.

20.09.2012 przez Jarosław Tomczyk - Inny: Informatyk
obalam

Na własnej skórze sprawdziłem. Nie ważne ile się je, tylko co. Poza tym kaloryczność produktu to jedynie przymiarka do określenia przydatności do tycia. Kłania się prawo zachowania masy. Nie możesz utyć więcej niż masa tego co spożyłeś. Ponadto jedząc coś nie przyswajasz wszystkich kalorii jakie zawiera owo coś. Jest jeszcze nieprzyswajalny "popiół", którego jest znacznie więcej niż przy trywialnej próbie spaleniowej.

18.10.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Jak najbardziej nie jest to mit. Żeby zrzucić na wadze przede wszystkim trzeba zmienić nawyki żywieniowe. I nie chodzi tu tylko o głodówki, bo na dłużą metę można sobie zrobić krzywdę, ale o racjonalne żywienie. Przejść na produkty pełnoziarniste, ograniczyć cukry proste (słodycze, słodzenie kawy, herbaty), jeść więcej warzyw niż owoców. Jednak bardzo ważne jest jedzenie regularne, o stałej porze. Najbardziej kaloryczne powinno być śniadanie: udowodniono, że im większe śniadanie, tym mniej człowiek potrzebuje zjeść w ciągu dnia. Obiad średnio kaloryczny,a kolacja lekka, nie zbyt późno. I przede wszystkim aktywność fizyczna!!!

19.10.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Najlepszym sposobem na schudnięcie jest równoczesne ograniczenie spożycia pokarmu lub zamiana diety ( ograniczenie tłuszczów i węglowodanów) wraz ze zwiększeniem aktywności fizycznej.

22.10.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Przede wszystkim trzeba sobie uzmysłowić, że do otyłosci prowadzą złe nawyki żywieniowe. Spożywanie zbilansowanej diety podzielonej na 5 posiłków dziennie, bez dojadania i włączenie umiarkowanego aerobowego wysiłku fizycznego jest podstawą. Czy jedzenie musimy ograniczyć zależy od tego ile wyjściowo jemy. Ponieważ problem polega zwykle na jedzeniu za dużo, matematycznie rzecz ujmując - tak, jak bedziesz jadł mniej to schudniesz.

Wiem, że dla niektórych może być to szokujące :)

23.10.2012 przez Maria Magdalena - Student: student jaki jest kazdy widzi
potwierdzam

+ ruch. Należy jeść mniej ale za to wolniej! Nasz mózg potrzebuje ok 15 min, zeby dotarło do niego, ze jesteśmy najedzeni. Dlatego im wolniej jemy tym mniej ;)

8.11.2012 przez Monika Ligęska - Inny: dietetyk
potwierdzam

Aby zmniejszyć masę ciała, należy dostarczać pożywienia o kaloryczności mniejszej niż nasze zapotrzebowanie energetyczne. W ten sposób organizm zagospodaruje na cele energetyczne rezerwy, w postaci tkanki tłuszczowej.

14.11.2012 przez Katarzyna Andrzejewska - Student medycyny: studentka V roku
potwierdzam

nie dostarczenie odpowiedniej podaży kolorii sprawia, że organizm zaczyna korzystać z rezerw kalorii- początkowo z glikogenu wątrobowego, później tłuszczu, przez co chudniemy. jesli ograniczenie jedzenia idzie w parze z zwiększonym wysiłkiem fizycznym to efekt murowany

17.11.2012 przez Michalina Małczak - Student: ..
obalam

Tak naprawę podstawą zdrowego żywienia to dieta zrównoważona i różnorodna. W większości wytycznych dieta odchudzająca jest rozpatrywana jako dożywotne zmiany nawyków żywieniowych. Przede wszystkim związane z odpowiednim procentowym udziałem składników odżywczych, oraz jedzeniem 5 mniejszych posiłków. Poza tym jedyną zmianą jaką powinni wprowadzić pacjenci chcący się odchudzić to zwiększenie ilości ruchu i ćwiczeń, a nie głównie ograniczanie ilości przyjmowanego pokarmu.

18.11.2012 przez Wiktoria G. - Inny: Uczeń
obalam

Można jeśli spożywamy naprawdę obfite, częste posiłki, ale sama uważam, że jest to konieczne. Jeśli już to musimy ograniczyć spożycie słodyczy i produktów wysokokalorycznych, acz nie od razu tylko stopniowo zmniejszać ich ilość. Trzeba pamiętać o aktywności fizycznej, jeść mniej, ale częściej. Zresztą serdecznie zapraszam na mojego bloga, gdzie przeprowadziłam wywiad z dietetyczką. Tam znajdziesz konkretne informacje :)

Pozdrawiam!

19.11.2012 przez Mateusz Jankowski - Student medycyny: kierunek lekarski IIIrok
potwierdzam

Zdecydowanie unikanie alkoholu pomoże w odchudzaniu gdyż jest bardzo kaloryczny, a jednym ze sposobów utracenia wagi jest ograniczenie spożywanych kalorii.

19.11.2012 przez Bernarda Płusa - Student medycyny: UMED Łódź
potwierdzam

Najważniejsze w odchudzaniu jest ograniczenie pokarmu oraz dobre, zdrowe nawyki żywieniowe. Dieta w odchudzaniu jest ważniejsza od uprawiania sportu, który tylko wspomaga proces odchudzania

21.11.2012 przez Marta Pulińska
potwierdzam

Ograniczyć to znaczy MNIEJ jeść a nie nie jeść wcale i dbać o to by wszystkie potrzebne składniki odżywcze znalazły się w naszym organizmie.

22.11.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
potwierdzam

Oczywiście jest to prawda, ale nie we wszystkich przypadkach. Odchudzanie się to złożony proces, na który poza zrównoważoną dietą składa się także aktywność fizyczną.

Niemniej jeśli ktoś jest otyły bo spędza cale dnie przed tv jedząc hamburgery, chipsy i frytki to na pewno ograniczenie tych produktów będzie dobrym początkiem :)

24.11.2012 przez Marlena Pietrusińska - Inny: zagadki medyczne
potwierdzam

potwierdzam że aby schudnąć należy ograniczyć jedzenie , ale trzeba to ograniczyć rozsądnie . Mniej prostych węglowodanów (np. zmiana chleba białego na razowe ) , więcej warzyw niż owoców , ograniczyć tłuszcze i pić dużo wody ( dodatkowo ruch , który poprawi metabolizm ) .

25.11.2012 przez Kamila Machnik - Student medycyny: położnictwo
obalam

Radykalne ograniczenie jedzenia nieodmiennie prowadzi do spadku tempa przemiany materii, ponieważ jedynie w ten sposób twój organizm może bronić się przed skutkami niedożywienia – chociażby tylko względnego, spowodowanego wcześniejszą nadmierną konsumpcją. W rezultacie nawet jeśli dieta spowoduje stopniową redukcję masy ciała, to będzie jej towarzyszyć poczucie ogólnego osłabienia, pogorszenie samopoczucia i osłabienie tkanek organizmu.Istnieją jednak także diety odchudzające, których wartości odżywcze są zgodne z normami. Jednym z takich pozytywnych wyjątków jest dieta strukturalna, która nawet w wersji 800 kcal dziennie może zapewnić komplet niezbędnych witamin i soli mineralnych oraz prawidłowe proporcje pozyskiwania energii z białka, tłuszczów i węglowodanów, pod warunkiem, że korzystamy z profesjonalnie opracowanego jadłospisu.

26.11.2012 przez Aleksandra Szczygielska - Pielęgniarka: pielęgniarka
potwierdzam

Ab schudnąć należy jeść mniejsze porcje, ale częściej. W odstępach 3 godzin, regularnie.

27.11.2012 przez Aleksandra Strycharz - Patron portalu: Student
obalam

Aby schudnąć nie należy ograniczyć jedzenia tylko go zmienić na to, które będzie mniej kaloryczne i bardziej pełnowartościowe.Podczas odchudzania bardzo ważna jest też ilość zjadanych produktów.Ważne jest to aby jeść co jakiś czas ale w małych ilościach.Podczas odchudzania nie należy tez zapominać o ćwiczeniach i wysiłku fizycznym.

27.11.2012 przez Milena Krysiak - Inny: Ratownik Medyczny
obalam

Nie trzeba ograniczać jedzenia tylko podzielić je na kilka małych posiłków. Ważne jest też to co jemy.

28.11.2012 przez Andrzej Stenzel - Student: Zdrowie Publiczne
potwierdzam

Jeżeli nie ograniczymy jedzenia odpowiednio dla danej jednostki to nawet najbardziej spalające tłuszcz sporty nie pomogą w zrzucenia wagi. Przykładowo bierzemy człowieka ktory ma dzienne zapotrzebowanie ok. 4000kcal a spożywa 8000kcal to nie schudnie

28.11.2012 przez Agnieszka Kaczorowska - Student: póki co biotechnologia
obalam

Należy odpowiednio zbilansować dietę. Powinno się jeść niewielkie porcje dosyć często, co pobudza nasz metabolizm do działania, rozpędza go. W efekcie można jeść nawet więcej niż przed rozpoczęciem diety, a i tak chudniemy. Oczywiście pochłaniając duże ilości, nadprogramowe kalorie, nie ma co liczyć na zrzucenie wagi.

29.11.2012 przez Piotr Tomaszewski - Inny: racjonalista
potwierdzam

Ochdchudzanie to po prostu zmuszenie organizmu, żeby wykorzystał zmagazynowaną energię (tłuszcz, białka). Żeby sięgnąć do magazynu, musi powstać ujemny balans energetyczny. Można to zrobić na dwa sposoby: ograniczając jedzenie lub zwiększenie wydatku energetycznego (sport). Ograniczanie jedzenia jest szybszą i prostszą metodą: wystarczy porównać, o ile można ograniczyć kalorie rezygnując ze słodyczy / tłuszczów a ile uprawiając sport i nie zwracając uwagi na jedzenie.

30.11.2012 przez Małgorzata Górska - Inny: bibliotekarz
obalam

To też, ale nie jest to najlepsza metoda. Działa tylko do czasu. Potem organizm, zaalarmowany wcześniejszym brakiem pożywienia, zaczyna go magazynować na "czarną godzinę". A przecież nie można głodować całe życie

3.12.2012 przez Krzysztof P. - Inny: Informatyk
potwierdzam

Najprostszym sposobem ograniczenia wzrostu zapasów jest ograniczenie jedzenia do rozsądnych ilości. Dobrym podejściem jest spożywanie proporcjonalnie więcej nisko przetworzonych produktów roślinnych ale bardzo zróżnicowanych.

Trzeba mieć na uwadze, że nie każdy organizm i nie zawsze gospodaruje zapasami w ten sam sposób. Ogólnie po głodówce "skłonny" jest być bardziej oszczędny i zapobiegliwie z tej samej ilości jedzenia co poprzednio "zrobić sobie" większy zapasy.

5.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
obalam

Aby schudnąć wcale nie trzeba ograniczać jedzenia. Człowiek spożywa pokarm, aby regenerować organizm i uzupełniać straty energetyczne. A więc nadwyżka pokarmu nad zapotrzebowaniem prowadzi do jego odkładania w postaci tłuszczu. Natomiast zwiększenie zapotrzebowania (poprzez wysiłek fizyczny) nad dostarczane kalorie powoduje spalanie tłuszczu. Przy okazji wysiłek fizyczny powoduje szereg dobrych skutków, takich jak poprawa odporności, krążenia i formy fizycznej.

6.12.2012 przez Amelia Prorok - Inny: Interesuję się medycyną od wielu lat
potwierdzam

jest to najlepszy sposób można też nie ograniczać jedzenia tylko jeść dużo leków przeczyszczających

7.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
obalam

Nie koniecznie można jeść dużo warzyw które zawierają np błonnik. Przede wszystkim trzeba zacząć wysiłek fizyczny bez którego się nie obędzie

12.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Jest to jak najbardziej prawda. Najlepsze efekty uzyskamy zdrowo się odżywiając i stosując aktywność fizyczną. Ani samą dietą ani samym sportem nie osiągniemy tak dobrych rezultatów. Gdy uprawiamy sport a dużo jemy, to wszystko co spalamy zaraz uzupełniamy i nie chudniemy. Tak samo w drugą stroną, ograniczając jedzenie owszem schudniemy, ale zarówno z mięśni jak i tkanki tłuszczowej a na pewno spowolnimy sobie metabolizm, więc efekt jojo murowany.

21.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Często otyłość dopada nas dlatego że chcąc odreagować stresy sięgamy po jedzenie. Dlatego alby schudnąć powinniśmy ograniczyć jedzenie, nie wskazane jest zwłaszcza podjadanie między posiłkami

24.12.2012 przez Piotr Sendecki - Inny: ratownik medyczny / fizjoterapeuta
potwierdzam

ograniczyć tak, ale bez głodówek, które defakto zwlaniają nasz metabolizm

30.12.2012 przez Patronikus - antropolog fizyczny
potwierdzam

Ograniczenie ilości spożywanego pokarmu powinno być dobrym początkiem odchudzania. Następny to odpowiednie zbilansowanie diety i oczywiście, najważniejszy, ruch na śiweżym powietrzu.

4.01.2013 przez Jola Jęczmieniak - Inny: ciekawska mama
potwierdzam

Wydaje mi się ze na tym polega samo odchudzanie, zeby schudnąć trzeba mniej jeść, nie duże trzy posiłki ale pięć małych. Do tego ruch i wytrwałość( o którą ciężko jak się jest łasuchem) i sukces nadejdzie prędzej czy później.

16.01.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
Mit nie jest możliwy do jednoznacznego obalenia/potwierdzenia potwierdzam

Mit prosty, ale dwuznacznie skonstruowany. W powszechnym języku „schudnąć” oznacza obniżyć masę ciała. Oczywiście powszechnie dostępnymi i zdrowymi metodami. Nie lekami (np. odwadniającymi), ani operacjami (bariatrycznymi). Zdrowe i powszechne metody, którymi możemy wpłynąć na nasz cieżar są dwie:

1. mamy wpływ na dowóz kalorii, czyli to co jemy, ale w aspekcie energetycznym, czyli pokarmy, które mogą być przetworzne w energię, a następnie zmagazynowane w postaci tkanki tłuszczowej (czyli tłuszcze, węglowodany i białka),

2. mamy wpływ na wywóz kalorii, czyli suma podstawowej przemiany materii (na którą mamy dość słaby wpływ) i wydatek energetyczny zwiazany z wysiłkiem fizycznym, na który możemy wpływać.

Otyli stajemy się wtedy, gdy opisana równowaga jest zaburzona. Czyli albo dowozimy za dużo kalorii, których nie jesteśmy w stanie spalić (na przykład jemy dziennie 3 czekolady, kilo bananów, 5 golonek, 5 litrów koli, 3 piwka i na to wszystko zasmażka, co daje nam około 5 tys kcal), a codzienny wysiłek fizyczny związany z chodzeniem, grą w tenisa, aktywnością seksualną, myśleniem itd. powoduje, że spalamy tylko część wprowadzonych kalorii, tj. 3 -3.5 tysiąca kcal. A co się dzieje z nadmiarem kalorii ? Niestety nie wyparowuje z nas. Ten nadmiar ulega kumulacji (głównie jako tkanka tłuszczowa) i w efekcie tyjemy.

Kolejna możliwość to taka, że jemy w miarę normalnie, czyli około 2.5 -3.5 tys. kcal, ale nie robimy w codziennym życiu nic, bo siedzimy i zmieniamy tylko kanały telewizyjne, czyli mamy w zasadzie tylko działającą podstawową przemianę. Zatem ta cała reszta kalorii, która nie została "spalona", a została wchłonięta, odkłada się tu i ówdzie, no i znowu tyjemy. Abyśmy nie utyli, dowóz musi się równać spalaniu. Zawsze. Jest to czyste prawo fizyki. 

Jeśli już jednak utyliśmy, to aby schudnąć możemy:

1. albo zwiększyć aktywność fizyczną przy zachowanej podaży kalorii (np. kongijscy biegacze długodystansowi),

2. albo zmniejszyć podaż kalorii przy praktycznie zerowej aktywności  fizycznej (np. więźniowie obozów zagłady).

Przedstawiona równowaga podaż=spalanie jest kluczowa w aspekcie objętości tkanki tłuszczowej (otyłości). Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden przykład nierównowagi. Japońscy zawodnicy Sumo mają codziennie ogromny wydatek energetyczny, bo ćwiczą fizycznie przez 6-8 godzin dziennie, ale mimo to są otyli. Dlaczego? Bo "dowożą" sobie czyste kalorie (ryż) w ogromnych ilościach, wielokrotnie przewyższających ich dobowe spalanie (zapotrzebowanie). Oni chcą być otyli, ponieważ o to chodzi między innymi w tym „sporcie”.

Wracając do mitu, aby schudnąć należy:

- albo ograniczyć dowóz kalorii (ograniczyć kaloryczne jedzenie i picie),

- albo utrzymać dotychczasową ilość kalorii (nawet jeśli jest zbyt wysoka), ale bardzo zwiększyć spalanie (czyli wysiłek fizyczny). Jednym osobom odpowiada schemat niejedzenia i siedzenia w fotelu, innym jedzenia, ale katowania się wielogodzinnym joggingiem lub siłownią. Zatem mit potwierdzam, ale powinien on być rozwinięty w następujący sposób: Aby schudnąć, trzeba ograniczyć jedzenie i/ lub zwiększyć aktywność fizyczną. 

Źródło: M. H. Floch. Red. wyd. L. Gastroenterologia Nettera Tom 1 i 2. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010, wyd.1; H. Ciborowska, A. Rudnicka. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL. Warszawa 2012. ISBN: 978-83-200-4257-3; H. Kunachowicz, E. Czarnowska-Misztal, H. Turlejska. Zasady żywienia człowieka. WSiP. Warszawa 2007. ISBN: 978-83-02-09149-0