leki antykoncepcyjne zwiększają ryzyko rozwoju raka piersi

i jak zdania?

Próby weryfikacji mitu (11)

18.11.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Wiele badań było przeprowadzonych w tym temacie i wykazały one, że przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych nieznacznie zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi, jeśli odstawi się tabletki, to ryzyko pozostaje takie same jak u kobiet, które antykoncepcji nigdy nie zażywały.

18.11.2012 przez Beata - Student medycyny: UM Lublin
potwierdzam

"Wiele badań ujawnia wzrost zachorowań na raka sutka wśród kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną przez dłużej niż 10 lat. Większe ryzyko występuje także u kobiet po 45 roku życia nadal stosujących tę formę zapobiegania ciąży. Pod wpływem syntetycznych hormonów dostarczanych do organizmu, komórki z jakich zbudowane są piersi dzielą się szybciej. Powoduje to zwiększenie ich podatności na działanie różnych czynników rakotwórczych. Ryzyko jest większe jeżeli istnieją inne, dodatkowe czynniki ryzyka np. obciążony wywiad rodzinny."

18.11.2012 przez Agata Michalczyk - Student: student medycyny
obalam

Pigułki antykoncepcyjne wytwarzane są z syntetycznych estrogenów i/lub progesteronów. Jak wykazały badania, hormony te powodują, że komórki piersi dzielą się szybciej, co czyni je bardziej podatnymi na działanie czynników rakotwórczych.Czynnikiem szczególnie powiększającym ryzyko zachorowania jest stosowanie pigułek antykoncepcyjnych w młodym wieku. Ryzyko to wzrasta dodatkowo w powiązaniu z innymi czynnikami wywołującymi raka piersi, takimi jak: poddanie się przez kobietę aborcji, zastępcze leczenie hormonalne, czy też historia raka piersi w rodzinie.

18.11.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Wpływ antykoncepcji hormonalnej na proces kancerogenezy jest nadal sprawą kontrowersyjną i wciąż prowadzone są badania w tym kierunku. Brak jednoznacznych danych na ten temat wynika między innymi z faktu dużej ilości czynników mogących mieć wpływ na inicjację nowotworu, czy też zbyt krótkiego okresu obserwacji kobiet stosujących nowoczesne hormonalne metody zapobiegania ciąży. Przypuszcza się. iż długotrwałe, trwające 10 lat i dłużej, stosowanie antykoncepcji hormonalnej może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory, szczególnie raka piersi oraz raka szyjki macicy. Ryzyko zwiększa się w przypadku rozpoczęcia antykoncepcji przed 25 rokiem życia oraz przed pierwszą ciążą.

19.11.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Wg podanego niżej źródła, leki antykoncepcyjne zawierające estrogeny mogą przyspieszać rozwój raka oraz nieznacznie zwiększać ryzyko jego wystąpienia u kobiet z grupy podwyższonego ryzyka (obciążonych genetycznie). Preparaty zawierające progesteron bez estrogenów nie powodują wzrostu ryzyka zachorowania.

19.11.2012 przez Ewa Krawczyk - Inny: biolożka
potwierdzam

Doustne środki antykoncepcyjne lekko zwiększają ryzyko raka piersi, szczególnie u młodych kobiet.

19.11.2012 przez Ania Nagel - Student: biotechnologii UG-GUMed
obalam

Z tego co słyszałam takie stwierdzenia spowodowane są tym, że kobiety regularnie stosujące antykoncepcję doustną są częściej badane, co ma związek z większą wykrywalnością nowotworów piersi/jajnika wśród tej grupy osób. Natomiast kobiety nie używające antykoncepcji, ani nie będące w ciąży potrafią zwlekać z wizytą u ginekologa nawet parę lat.

23.11.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Wzrost częstości zachorowań na raka piersi jest związany ze składową estrogenną preparatów antykoncepcyjnych. Efekt ten jest tak wyraźny, że udowodniono większą częstość zachorowania na raka piersi nawet u kobiet stosujących hormonalną terapię zastepczą, choć dawki hormonów w HTZ są znacznie mniejsze, niż w preparatach antykoncepcyjnych. Dodatkowym czynnikiem ryzyka jest brak ciąży do 30 roku życia.

22.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Obecnie dostępne badania naukowe notują nieznaczny wzrost ryzyka raka piersi u pacjentek stosujących tabletki trójfazowe. Jednak zwraca się uwagę że potrzeba dalszych badań na ten temat.

23.12.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
obalam

Nie ma jednoznacznych badan potwierdzajacych ta teze. Niektorzy naukowcy twierdza ze kobiety stosujace antykoncepcje hormonalna nie tyle czesciej choruja na raka piersi, co czesciej badaja sie u ginekologa, a to powoduje wieksza ilosc zdiagnozowanych nowotworow, niz u kobiet niebadajacych sie regularnie.

24.01.2013 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Wzrost częstości zachorowań na raka piersi jest związany ze składową estrogenną preparatów antykoncepcyjnych. Efekt ten jest tak wyraźny, że udowodniono większą częstość zachorowania na raka piersi nawet u kobiet stosujących hormonalną terapię zastepczą, choć dawki hormonów w HTZ są znacznie mniejsze, niż w preparatach antykoncepcyjnych. Dodatkowym czynnikiem ryzyka jest brak ciąży do 30 roku życia.

5.03.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
potwierdzam

Pani Doktor Ksepko słusznie pisze: Wpływ antykoncepcji hormonalnej na proces kancerogenezy jest nadal sprawą kontrowersyjną i wciąż prowadzone są badania w tym kierunku. Brak jednoznacznych danych na ten temat wynika między innymi z faktu dużej ilości czynników mogących mieć wpływ na inicjację nowotworu, czy też zbyt krótkiego okresu obserwacji kobiet stosujących nowoczesne hormonalne metody zapobiegania ciąży. Przypuszcza się. iż długotrwałe, trwające 10 lat i dłużej, stosowanie antykoncepcji hormonalnej może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory, szczególnie raka piersi oraz raka szyjki macicy. Ryzyko zwiększa się w przypadku rozpoczęcia antykoncepcji przed 25 rokiem życia oraz przed pierwszą ciążą.

 

Źródło: Tabletka gestagenna - zastosowanie we współczesnej antykoncepcji. K. Drews, W. Pieńkowski. Medical Tribune Polska, 2007;Antykoncepcja hormonalna.Piotr Skałba. Medycyna Praktyczna - Ginekologia i Położnictwo. 1(47)styczeń-luty 2007; http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/oral-contraceptives.