Powinno się codziennie zażywać witaminy jako suplement diety

Ten mit przyszedł do nas chyba z zachodu, zgodnie z modą amerykańską, będąc zdrowymi, zaczynamy łykać codziennie coraz więcej tabletek 'profilaktycznych'

Próby weryfikacji mitu (14)

11.11.2012 przez Magdalena Arendarek - Student medycyny: studentka 4 roku
obalam

Witaminy w tabletkach są niebezpieczne, ponieważ łatwo może dojść do hiperwitaminozy(Wiki: Hiperwitaminoza – zespół objawów chorobowych wywołany nadmiarem witamin w organizmie)

Nadmiar naturalnych witamin nie jest przyswajany przez organizm, natomiast witaminy syntetyczne są wchłaniane w każej ilości.

Jeśli nie ma potrzeby zażywania witamin nie należy ich suplementować.

Szczególnie niebezpieczne jest przedawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach np. wit A w ciąży ma działanie teratogenne.

Objawy przedawkowania witamin są bardzo poważne, dlatego należy bardzo uważać, stosując preparaty witaminowe i ściśle trzymać się zaleceń. „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania lub skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą” – ten komunikat to nie żarty. Niewłaściwie stosowane witaminy naprawdę zagrażają twojemu życiu i zdrowiu.

11.11.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
obalam

Tabletek nie powinniśmy nadużywać bez względu na to czy to suplement diety czy leczenie na własną rękę bez lekarza np przeziębienia. Nasz organizm przyzwyczaja się do dostarczanych poza pokarmem ( chodzi mi że w postaci tabletek a nie np z kiszonej kapusty) mikro i makroelementów i nie wykorzystuje ich z pokarmu, podobnie jest z kuracją lekami sterydowymi, które to trzeba podawać w miarę potrzeby gdy zawiodą NLPZ a odstawienie musi następować powoli i poprzez zmniejszanie dawek a nie od razu z dnia na dzień.

12.11.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
obalam

Z suplementami diety w postaci zwykłych czy musujących tabletek należy uważać gdyż zarówno niedobór jak i nadmiar witamin może być niekorzystny dla naszego organizmu

Dołączone wideo:
12.11.2012 przez Agnieszka Kaczmarek
obalam

Dostarczanie organizmowi codziennie dawki witamin w postaci suplementów może doprowadzić do nadmiaru witamin w organizmie co jest dla niego toksyczne, ponieważ pobieramy witaminy również z pokarmu

13.11.2012 przez Katarzyna Andrzejewska - Student medycyny: studentka V roku
obalam

przy zrównoważonej diecie suplementacja nie daje korzysci, a moze spowodować awitaminoze lub nadmiar m.in. zelaza w organiźmie co daje negatywne skutki

15.11.2012 przez Karolina Tychowska - Inny: grafik komputerowy
obalam

Przy prawidłowo zbilansowanej diecie wszystkie niezbedne składniki dostarczane sa z pozywieniem.

16.11.2012 przez Małgorzata - Inny: -
obalam

Uważam, że witaminy i minerały w postaci pastylek są trudniej przyswajalne przez organizm. Tak twierdzi mój lekarz pierwszego kontaktu. Lepiej stosować zbilansowaną dietę.

17.11.2012 przez Agata Michalczyk - Student: student medycyny
obalam

Zdrowiej jest dla nas przyjmować witaminy naturalne w zbilansowanej diecie.

23.11.2012 przez Jolanta Małczak - Inny: ..
obalam

Jeśli nie mamy wskazań lekarskich, objawów niedoboru witamin, czy zaburzenia wchłaniania, zwiększonego metabolizmu w wyniku choroby nie musimy, nie powinniśmy "profilaktycznie" zażywać wielowitaminowych suplementów diety. Związane to jest z tym, ze po pierwsze różnorodna dieta bogata w owoce i warzywa całkowicie pokrywa nasze dobowe zapotrzebowanie na witaminy. Ponad to specialiści sa zgodni, ze lepsze są witaminy jakie dostarczamy naszemu organizmowi w sposób naturalny, a przypuszcza się, ze takie preparaty wielowitaminowe mogą spowodowac nieznane do tej pory interakcje między witaminami w nich zawartymi.

26.11.2012 przez Bernarda Płusa - Student medycyny: UMED Łódź
obalam

jeśli nasza dieta jest zbilansowana,spożywamy duże ilości owoców i warzyw, nie ma potrzeby suplementować jej dodatkowo. Poza tym niektóre witaminy, dostarczane w nadmiarze mogą się odkładać w organizmie, co nie przyniesie pozytywnych skutków

19.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

Kto powinien suplementować? Ewentualnie chorzy, którzy nie mogą szybko uzupełnić niedoborów w naturalny sposób, kobiety w ciąży itp. Ah no i weganie, którzy nie mają obecnie dostępu do B12 (jeśli chodzi o warzywa i owoce to tzw witamina brudu i obecny sposób wytwarzania żywności sprawia, że jest praktycznie niedostępna dla wegan).

22.12.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Suplementacja witaminami jest potrzebna wtedy, kiedy mamy ich za mało, na co dzień (jeśli prawidłowo się odżywiamy) nie ma takiej potrzeby. Syntetyczne witaminy łatwo jest przedawkować!

23.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Powinniśmy suplementować jedynie brakujące mikroelementy, należy pamiętać że jak mawiał Hipokrates wszystko jest trucizną - decyduje tylko dawka.

Przykładowo - zbyt duża ilość zażywanych pigułek z beta karotenem, a więc związkiem który w organizmie jest przekształcany w witaminę A, zamiast zmniejszać, zwiększa zagrożenie nowotworami. Istnieją też badania naukowe sugerujące, że witamina C w pigułkach w niczym nie pomaga naszemu zdrowiu. Paradoksalnie, jako przeciwutleniacz może osłabiać nasz układ odpornościowy. Jak to możliwe? Pewne komórki obronne mają zdolność wytwarzania wolnych rodników, którymi niszczą chorobotwórcze drobnoustroje oraz komórki nowotworowe. Tymczasem duża liczba przeciwutleniaczy w organizmie może to utrudnić. Wniosek? Najlepiej zażywać witaminy w naturalnych produktach - np. warzywach i owocach. Są one zwykle lepiej przyswajalne, a organizm może skuteczniej regulować ich stężenie. W przypadku wegetarian konieczne jest jednak dodatkowe łykanie tabletek, uzupełniających poziom witaminy B12, wytwarzanej tylko w organizmach zwierząt.

23.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

Stosowanie codzienne suplementów diety okazuje się niezbyt zdrowe. Coraz częściej pojawiają się doniesienia o szkodliwości witaminy A, C, E podczas długiego stosowania. Przedawkowanie witaminy C u osób szczególnie wrażliwych może prowadzić do krystalizacji szczawianów i moczanów w nerkach.Najzdrowiej jeść naturalne witaminy.

18.03.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
obalam

"Suplement" zgodnie ze słownikiem PWN oznacza "uzupełnienie". A "uzupełniać" zgodnie z tym słownikiem oznacza "dopełniać". A "dopełniać" znaczy sprawiać, aby powtórnie była całość, pełność. Czyli, reasumując, sens suplementacji jest wtedy, gdy nam czegoś brakuje. Jeśli odżywiamy się adekwatnie i racjonalnie do wieku i wykonywanych codziennie czynności, jesteśmy zdrowi i nie narażeni na utratę witamin z powodu choroby, to ŻADNA suplamemtacja nie jest nam potrzebna.

 

Źródło: Krzysztof Łabuzek. Witaminy. Rozdział XIII. Strona 276. W „Farmakologia dla studentów i absolwentów kierunków medycznych” pod redakcją Bogusława Okopienia. Wydawnictwo Naukowe ŚLĄSK. 2011. ISBN: 978-83-7164-597-6.