Najedzenie się przed snem podwoduje problemy z zasypianiem

prawda?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (8)

4.11.2012 przez Mariusz87 - Pielęgniarka: Rat. Med. - Pielęgniarz
potwierdzam

Potwierdzam z własnej autopsji... Zjedzenie posiłku np. o 21-22 powoduje to że organizm nie jest w stanie strawić pokarmu. Wszystko odbywa się w powolnym tempie a co za tym idzie mamy trudności z zasypianiem, gdyż odczuwamy uczucie ciężkości

4.11.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

Duży posiłek wręcz odwrotnie, powoduje senność. Dużo krwi odpływa do przewodu pokarmowego by uczestniczyć w trawieniu, do tego następuje wzrost glukozy i wyrzut insuliny. Te czynniki powodują, że stajemy się ociężali i najchętniej ucielibyśmy sobie drzemkę nawet w środku dnia.

5.11.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
obalam

Zależy jaki posiłek i na ile przed spaniem go spożywamy. Ale obfity posiłek może powodować nie tylko problemy z zasypianiem ale także problemy ze snem

7.11.2012 przez Magdalena Arendarek - Student medycyny: studentka 4 roku
obalam

Po posiłku wydzielana do organizmu jest Insulina (hormon), który działa hipnogennie czyli wywołuje senność. Czujemy sie ociężali i nic nam się nie chce, a więc nie mamy problemów z zaśnieciem. Jednak podczas snu organizm przestawia się na tryb "oszczędny" zwalnia wszystkie procesy metaboliczne mi.in. trawienie. Nie ma odpowiednich ruchów perystaltycznych i pokarm zalega w żołądku, przez co czujemy ucisk i dyskomfort w nadbrzuszu. Sen staje się płytki i nieefektywny, częste wybudzanie.

Fizjologia człowiek,S. Konturek

23.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Wielokrotnie powtarza się stwierdzenie, że ostatni posiłek należy zjeść do 19. Co jednak począć, gdy długo pracujemy bądź późno chodzimy spać? Wyjściem z tej sytuacji jest złota zasada, że ostatni posiłek jemy na 2, 3 godziny przed snem. Organizm zdąży wtedy odpowiednio przetrawić to, co zjedliśmy, jednocześnie nocna przerwa między kolacją a śniadaniem następnego dnia nie jest za długa, co daje dodatkową korzyść - wpływa na utrzymanie szczupłej sylwetki.

Kolacja ma dostarczać ok. 20 proc. całodziennego zapotrzebowania organizmu na energię. Nie kultywujmy więc tradycji późnych, obfitych posiłków, które rekompensować mają niedojadanie w ciągu dnia. Bardzo ważne jest także to, aby kolacja była lekko strawna, czyli przed snem lepiej ograniczyć potrawy smażone (zwłaszcza te na dużej ilości tłuszczu), marynowane, pieczone z dodatkiem tłuszczu, a także mocno spieczone na ruszcie (wyciekający tłuszcz może tworzyć związki rakotwórcze). Najzdrowiej jest sięgnąć po coś gotowanego z wody lub na parze albo pieczonego w folii, bo ciepła kolacja korzystnie wpływa na spokojny sen. Dobrze jest poza tym, aby ostatni posiłek zawierał sporą ilość węglowodanów (np. potrawa mączna), gdyż działa to uspokajająco na mózg.

24.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

zbyt obfity posiłek, zjedzony o późnej porze może być przyczyną kłopotów z zaśnięciem

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Przyczyny utrudniające zaśnięcie to np. zbyt obfity posiłek, zjedzony o późnej porze (ostatni posiłek najlepiej zjeść na ok. 3 godziny przed położeniem się spać). Unikać należy też zasypiania z pustym żołądkiem - głód utrudni zaśnięcie. Wypita mocna kawa, herbata bądź nawet cola (te napoje zawierają kofeinę - substancję pobudzającą), czy też niewywietrzone pomieszczenie, w którym spędza się noc mogą przyczynić się do dłuższego oczekiwania na sen.

27.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Inne, może mniej poważne i łatwiejsze do usunięcia przyczyny utrudniające zaśnięcie to np. zbyt obfity posiłek, zjedzony o późnej porze (ostatni posiłek najlepiej zjeść na ok. 3 godziny przed położeniem się spać). Unikać należy też zasypiania z pustym żołądkiem - głód utrudni zaśnięcie. Wypita mocna kawa, herbata bądź nawet cola (te napoje zawierają kofeinę - substancję pobudzającą), czy też niewywietrzone pomieszczenie, w którym spędza się noc mogą przyczynić się do dłuższego oczekiwania na sen.