Jedzenie przed snem powoduje zmęczenie po przebudzeniu

Często się słyszy że jedzenie przed snem jest niezdrowe, bo organizm musi pracować a mu wstajemy rano niewyspani

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (10)

31.10.2012 przez Paweł Kwiatkowski - Inny: pracownik administracyjny
potwierdzam

Oczywiście, że tak jedzenie przed snem nie jest niezdrowe tylko ze względów ewentualnego tycia. Organizm podczas snu zamiast wypoczywać i schodzić z pełnej aktywności musi się jeszcze zająć trawieniem podanych mu nocnych porcji.

31.10.2012 przez Darek Bogacz - Student: Fizjoterapia
obalam

To zależy co jemy i jakiej ilości. Wykluczamy tłuste, ciężkostrawne jedzenie. Odpowiednie jedzenie gwarantuje dobry sen i wstajemy wypoczęci! Zauważcie, że po zjedzeniu dużej ilości węglowodanów złożonych chce nam się spać, na chwilę opadamy z sił by wróciła ona ze zdwojoną mocą - art w linku

Jak powszechnie wiadomo, tryptofan gwarantuje nam spokojny i zdrowy sen. Składnik ten wykorzystywany jest przez organizm do produkcji serotoniny – hormonu, który pozwala na „wyciszenie” układu nerwowego, a co za tym idzie umożliwia zaśnięcie. Serotonina z kolei przekształcona zostaje w melatoninę dbającą o nasz rytm dobowy. Tryptofan odnajdziemy min. w produktach mlecznych i bananach. Nie wystarczy jednak zadbać o dużą ilość tego aminokwasu w diecie. Ważne jest to, z czym go połączymy. Białka utrudniają przejście tryptofanu do mózgu, dlatego produkty wysokobiałkowe to nienajlepsza propozycja na ostatni posiłek! W tym momencie dotarliśmy do najsensowniejszego uzasadnienia wprowadzania węglowodanów do kolacji– poprawiają one drogę tryptofanu do mózgu. A wiadomo:

Więcej tryptofanu = to lepszy sen = efektywniejsza regeneracja = lepsza wydolność organizmu kolejnego dnia

Działanie węglowodanów w tej kwestii można zaobserwować na dwóch frontach:

Zintensyfikowanie przechodzenia białek do mięśni, co oczyszcza drogę do działania tryptofanu

Stymulowanie wydzielania insuliny, która zmniejsza we krwi aminokwasy konkurujące z tryptofanem

1.11.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Jedzenie przed snem może powodować zmęczenie i otyłość dlatego nie jest to dobry pomysł.

3.11.2012 przez erjota - Lekarz: lekarz stażysta
potwierdzam

Jedzenie przed snem nie jest zalecane przez dietetyków. Dlatego ostatni posiłek powinno się jeść około 4 godz przed pójściem spać

19.11.2012 przez Bernarda Płusa - Student medycyny: UMED Łódź
potwierdzam

jedzenie przed snem obciąża nasz organizm procesem trawienia w czasie spania, więc nie odpoczywa on w trakcie snu należycie. Stąd poranne zmęczenie

23.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Wielokrotnie powtarza się stwierdzenie, że ostatni posiłek należy zjeść do 19. Co jednak począć, gdy długo pracujemy bądź późno chodzimy spać? Wyjściem z tej sytuacji jest złota zasada, że ostatni posiłek jemy na 2, 3 godziny przed snem. Organizm zdąży wtedy odpowiednio przetrawić to, co zjedliśmy, jednocześnie nocna przerwa między kolacją a śniadaniem następnego dnia nie jest za długa, co daje dodatkową korzyść - wpływa na utrzymanie szczupłej sylwetki.

Kolacja ma dostarczać ok. 20 proc. całodziennego zapotrzebowania organizmu na energię. Nie kultywujmy więc tradycji późnych, obfitych posiłków, które rekompensować mają niedojadanie w ciągu dnia. Bardzo ważne jest także to, aby kolacja była lekko strawna, czyli przed snem lepiej ograniczyć potrawy smażone (zwłaszcza te na dużej ilości tłuszczu), marynowane, pieczone z dodatkiem tłuszczu, a także mocno spieczone na ruszcie (wyciekający tłuszcz może tworzyć związki rakotwórcze). Najzdrowiej jest sięgnąć po coś gotowanego z wody lub na parze albo pieczonego w folii, bo ciepła kolacja korzystnie wpływa na spokojny sen. Dobrze jest poza tym, aby ostatni posiłek zawierał sporą ilość węglowodanów (np. potrawa mączna), gdyż działa to uspokajająco na mózg.

26.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Jedzenie na noc powoduje wyczerpanie organizmu, który zamiast odpoczywać, musi trawić spożyty pokarm

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Przyczyną bezsenności i problemów z zasypianiem może być źle skomponowana, ciężko strawna, zbyt późno zjedzona kolacja.

27.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Organizm w nocy musi wypocząć, a nie być zajęty trawieniem. Najlepiej jest zjeść ostatni posiłek 3h przed snem i unikać rzeczy ciężkostrawnych.

27.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

To dlatego, że w nocy znacznie zwalnia metabolizm, czyli przemiana materii. Nasz organizm trawi wolniej, a to, czego nie zdoła strawić, szybko odkłada się w postaci dodatkowych kilogramów.

Również nie bez znaczenia jest to, co jemy na kolację, nawet jeśli organizm ma przed sobą kilka godzin, żeby sobie z tym poradzić. Kolacje powinny być lekkie. A jeśli już ktoś nie może się opanować i chciałby jeszcze coś przed snem przekąsić, to niech to będzie produkt białkowy, np. plasterek wędliny czy mięsa z pomidorem. Na pewno nie węglowodany. Problematyczne są jabłka, które niektórzy jedzą tuż przed zaśnięciem. Nie są odpowiednie szczególnie dla osób z nadwagą, otyłych, dla chorych na cukrzycę, bo zawierają dużo cukru.

Więcej

http://www.se.pl/kobieta/zdrowie-kosmetyki/nie-jedz-na-3-godziny-przed-snem_169779.html