Na zakwasy najlepsza jest gorąca kąpiel

Jaka jest najlepsza metoda na zakwasy bo ja słyszałem że gorąca kąpiel

Próby weryfikacji mitu (15)

25.10.2012 przez Agnieszka Kaczmarek
potwierdzam

Gorąca kąpiel na pewno przyniesie ulgę, jednak najlepsze są systematyczne ćwiczenia, żeby zakwasy nie powstawały.

25.10.2012 przez Irena - Inny: pasjonat
potwierdzam

gorąca kąpiel na pewno ulży w cierpieniu ale niestety pomoże jedynie chwilowo

25.10.2012 przez Iza - Student: student
potwierdzam

gorąca kąpiel przyniesie ulgę , rozgrzeje mięśnie na chwilę, niestety po kąpieli zakwasy nadal będą. Niewiele może pomóc na zakwasy, trzeba je przetrzymać, a kolejny raz po prostu spróbować nie przeciążać nadmiernie mięśni.

25.10.2012 przez Sebastian - Student medycyny: UM Lublin
potwierdzam

Tak może pomóc na zakwasy, gdyż polepsza krążenia, co doprowadzi do szybszego pozbycia sie zakwasów

25.10.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

Kilka sposobów na zakwasy:

- Masuj bolące miejsca;

- Użyj maści rozgrzewającej lub innego specyfiku. Do leczenia zakwasów polecane są np. maść bursztynowa lub borowinowa, maść Ben-Gay, Amol;

- Pod prysznicem zmieniaj strumień wody z ciepłego na zimny;

- Wypij herbatę yerba mate lub sok z 2 cytryn;

- Popijaj dużo wody mineralnej.

26.10.2012 przez Michał Smoliński - Student medycyny: przyszły lek :P
potwierdzam

Ciepła kąpiel rozszerzy naczynia krwionośne skóry i znajdujących się pod nią grup mięśni co umożliwi odtransportowanie nagromadzonego kwasu mlekowego (czyli własnie zakwasów) do wątroby i jego rozkład. Najlepsze na zakwasy jest właśnie kąpiel i masaż bolącej okolicy a tak na prawdę po prostu ćwiczenia :)

27.10.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Potwierdzam, ale jest to tylko jeden ze sposobów.

30.10.2012 przez Marlena Pietrusińska - Inny: zagadki medyczne
potwierdzam

ciepła kąpiel nas zrelaksuje i rozluźni , ale przede wszystkim rozszerzy naczynia krwionośne , poprawiając transport krwi a co za tym idzie odtrucie mięśni , pobierając kwas mlekowy , powstały podczas wysiłku .

11.11.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

Gorąca kąpiel przyniesie nam ulgę, ale tylko chwilową, ponieważ zakwasy to mikro uszkodzenia mięśni wywołane nagromadzonym podczas treningu kwasem mlekowym. Ból mięśni odczuwamy następnego dnia po przeciążeniu mięśni, wtedy w nich nie ma już śladu kwasy mlekowego, więc pozostaje nam cierpliwie poczekać aż mięśnie same się zregenerują.

17.11.2012 przez Michalina Małczak - Student: ..
potwierdzam

Ciepła kąpiel jest tak samo dobra jak kolejne ćwiczenia, rozciąganie się, itp Głównie wszystkie te sposoby związane sa z patomechanizmem powstawania bólu przy zakwasach, który związany jest z nagromadzeniem w mięśniach kwasu mlekowego. Jedynym sposobem jego eliminacji to "wypłukanie" przez krew, czyli wszystkie metody poprawiające krążenie w mieśniach zakwaszonych zmniejszają ból. Osobiście nie polecam gorącej kąpieli

18.11.2012 przez Klaudiusz Symington - Inny: Sportowiec
potwierdzam

Tak kąpiel zaraz po ćwiczeniach wspomaga wypłukiwanie kwasu mlekowego z mięśni. Dobre połączenie po wymagającym treningu to wykonywanie szybkich aerobów bez obciążenia a następnie masaż i gorąca kąpiel. Regenerację mięśni przyspiesząją również lekkie ćwiczenia w następnych dniach.

ps. Pani Klaudii Ksepko polecam wypróbować trochę wiedzy w sposób praktyczny.

27.11.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Mimo, że wielu sportowców ją poleca i stosuje nie ma jasnych badań naukowych, które potwierdzały by jej skuteczność.

Wykazano natomiast skuteczność nieobciążające ćwiczenia fizyczne, wypoczynek, masaże, rozciąganie, NLPZ czy Joga.

1.12.2012 przez Adam Oldfart - Inny: Farmaceuta
potwierdzam

Myślę, że jest w tym jakieś ziarno prawdy. Rozgrzana tkanka mięśniowa ma szansę szybciej zmetabolizować kwas mlekowy, który ponoć jest odpowiedzialny za te bóle mięśniowe, aczkolwiek jest też teoria, że "zakwasy" to efekt mikrouszkodzenia włókien mięśniowych i nie ma nic wspólnego z kwasem mlekowym powstałym podczas pracy mieśni z deficytem tlenowym.

20.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Ciepła woda sprawi, że krążenie w naszych mięśniach poprawi się. W tym wypadku, podobnie jak przy masażu, przyspieszone krążenie krwi szybciej zredukuje poziom kwasu mlekowego w organizmie. Dobrze jest także masować obolałe mięśnie podczas kąpiel

26.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Ciepła woda sprawi, że krążenie w naszych mięśniach poprawi się. W tym wypadku, podobnie jak przy masażu, przyspieszone krążenie krwi szybciej zredukuje poziom kwasu mlekowego w organizmie. Dobrze jest także masować obolałe mięśnie podczas kąpiel.

29.05.2013 przez Ernest Piotr Kuchar - Lekarz: Dr n. med.
obalam

Zakwasy czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego (Postexercise Muscle Soreness lub DOMS - delayed onset muscle soreness) – jest to ból mięśni pojawiający się 24-72 godzin po intensywnym wysiłku. Ból ustępuje zwykle po 5–7 dniach. Przyczyną zespołu są mikrouszkodzenia mięśni wywołane przez ich rozciąganie. Zakwasy kojarzone są niesłusznie z akumulacją kwasu mlekowego w mięśniach. Jak wykazały badania kwas mlekowy zostaje wypłukany z tkanki mięśniowej przez przepływająca krew już po około 1, maksymalnie 2  godzinach po intensywnym wysiłku, zatem nie może tłumaczyć dolegliwości bólowych. Według aktualnych teorii przyczyną zakwasów jest uszkodzenie mięśni przez wysiłek i obniżenie pobudliwości zakończeń włókien nerwowych przenoszących czucie bólu przez mediatory stanu zapalnego. Najlepszym sposobem na zakwasy wydaje się zatem być właściwy trening i stosowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Po wystąpieniu bólu zaleca się łagodne ćwiczenia, które zmniejszają ból w trakcie ich wykonywania, aż dojdzie do adaptacji mięśni do obciążeń. Badania nie potwierdziły skuteczności innych sposobów jak np. masaż lodem, akupunktura, terapia hiperbaryczna, terapia ultradźwiękami, polem magnetycznym, jogi, strechingu czy wspomniana gorąca kąpiel. Najlepsze wydaje się być kontynuowanie lekkich ćwiczeń.

Patrz też:

http://emedicine.medscape.com/article/313267-overview

Piśmiennictwo:

 

  1. Vila-Chã C, Hassanlouei H, Farina D, Falla D. Eccentric exercise and delayed onset muscle soreness of the quadriceps induce adjustments in agonist-antagonist activity, which are dependent on the motor task. Exp Brain Res. Nov 18 2011;[Medline].
  2. MacIntyre DL, Reid WD, Lyster DM, et al. Presence of WBC, decreased strength, and delayed soreness in muscle after eccentric exercise. J Appl Physiol. Mar 1996;80(3):1006-13. [Medline].
  3. Frey Law LA, Evans S, Knudtson J, et al. Massage reduces pain perception and hyperalgesia in experimental muscle pain: a randomized, controlled trial. J Pain. May 1 2008;[Medline].
  4. Vaile J, Halson S, Gill N, et al. Effect of hydrotherapy on the signs and symptoms of delayed onset muscle soreness. Eur J Appl Physiol. Mar 2008;102(4):447-55. [Medline].
  5. Tiidus PM, Ianuzzo CD. Effects of intensity and duration of muscular exercise on delayed soreness and serum enzyme activities. Med Sci Sports Exerc. 1983;15(6):461-5. [Medline].
  6. Schwane JA, Armstrong RB. Effect of training on skeletal muscle injury from downhill running in rats. J Appl Physiol. Sep 1983;55(3):969-75. [Medline].
  7. Travell J, Rinzler S, Herman M. Pain and disability of the shoulder and arm: treatment by intramuscular infiltration with procaine hydrochloride.JAMA. 1942;120:417-22.
  8. Cobb CR, deVries HA, Urban RT, et al. Electrical activity in muscle pain. Am J Phys Med. Apr 1975;54(2):80-7. [Medline].
  9. Davis WJ, Wood DT, Andrews RG, et al. Elimination of delayed-onset muscle soreness by pre-resistance cardioacceleration before each set. J Strength Cond Res. Jan 2008;22(1):212-25. [Medline].
  10. Katzberg HD, Khan AH, So YT. Assessment: symptomatic treatment for muscle cramps (an evidence-based review): report of the therapeutics and technology assessment subcommittee of the American academy of neurology. Neurology. Feb 23 2010;74(8):691-6. [Medline].
  11. Friden J, Sjostrom M, Ekblom B. Myofibrillar damage following intense eccentric exercise in man. Int J Sports Med. Aug 1983;4(3):170-6. [Medline].
  12. Sellwood KL, Brukner P, Williams D, et al. Ice-water immersion and delayed-onset muscle soreness: a randomised controlled trial. Br J Sports Med. Jun 2007;41(6):392-7. [Medline].
  13. Isabell WK, Durrant E, Myrer W, Anderson S. The effects of ice massage, ice massage with exercise, and exercise on the prevention and treatment of delayed onset muscle soreness. J Athl Train. 1992;27(3):208-17. [Medline]. [Full Text].
  14. Barlas P, Robinson J, Allen J, et al. Lack of effect of acupuncture upon signs and symptoms of delayed onset muscle soreness [In Process Citation]. Clin Physiol. Nov 2000;20(6):449-56. [Medline].
  15. Lin JG, Yang SH. Effects of acupuncture on exercise-induced muscle soreness and serum creatine kinase activity. Am J Chin Med. 1999;27(3-4):299-305. [Medline].
  16. Mekjavic IB, Exner JA, Tesch PA, et al. Hyperbaric oxygen therapy does not affect recovery from delayed onset muscle soreness. Med Sci Sports Exerc. Mar 2000;32(3):558-63. [Medline].
  17. Zhang J, Clement D, Taunton J. The efficacy of Farabloc, an electromagnetic shield, in attenuating delayed-onset muscle soreness. Clin J Sport Med. Jan 2000;10(1):15-21. [Medline].
  18. Craig JA, Barron J, Walsh DM, et al. Lack of effect of combined low intensity laser therapy/phototherapy (CLILT) on delayed onset muscle soreness in humans. Lasers Surg Med. 1999;24(3):223-30. [Medline].
  19. Douris P, Southard V, Ferrigi R, et al. Effect of phototherapy on delayed onset muscle soreness. Photomed Laser Surg. Jun 2006;24(3):377-82. [Medline].
  20. Hasson S, Mundorf R, Barnes W, et al. Effect of pulsed ultrasound versus placebo on muscle soreness perception and muscular performance. Scand J Rehabil Med. 1990;22(4):199-205. [Medline].
  21. Craig JA, Bradley J, Walsh DM, et al. Delayed onset muscle soreness: lack of effect of therapeutic ultrasound in humans. Arch Phys Med Rehabil. Mar 1999;80(3):318-23. [Medline].
  22. Ciccone CD, Leggin BG, Callamaro JJ. Effects of ultrasound and trolamine salicylate phonophoresis on delayed-onset muscle soreness. Phys Ther. Sep 1991;71(9):666-75; discussion 675-8. [Medline].
  23. Tourville TW, Connolly DA, Reed BV. Effects of sensory-level high-volt pulsed electrical current on delayed-onset muscle soreness. J Sports Sci. Sep 2006;24(9):941-9. [Medline].
  24. Denegar CR, Perrin DH. Effect of transcutaneous electrical nerve stimulation, cold, and a combination treatment on pain, decreased range of motion, and strength loss associated with delayed onset muscle soreness. J Athl Train. 1992;27(3):200-6. [Medline]. [Full Text].
  25. Craig JA, Cunningham MB, Walsh DM, et al. Lack of effect of transcutaneous electrical nerve stimulation upon experimentally induced delayed onset muscle soreness in humans. Pain. Oct 1996;67(2-3):285-9. [Medline].
  26. Leeder J, Spence J, Taylor E, Harrison A, Howatson G. The effect of electrical stimulation on recovery from exercise-induced muscle damage. Br J Sports Med. Dec 2011;45(15):A21. [Medline].
  27. Hasson SM, Wible CL, Reich M, et al. Dexamethasone iontophoresis: effect on delayed muscle soreness and muscle function. Can J Sport Sci. Mar 1992;17(1):8-13. [Medline].
  28. McAnulty S, McAnulty L, Nieman D, et al. Effect of NSAID on muscle injury and oxidative stress. Int J Sports Med. Nov 2007;28(11):909-15. [Medline].
  29. Cannavino CR, Abrams J, Palinkas LA, et al. Efficacy of transdermal ketoprofen for delayed onset muscle soreness. Clin J Sport Med. Jul 2003;13(4):200-8. [Medline].
  30. Connolly DA, McHugh MP, Padilla-Zakour OI, et al. Efficacy of a tart cherry juice blend in preventing the symptoms of muscle damage. Br J Sports Med. Aug 2006;40(8):679-83; discussion 683. [Medline].
  31. Connolly DA, Lauzon C, Agnew J, et al. The effects of vitamin C supplementation on symptoms of delayed onset muscle soreness. J Sports Med Phys Fitness. Sep 2006;46(3):462-7. [Medline].
  32. Bajaj P, Arendt-Nielsen L, Madeleine P, et al. Prophylactic tolperisone for post-exercise muscle soreness causes reduced isometric force--a double-blind randomized crossover control study. Eur J Pain. 2003;7(5):407-18. [Medline].
  33. Armstrong RB. Mechanisms of exercise-induced delayed onset muscular soreness: a brief review. Med Sci Sports Exerc. Dec 1984;16(6):529-38. [Medline].
  34. Johansson PH, Lindstrom L, Sundelin G, et al. The effects of preexercise stretching on muscular soreness, tenderness and force loss following heavy eccentric exercise. Scand J Med Sci Sports. Aug 1999;9(4):219-25. [Medline].
  35. Thompson HS, Hyatt JP, De Souza MJ, et al. The effects of oral contraceptives on delayed onset muscle soreness following exercise. Contraception. Aug 1997;56(2):59-65. [Medline].
  36. Boyle CA, Sayers SP, Jensen BE, et al. The effects of yoga training and a single bout of yoga on delayed onset muscle soreness in the lower extremity. J Strength Cond Res. Nov 2004;18(4):723-9. [Medline].
  37. Snyder, J. G.; Ambegaonkar, J. P.; Winchester, J. B.; McBride, J. M.; Andre, M. J.; Nelson, A. G. (2011). "Efficacy of Cold-Water Immersion in Treating Delayed Onset Muscle Soreness in Male Distance Runners". Medicine & Science in Sports & Exercise43: 766. doi:10.1249/01.MSS.0000402128.66983.f7
  38. Gulick, DT; Kimura, IF; Sitler, M; Paolone, A; Kelly, JD (1996 Apr). "Various treatment techniques on signs and symptoms of delayed onset muscle soreness.". Journal of athletic training31(2): 145–52. PMID 16558388