Spożywanie dużych dawek witaminy C w profilaktyce i "leczeniu" różnych infekcji zwiększa ryzyko kamicy nerkowej

Witaminę C przyjmujemy w okresie zwiększonego ryzyka przeziębień, grypy czy też stale w różnych preparatach myśląc, że dbamy o zdrowie... ale czy na pewno??

Próby weryfikacji mitu (15)

24.10.2012 przez Sandman - Lekarz: lekarz
potwierdzam

"Działanie niepożądane: Lek podawany w dużych dawkach (powyżej 1 g/d) może powodować nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego do moczu, krystalizację moczanów i cytrynianów, biegunki."

Źródło: indeks leków Medycyny Praktycznej.

24.10.2012 przez Michał - Inny: jak na razie uczeń bio-chemu
potwierdzam

Witamina C może być powodem kamicy nerkowej, ale w bardzo dużych dawkach (zwykle brane w profilaktyce i "leczeniu" są za małe). Zwykle jest ona po prostu usuwana z moczem i nie ma z nią problemu

3.11.2012 przez Paulina Górska - Student medycyny: dietetyka IV rok
potwierdzam

Tak. Duże dawki witaminy C przyczyniają się do zakwaszenia moczu. Kwaśny odczyn moczu może powodować wytrącanie się moczanów i cystynianów, a w konsekwencji tego do powstawania kamieni nerkowych.

8.11.2012 przez Monika Ligęska - Inny: dietetyk
potwierdzam

Tak, ale w profilaktyce raczej ciężko o aż tak dużą dawkę. Nadmiar witaminy C zostanie wydalony wraz z moczem.

13.11.2012 przez Bartłomiej Rawski - epidemiolog, specjalista zdrowia publicznego
potwierdzam

Owszem w przypadku kamicy szczawianowo-wapniowej. Jest to najczęściej występujący rodzaj kamicy. Złogi szczawianu wapnia są bardzo trudno rozpuszczalne. Ten rodzaj kamicy pojawia się w przypadku dużej ilości kwasu szczawiowego w moczu, w chorobach jelit, przy przedawkowaniu witaminy C, przy hipowitaminozie witaminy B6 oraz w upośledzonym wydalaniu jonów wodorowych.

22.11.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
potwierdzam

potwierdzam. Wit C moze powodowac zakwaszanie moczu, a co za tym idzie, wytracanie sie niektorych substancji.

25.11.2012 przez Justyna - Inny: uczennica
potwierdzam

Tak, sama mam problemy z nerkami i dostałam określoną dietę, według której nie mogłam przyjmować witaminy C (np. jeść cytryn, brać tabletek typu rutinoscorbin). Wszystko zależy od rodzaju kamieni.

28.11.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Badania naukowe potwierdzają, że dawki 2000mg dziennie zwiększają wydalanie moczanów z moczem i tworzenie kamieni u nawet 40 % badanych.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21186694

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15558527

9.12.2012 przez Judyta P - Student medycyny: wydział z sercem i wątrobą!
potwierdzam

Zwiększona podaż witaminy C jest czynnikiem ryzyka w kamicy moczanowej. Ponad to jest ona prekursorem szczawianów i znacznie obniża pH moczu

20.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Także nadmiar szczawianów w ustroju jest przyczyną formowania się kamieni w drogach moczowych. W organizmie ludzkim ok. 10% szczawianów pochodzi ze spożywanych pokarmów, zaś pozostałe 90% jest wytwarzane w ustroju, w dużej części z witaminy C.

23.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Przyjmowanie leczniczych i profilaktycznych dawek wit.C nie wpływają niekorzystnie na nasz organizm ,takie dawki są wydalane z organizmu.Natomiast bardzo duże dawki wit.C przyczyniają się do zakwaszenia moczu i tym samym mogą powodować zwiększone ryzyko kamicy nerkowej.

26.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Witamina C może sprzyjać tworzeniu się kamieni w nerkach, pęcherzu z soli kwasów szczawiowego i moczowego.

27.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Nadmiar witaminy C jest wydalany wraz z moczem, dlatego ciężko jest ją przedawkować. Jednakże osoby mające skłonność do kamieni nerkowych nie powinny spożywać z dietą ani zażywać z suplementami diety więcej niż 1000 mg witaminy C na dobę

27.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Jest to najczęściej występujący rodzaj kamicy. Złogi szczawianu wapnia są bardzo trudno rozpuszczalne. Ten rodzaj kamicy pojawia się w przypadku dużej ilości kwasu szczawiowego w moczu, w chorobach jelit, przy przedawkowaniu witaminy C, przy hipowitaminozie witaminy B6 oraz w upośledzonym wydalaniu jonów wodorowych.

9.01.2013 przez Markus von Rufous - Medycyna
potwierdzam

Tak, ponieważ zwiększa stężenie szczawianów.

8.02.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
potwierdzam

To prawda. Pani Doktor Paulina Górska napisała: Duże dawki witaminy C przyczyniają się do zakwaszenia moczu. Kwaśny odczyn moczu może powodować wytrącanie się moczanów i cystynianów, a w konsekwencji tego do powstawania kamieni nerkowych.

A Pan Doktor Marcin Musiał dołożyć swoje: Badania naukowe potwierdzają, że dawki 2000mg dziennie zwiększają wydalanie moczanów z moczem i tworzenie kamieni u nawet 40 % badanych.

Brawo Pogromcy !!!

Źródło: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21186694; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15558527; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15987848; http://www.przeglad-urologiczny.pl/artykul.php?1254.