Wstrzyknięcie zastrzyku z bąblem powietrza może spowodować zatrzymanie akcji serca.

Czy jest to możliwe ? Bo nie wszystkie pielęgniarki dbają o to żeby strzykawka nie miała powietrza

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (18)

24.10.2012 przez Michał Żuk - Inny: uczeń
obalam

Tak, jest to możliwe. Powstanie wtedy zator gazowy - pęcherzyk powietrza zablokuje naczynie krwionośne. Skutki tego mogą być różne, w zależności od tego, w jakim naczyniu on wystąpi. Jednak wiele zależy od tego, ile powietrza się dostało. Tylko jeśli będzie go dużo doprowadzi do śmierci. Literatura jako "dawkę" śmiertelną podaje 3 - 5 ml na kilogram masy ciała.

24.10.2012 przez Michał Żuk - Inny: uczeń
obalam

Tak, jest to możliwe. Powstanie wtedy zator gazowy - pęcherzyk powietrza zablokuje naczynie krwionośne. Skutki tego mogą być różne, w zależności od tego, w jakim naczyniu on wystąpi. Jednak wiele zależy od tego, ile powietrza się dostało. Tylko jeśli będzie go dużo doprowadzi do śmierci. Literatura jako "dawkę" śmiertelną podaje 3 - 5 ml na kilogram masy ciała.

24.10.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Może to spowodować zatorowość płucna a co z tym idzie NZK. Pielęgniarki dają leki przez wenflon który ma sitko które przeczyszcza np pęcherzyki O2

24.10.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
obalam

Obalam, ponieważ bąbel to kwestia względna. Niewielkie bąbelki powietrza nikomu nie zaszkodzą, ale każdy pracownik personelu medycznego wie, że należy przed podaniem zastrzyku czy kroplówki usunąć nadmiar powietrza gromadzącego się w rurce od kroplówki i w strzykawce. Gdy zbyt wielka ilość dostanie się do krwi, a stamtąd do serca pacjenta - faktycznie może dojść to zatrzymania jego akcji.

25.10.2012 przez Sebastian - Student medycyny: UM Lublin
potwierdzam

Istnieje szansa ze może powstać zator, zależy też jakieś wielkości były to pęcherzyki powietrza.

3.11.2012 przez erjota - Lekarz: lekarz stażysta
potwierdzam

Wstrzyknięte powietrze jest materiałem zatorowym i w konsekwencji może doprowadzić do zatorowości płucnej i do NZK

4.11.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
potwierdzam

Tak może zatrzymać akcję serca jak i wywołać zatory

14.11.2012 przez Agata Michalczyk - Student: student medycyny
obalam

"bąbel powietrza" w układzie naczyniowym może stanowić potencjalny materiał zatorowy, tzw. zator powietrzny.

15.11.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Tak, ponieważ w przypadku wstrzyknięcia powietrza może dojść do zatoru powietrznego.

19.11.2012 przez Bernarda Płusa - Student medycyny: UMED Łódź
obalam

z małym bąblem powietrza nie zrobi większej krzywdy, ponieważ ono się wchłonie, jednak ok. 100 ml powietrza już może narobić szkód i doprowadzić do zatoru powietrznego

28.11.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Chodzi tutaj o zator powietrzny zwany też zatorem gazowym. Najczęściej jest wywołany jatrogennie: dawniej były to operacje neurochirurgiczne, obecnie częściej są to zakładanie wkłucia centralnego, uraz klatki piersiowej, prowadzenie wysokociśnieniowej respiratoroterapii, torakocenteza, hemodializa czy duże zabiegi naczyniowe.

By doszło do zatoru potrzebne jest uszkodzenie naczynia z niskim ciśnieniem, tak by powietrze ( najczęściej ) mogło się zassać ( np. żyły położone ponad poziomem serca ).

Mała ilość powietrza w naczyniu nam nie zagraża - powietrze takie dostanie się żyłami obwodowymi przez prawe serce do t płucnych i tam zostanie zresorbowana do pęcherzyków płucnych i wydalona z wydechem.

Poważne powikłania takie jak wstrząs czy zawał serca wywołuje podanie ponad 5ml/kg masy ciała, choć znane są przypadki śmierci po 20ml powietrza. podanie 2 - 3 ml powietrza do naczyń mózgowych może się okazać śmiertelne. Ustalono że przy operacjach kardiochirurgicznych ( np CABG ) nawet 0,5 ml powietrza w gałęzi zstępującej lewej tętnicy wieńcowej wywołuje migotanie komór ( NZK ).

------------------

Widzę też, że koleżanka Anna Grochowalska dotarła do mojej strony internetowej - tworzonej na Iszym roku studiów w ramach zaliczenia informatyki medycznej :)

Miałem niedawno plan lekkiej modernizacji tej strony ...

17.12.2012 przez Piotr Sendecki - Inny: ratownik medyczny / fizjoterapeuta
potwierdzam

możliwe, teoretycznie wystarczy nawet 3-4 cm. Serce jak każda pompa może się "zapowietrzyć"

19.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Istnieje takie ryzyko. Powietrze może jak najbardziej stanowić materiał zatorowy. Jako dowód przytaczam materiały o zatorach powietrznych, powstałych w wyniku cewnikowania żyły podobojczykowej.

23.12.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
obalam

Obalam mit. Owszem, jest taka choroba jak zator powietrzny, ale gazu jest potrzebna znacznie wieksza ilosc, niz w zle 'odpowietrzonej' strzykwace z lekarstwem. Tak wiec nawet jesli nie uda nam sie pozbyc wszystkich pecherzykow powietrza, nie ma sie czym martwic- jest go za malo zeby zrobic nim krzywde.

27.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Tak, ponieważ tlen w przedsionku serca sprawia, że krew się spienia i to może doprowadzić do zatrzymania akcji serca.

Źródło: Choroby wewnętrzne Szczeklik

6.01.2013 przez Markus von Rufous - Medycyna
potwierdzam

Jest to możliwe, tzw. zator powietrzny (gazowy).

7.03.2015 przez Jakub Chylinsky - Student medycyny: lekarski
obalam

Jest to za mała ilość powietrza żeby spowodować zator gazowy. Pisze o tym choćby w Robbins'ie :)

5.05.2015 przez Filip Nowicki - Inny: drug abuser
obalam

Powinno się tego wystrzegać, gdyż duża ilość powietrza może spowodować szkody, ale mały bąbel na np. 0.1 , 02 ml nic nie zrobi