Mniejsza ilość posiłków w ciagu dnia poprawia metabolizm

Prawda czy Mit ?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (14)

24.10.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

"Jedz mniej a częściej" takie stwierdzenie słyszało wielu z nas, ja jednak znalazłem artykuł który mówi że wystarczy 3-4 posiłki dziennie i metabolizm również się polepszy a do tego łatwiej będzie utrzymać nam taki sposób odżywiania z powodów oszczędności w czasie

24.10.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

Powinno się jeść więcej posiłków i w określonych odstępach czasu. Spożywając 5 posiłków dziennie zapewniamy sobie dobre samopoczucie, właściwy poziom wydzielania insuliny i brak gwałtownych skoków poziomu glukozy co zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Posiłki powinny być częstsze, ale niewielkie objętościowo. Przerwy pomiędzy nimi powinny wynosić ok. 3-4 godziny.

25.10.2012 przez Irena - Inny: pasjonat
potwierdzam

zdecydowanie tak,

jedząc kilka posiłków ale mniejszych nasz żołądek łatwiej i szybciej je przetrawi, niż jedząc jeden obfity obiad

należy również dobrze rozgryźć jedzenie

3.11.2012 przez erjota - Lekarz: lekarz stażysta
potwierdzam

Mniejsze posiłki ale 4-5 razy na dobę o wiele lepiej wpływają na funkcjonowanie ukł. pokarmowego, niż np. duży obfity obiad dwudaniowy z deserem.

9.11.2012 przez Sandra Barańska - Student: kosmetologia
obalam

spozywanie malych posilkow a czesto przyspiesza przemiane materii w przypadku jedzenia zadko organizm szykuje sie na "przetrwanie" i spowalnia przemiane materii,broni sie ptrzed utrata tkanki tluszczowej

11.11.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Prawidłowo skomponowany jadłospis powinien zawierać pięć posiłków dziennie. Ważne jest również to aby dieta była zbilansowana co oznacza, że powinna dostarczać organizmowi właściwą ilość energii oraz niezbędne składniki pokarmowe w odpowiedniej ilości i stosunku w zależności od płci, wieku i aktywności fizycznej.

22.11.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
obalam

Obalam. Nalezy jesc czesto, ale za to w malych ilosciach. Standardowo: 5 posilkow dziennie.

23.11.2012 przez Katarzyna Andrzejewska - Student medycyny: studentka V roku
obalam

Według zasad zdrowego żywienia powinniśmy spożywać około 4-5 posiłków dziennie w odstępach 3-4 godzin. Należy zwrócić uwagę, aby pierwsze 2-3 posiłki były spożyte w pierwszej połowie dnia, co zmniejszy uczucie łaknienia w późniejszej części. Oczywiście pierwszym posiłkiem powinno być śniadanie. Wystrzegajmy się także podjadania między ustalonymi posiłkami. Jeżeli odczuwamy głód, a to jeszcze nie pora na posiłek wypijmy napój - wodę niegazowaną czy herbatę bez cukru.

13.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Aby zachować zdrowie i prawidłową wagę ciała powinniśmy spożywać min. 4-5 posiłków w ciągu dnia, w odstępach nie dłuższych niż 3 godz., i co najważniejsze o jednakowych porach.

20.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

W rzeczywistości jest tak że niezależnie od ilości posiłków i ich ilości, w spalaniu tłuszczu znaczenie ma łączna ilość spożytych kalorii. Czy zjesz dwa posiłki czy dziesięć nie ma znaczenia, tłuszcz nie spali się dzięki temu szybciej.

26.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
obalam

Niezależnie od ilości posiłków i ich ilości, w spalaniu tłuszczu znaczenie ma łączna ilość spożytych kalorii. Czy zjesz dwa posiłki czy dziesięć nie ma znaczenia, tłuszcz nie spali się dzięki temu szybciej.

27.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Jedzenie częściej, a mniejszych porcji, przyśpieszy przemianę materii i sprawi, że będziesz chudnąć. Najlepiej jeść pięć posiłków dziennie, co 3-4 godziny.

8.04.2013 przez Zbyszek Leś - Inny: Renaissance Man ;-)
potwierdzam

W królestwie zwierząt są osobniki, które jak nie śpią to jedzą praktycznie cały czas. Na przykład krowy. Moim zdaniem ludzie nie powinni tak robić. I nie ma takiej potrzeby.

Trzy posiłki dziennie w zupełności wystarczą. Oczywiście klucz w tym co jemy w trakcie tych posiłków. Jeśli są to głównie węglowodany, to dość szybko będziemy głodni. Nawet te złożone, nawet w towarzystwie błonnika. Ja przynajmniej taki mechanizm obserwuję u siebie.

Po śniadaniu złożonym np. z jajecznicy na bekonie i 3-4 jajek ze szpinakiem i kawy ze śmietaną do godziny drugiej nie jestem głodny. Ani słaby. Ani śpiący.

A jak kogoś rażą jajka i bekon to proszę oto przepis wegetariański: koktajl z szpinaku, brokuł, awokado, oleju kokosowego, śmietany, orzechów, truskawek i suszonych jagód goji. Efekt ten sam.

Jeśli zatem za miarę poprawy metabolizmu przyjąć efektywność zarządzania energetycznego organizmu, to przy dodatkowym założeniu odpowiedniego dobrania składników tej, mniejszej ilości posiłków przedmiotowy mit okazuje się prawdziwy.

6.08.2013 przez Maria Brzezińska - Inny: Uczennica szkoły średniej
obalam

Moja wypowiedź ma trochę charakter weryfikacji, trochę charakter riposty bo widzę, że wdarło się tutaj wiele chaosu do dyskusji i chciałabym parę spraw uporządkować.

1. Chyba nie wszyscy zrozumieli co miał na myśli autor mitu. Np. pani Irena, Damian Ziobro czy erjota deklarują potwierdzenie mitu, natomiast w komentarzu piszą coś dokładnie odwrotnego. Otóż to, jest wyraźnie napisane że jedzenie MNIEJSZEJ ILOŚCI POSIŁKÓW przyśpiesza metabolizm (nie "jedzenie MNIEJSZYCH POSIŁKÓW").

2. Przeglądam linki, które Pogromcy dołączają do wypowiedzi i widzę - większość nie zawiera nawet cienia jakichkolwiek badań, a opiera się jedynie na stereotypach dietetycznych. Już nie mówię o tym, że niektórzy nic nie dołączają do wypowiedzi. Uwaga dotyczy zdecydowanej większości piszących tutaj osób. Odnośniki do publikacji naukowych znalazłam tylko w artykułach nadesłanych przez Bartosza Maczkowskiego oraz Kaji Winczyk. No to jak Pogromcy, obalamy tutaj mity twardymi badaniami czy może pielęgnujemy je ładnymi artykułami, które nie mają pokrycia w rzeczywistości?

3. Przejdźmy do meritum, czyli teraz odniosę się do tezy przedstawionej w temacie. Otóż ja stoję na stanowisku, że ilość zjadanych posiłków w ciągu dnia nie ma większego wpływu na metabolizm - niezależnie czy jemy małe posiłki częściej czy duże rzadziej (weryfikowany mit). Faktyczne znaczenie ma to, ile jemy, nie jak często jemy. W załączniku dołączam artykuł (co prawda z Wykopu, ale z odnośnikiem do badań), który oprócz tego że obala mit "6 zdrowych posiłków", jednocześnie stwierdza, że częstość nie ma wpływu na przemianę materii. Tak więc obala oba mity za jednym razem :)