Dźwiganie jest zdrowsze poprzez uginanie i prostowanie kolan niż poprzez uginanie kręgosłupa.

Czy to nie wybór tzw. mniejszego zła?

Próby weryfikacji mitu (17)

23.10.2012 przez Michał Kaźmierczak - Inny: magister analityki medycznej
potwierdzam

Potwierdzam obiema rękoma! Jest to temat wałkowany na każdym kursie BHP. Potwierdzają to także koleżanki, które miały problemy z kręgosłupem przez nieprawidłowe dźwiganie. http://www.wrp.pl/Indhold/sider/show_article-7/default.aspx?id=10056

24.10.2012 przez Agnieszka Kaczmarek
obalam

Najbezpieczniejsze jest dźwiganie z pozycji kucania i stopniowego podnoszenia ciężaru, bez gwałtownych ruchów.

24.10.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Tak jest to prawdą takie podnoszenie mniej obciąża kręgosłup i wymaga mniej wysiłku. Możemy to zauważyć u osób podnoszących ciężary, oni bardzo dużo uwagi przykładają alby przy podnoszeniu ciężarów mieć wyprostowane plecy.

25.10.2012 przez Irena - Inny: pasjonat
potwierdzam

uginając nogi w kolanach łatwiej podnieść ciężar nie obciążając kręgosłupa, ponieważ działa wtedy siła mięśni a nie tylko sam kręgosłup

30.10.2012 przez Bartłomiej Rawski - epidemiolog, specjalista zdrowia publicznego
potwierdzam

Jak najbardziej. Uginając kolana, odciążamy kręgosłup przez co jest to zdrowsza metoda aniżeli uginając kręgosłup.

11.11.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

obciążenie dla kręgosłupa. Odległość między przenoszonym przedmiotem a pionową osią ciała powinna być jak najmniejsza. Ciężkie przedmioty należy zaś zawsze przenosić z wyprostowanym kręgosłupem. Podczas dźwigania należy także unikać niepotrzebnych pochyleń na boki oraz skrętów tułowia. Obciążenie kręgosłupa powinno być także symetryczne - to znaczy, jeśli dźwigamy dwie paczki, to powinny mieć podobny ciężar. Jeśli mamy taką możliwość, to jak najczęściej korzystamy z taczek, wózków, palety do transportu ciężkich przedmiotów.

Jakich błędów unikać? To zaokrąglanie pleców, obracanie się przy pochylaniu i przenoszeniu ciężarów, chwytanie ładunku z jednoczesnym przechyleniem ciała w tył i nadmierne uginanie kolan w momencie podnoszenia ciężkich przedmiotów z podłoża.

11.11.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
potwierdzam

Oczywiście że jest bezpieczniejsze ze względu na fakt iż kręgosłup na wyprostowanych nogach jest bardziej podatny na uszkodzenia krążków międzykręgowych, a na ugiętych nagach ciężar nie jest oparty na kręgosłupie a na nogach i przeciążenia kręgosłupa są co najmniej o połowę mniejsze

16.11.2012 przez Karolina Mikulska - Student: -
potwierdzam

W sytuacji, gdy unosimy coś ciężkiego na prostych nogach i zgiętym kręgosłupie prawie cały nacisk kieruje się na kręgosłup, co może doprowadzić do powstania protruzji, przepuklin czy wypadnięć jądra miażdżystego. Natomiast w sytuacji, gdy mamy wyprostowany kręgosłup i ugięte kolana nacisk rozkłada się głównie na stawy kończyn dolnych i dopiero na stawy kręgosłupa, co jest o wiele bardziej ergonomiczne dla naszych stawów.

16.11.2012 przez Rachela - Inny: przyszły ortopeda
potwierdzam

To najodpowiedniejsza forma dźwigania, więcej na temat w zamieszczonym linku.

16.11.2012 przez Agata Michalczyk - Student: student medycyny
potwierdzam

Taka pozycja ciała w czasie podnoszenia ciężarów odciąża kręgosłup.

17.11.2012 przez Michalina Małczak - Student: ..
potwierdzam

Tak, faktycznie mądrości w stylu klękaj i oszczędzaj kręgosłup sa całkowicie uzasadnione. Gdy schylamy się po ciężkie rzeczy siła rozkłada się w poziomie na odcinku kręgosłupa lędżwiowego, lub krzyżowego, a kręgosłum nie jest przystosowany do siły oddziaływującej w ten sposób, ponieważ jest zbudowany z naprzemiennych dysków i kegów. Gdy podnosimy ciężkie rzeczy uginając kolana siła rozkłada się w pionie kręgosłupa co jest korzystniejsze. Natomiast wielokrotne podnoszenie rzeczy poprzez schylanie się może doprowadzić do dyskopatii - wypadnięcia dysku i ucisku na rdzeń kręgowy, co kończy się chronicznym bóle, a w najcięższych przypadkach paraliżem kończyn dolnych.

23.11.2012 przez Bernarda Płusa - Student medycyny: UMED Łódź
potwierdzam

dzięki uginaniu kolan podnosząc jakiś ciężar nie obciążamy kręgosłupa, co jest bardzo ważne, ponieważ przy pochyleniu przy prostych kolanach może dojść do wypadnięcia dysku

13.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Przy uginaniu kręgosłupa dochodzi do bardzo wielkiego obciążenia kręgosłupa a związku tym może powstać skrzywienie kręgosłupa.

25.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Tak, ponieważ pracujemy wtedy mięśniami nóg a nie kręgosłup i nie przeciążamy go tak. Oto instrukcja jak powinno się podnosić ciężkie przedmioty:

Obejmij mocno przedmiot rękami. Upewnij się, że trzymasz go dobrze.

Zegnij kolana utrzymując proste plecy i wysoko brodę, napnij mięśnie brzucha i nie przestawaj oddychać.

Podnoś ciężar stopniowo, wstając unieś go mięśniami nóg. Pamiętaj napinać mięśnie brzucha i nie zginać pleców!

Podczas dźwigania unikaj pochyleń na boki i skrętów tułowia.

26.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Podczas podnoszenia ciężarów należy ugiąć kolana, utrzymując w miarę możliwości prosty kręgosłup.

27.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Podnoszenie z "krzyża” wydaje się łatwiejsze, ale stanowi dużo większe obciążenie dla kręgosłupa. Odległość między przenoszonym przedmiotem a pionową osią ciała powinna być jak najmniejsza. Ciężkie przedmioty należy zaś zawsze przenosić z wyprostowanym kręgosłupem.

28.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Przedmioty należy dźwigać "z kolan", wtedy nie obciążamy tak bardzo kręgosłupa

20.02.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
potwierdzam

Dla kręgosłupa pewnie tak, ale czy dla kolan ???

Wystarczy obserwować sportowców podnoszących ciężary. Najpierw zarzucają na klatę, a później prostują kolana. I dopiero do góry. Ale czy sport wyczynowy jest zdrowy? Doktor Musiał pisze: Odległość między przenoszonym przedmiotem a pionową osią ciała powinna być jak najmniejsza. Ciężkie przedmioty należy zaś zawsze przenosić z wyprostowanym kręgosłupem. Podczas dźwigania należy także unikać niepotrzebnych pochyleń na boki oraz skrętów tułowia. Obciążenie kręgosłupa powinno być także symetryczne - to znaczy, jeśli dźwigamy dwie paczki, to powinny mieć podobny ciężar. Jeśli mamy taką możliwość, to jak najczęściej korzystamy z taczek, wózków, palety do transportu ciężkich przedmiotów. Jakich błędów unikać? To zaokrąglanie pleców, obracanie się przy pochylaniu i przenoszeniu ciężarów, chwytanie ładunku z jednoczesnym przechyleniem ciała w tył i nadmierne uginanie kolan w momencie podnoszenia ciężkich przedmiotów z podłoża.

Źródło: Atlas treningu siłowego. Frederic Delavier. PZWL. Warszawa 2011. ISBN: 978-83-200-4377-8; Fizykoterapia. Tadeusz Mika. Wojciech Kasprzak. PZWL. Warszawa 2006. ISBN: 978-83-200-3738-8.