Sport to zdrowie!

Czy może wręcz przeciwnie? Niektórzy twierdzą, że sport to najprostsza droga do kalectwa. Innymi słowy pytanie brzmi, czy osoba nie uprawiająca sportu, a prowadząca ogólnie zdrowy tryb życia (racjonalna dieta, nie paląca) będzie mniej zdrowa niż osoba dodatkowo uprawiająca sport?

Próby weryfikacji mitu (18)

22.10.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Sport to zdrowie ale należy oczywiście robić to z zdrową głową np jeżeli nie umiemy podnosić ciężaru martwym ciągiem to jest to droga do kalectwa. To samo sport zawodowy. Ale jeśli się umie ćwiczyć to sport to zdrowie!

22.10.2012 przez Iza - Student: student
potwierdzam

sport amatorski (dla relaksu) jest zdrowiem dla ciała, pomaga w krążeniu, poprawie samopoczucia i wielu innych dziedzinach. Należy dobrać odpowiedni rodzaj sportu dla naszego organizmu.

Natomiast sport wyczynowy to już nie jest zdrowie, zawodowstwo to sporo kontuzji i chorób

22.10.2012 przez Anna Zielińska - Inny: Archeolog
potwierdzam

Ruch dobrze wpływa na organizm. Poprawia krążenie, spala niepotrzebny tłuszczyk i sprawia, że samopoczucie jest lepsze. Oczywiście jak ze wszystkim, nie należy przesadzać. Zarzynanie się kilka godzin 7 dni w tygodniu i pakowanie w organizm sterydów faktycznie może zaszkodzić.

23.10.2012 przez Arkadiusz R. - Inny: Poszukiwacz Prawdy
potwierdzam

Sport dla zdrowia, czyli nie wyczynowy to tak. I nie ma co tu dywagować. Z kilkoma jednak wyjątkami... jak szachy, brydż, piłka nożna (taka przed telewizorem) itp...

23.10.2012 przez Maria Magdalena - Student: student jaki jest kazdy widzi
potwierdzam

To prawda, tylko nalezy zawsze pamietac o ok 15 min rozgrzewce, inaczej każda aktywnośc fizyczna może prowadzić do problemów ze zdrowiem ;)

23.10.2012 przez Michał Kaźmierczak - Inny: magister analityki medycznej
potwierdzam

Sport amatorski, zdroworozsądkowy, najlepiej systematyczny --> to zdrowie!

Sport wyczynowy/zawodowy ---> to duże ryzyko urazów, kontuzji i szybsze zużycie stawów, więzadeł itp...

24.10.2012 przez Irena - Inny: pasjonat
potwierdzam

sport wpływa bardzo dobrze na nasze zdrowie, poprawia krążenie, samopoczucie, kondycję

ale sport wyczynowy to już nie jest zdrowie, wiążą się z nim kontuzje i choroby, a czasem nawet śmierć

25.10.2012 przez Sebastian - Student medycyny: UM Lublin
potwierdzam

Tak sport to zdrowie, jeśli zachowa sie umiar i zdrowy rozsądek, jest jak najbardziej wskazany do zachowania dobrego zdrowia jak najdłuzej

3.11.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
potwierdzam

Potwierdzam im więcej sportu tym lepiej dla naszego organizmu. wytwarzają się podczas zmęczenia endorfiny i czujemy się super. A faktem jest również że sport prowadzi do kalectwa, a czasami do śmierci przez NZK. Ale tu chodzi o sport wyczynowy, jak i taki przed telewizorem w fotelu trenując kciuk.

Dołączone wideo:
13.11.2012 przez Agnieszka Lisowska - Pielęgniarka: Studentka Studiów Mgr
obalam

Są nieskonczenie wielkie pozytywne skutki uprawiania sportu, ktory dziala na praktycznie kazdy uklad. Stad mit jest absurdalnie niedorzeczny

17.11.2012 przez Michalina Małczak - Student: ..
potwierdzam

Jednym z głównych czynników określenia zdrowego trybu życia jest aktywność fizyczna. Aktywność fizyczna, po pierwsze eliminuje ryzyko otyłości, reguluje poziom cukru we krwi, poprawia kondycje pacjentów miażdżycowych - wyhamowywując proces, poprawia funkcjonowanie krążenia krwi i zwiększa wydolność sercową, dodatkowo poprawia sylwetkę i ruchomość stawową. Sport jest lekiem podstawowym bezpłatnym i na wszystko. Przy czym nie chodzi o namawianie pacjentów na sporty wyczynowe, czy namawianie kogoś, kto wcześniej nigdy nie ćwiczył do nagłego biegania po 2h. Takie postępowanie faktycznie może skończyć się utratą zdrowia, ale systematyczne ćwiczenia codziennie po trochu, z tendencją wzrostową są eliksirem na młodość.

19.11.2012 przez Katarzyna Andrzejewska - Student medycyny: studentka V roku
potwierdzam

zdecydowanie tak. zalecane sa cwiczenia 3 razy w tygodniu, min 30 min i osiągnięcie tetna w trakcie tych ciczeń 60-70% wartosci max (220-wiek). należy pamiętać ze cwiczenia i dziedzina sportu powinny byc dostosowane do kondycji danej osoby. inaczej moga pojawić sie problemy zdrowotne- omdlenia, zawał, udar itp

19.11.2012 przez Bernarda Płusa - Student medycyny: UMED Łódź
potwierdzam

prosta, szczupła sylwetka mimo lepszego umięśnienia, energiczny sprężysty chód, brak objawów zmęczenia przy pracy fizycznej, na ogól lepsze samopoczucie w dniach, w których inni czują się gorzej. W wyniku treningu uzyskuje się wyraźną poprawę w podstawowych cechach motorycznych, takich jak: siła, szybkość, wytrzymałość. Obszerniejsze, wykrywalne złożonymi badaniami, korzystne zmiany zachodzą w organizmie w wewnętrznych narządach i tkankach

25.11.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Sport powoduje zmniejszenie ryzyka chorób sercowo naczyniowych, cukrzycy tII i zespołu metabolicznego, pomaga utrzymać właściwą wagę, spada ryzyko raka piersi, endometrium, okrężnicy, płuc, wzmacnia kości i stawy i mięśnie ( zmniejszenie osteoporozy ), poprawia kondycję fizyczną i psychiczną oraz nastrój, może wydłużać życie i poprawia jego jakość.

Nie powinno się zaczynać od zbyt wielkich obciążeń oraz przy niektórych chorobach zalecana jest wcześniejsza konsultacja lekarska. Jednak udowodniono naukowo, że korzyści przewyższają możliwe skutki.

12.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Wykonywanie regularnych ćwiczeń wykazuje korzystny wpływ na organizm, funkcjonowanie umysłu i jednocześnie zmniejsza ryzyko zapadalności na choroby przewlekłe.

Dowiedziono, iż aktywność fizyczna, przede wszystkim u ludzi w wieku średnim i starszych wydłuża ich życie, zapobiega przedwczesnej śmierci i poważnym chorobom. Ochronny skutek aktywności fizycznej jest porównywalny do efektu unikania palenia papierosów. Korzyści z uprawiania sportu to min.: zmniejszenie ryzyka chorób serca, otyłości, cukrzycy czy nowotworów.

20.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

port jest uznawany za panaceum na niemal wszystkie choroby. Osoby, które ćwiczą choćby raz w tygodniu, rzadziej chorują na cukrzycę, serce i raka. W starszym wieku są bardziej samodzielne i mniej cierpią z powodu różnych dolegliwości, np. reumatyzmu. Z kolei aktywni fizycznie osiemdziesięciolatkowie są w lepszej kondycji umysłowej i rzadziej cierpią na chorobę Alzheimera. Sport ma też przedłużać życie. Gry zespołowe, bieganie i ćwiczenia fizyczne zmniejszają ryzyko przedwczesnego zgonu przeciętnie o połowę w ciągu 15 lat – sugerują obserwacje 30 tys. osób w wieku 20-93 lata przeprowadzone prof. Larsa Andersena z uniwersytetu w Kopenhadze.

26.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Intensywne ćwiczenia na siłowni najbardziej służą rasie białej. Pozwalają im zmniejszyć stężenie we krwi HDL (tzw. dobry cholesterol) i trójglicerydów. Spada również LDL, ale bardziej u aktywnych kobiet niż u mężczyzn. Nie u każdej ćwiczącej osoby poprawia się wydolność płuc (w postaci lepszego wchłaniania tlenu do krwi). Czynność płuc przeciętnie zwiększyła się o 19 proc., ale u 5 proc. osób badanych nie doszło do jakiekolwiek poprawy – wykazały badania Claude’a Boucharda z Uniwersytetu Laval w Quebecu. Podobnie było ze zmianami ciśnienia tętniczego krwi i częstości pracy serca. Ćwiczenia powinny zmniejszać oba te parametry, co świadczyłoby o poprawie kondycji fizycznej. Niestety, i tym razem nie u wszystkich osób po 20-tygodniwym treningu się poprawiły. Jedynie u co trzeciej trenującej osoby obniżyło się stężenie HDL. Na szczęście nie było ani jednej osoby, u której nie poprawiłby się choć jeden z badanych parametrów. Jeśli nie poprawiała się wydolność płuc, to przynajmniej spadało ciśnienie krwi lub wzrastał poziom HDL.

28.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Uprawianie sportu rozwija mięśnie, poprawia pracę układu krwionośnego, wpływa korzystnie na samopoczucie itd. itp. zalet jest cała lista!

16.01.2013 przez Ernest Piotr Kuchar - Lekarz: Dr n. med.
potwierdzam

Badania potwierdziły, że wysiłek fizyczny jest człowiekowi niezbędny dla zdrowia i nie można go zastąpić dietą czy lekami, zatem trzeba przyznać rację autorowi naszego mitu. Zgadzam się, że pytanie było nieco zbyt ogólnie sformuowane, na co zwróciła uwagę Agnieszka, ale bądźmy wyrozumiali dla autorów. 

Pozwólcie, że zacytuję za Klaudią:"Dowiedziono, iż aktywność fizyczna, przede wszystkim u ludzi w wieku średnim i starszych wydłuża ich życie, zapobiega przedwczesnej śmierci i poważnym chorobom. Ochronny skutek aktywności fizycznej jest porównywalny do efektu unikania palenia papierosów. Korzyści z uprawiania sportu to min.: zmniejszenie ryzyka chorób serca, otyłości, cukrzycy czy nowotworów."

Podaję piśmiennictwo dotyczące prewencji chorób układu krążenia i wydłużenia czasu życia:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list%5Fuids=16287764&dopt=Abstract& 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list%5Fuids=18071167&