Cytrynian magnezu przyswaja się lepiej niż chelat tego pierwiastka

Podobno są jakieś badania na ten temat.

Próby weryfikacji mitu (5)

10.09.2014 przez Paulina Wolszczak - Inny: Nauczyciel
potwierdzam

Jakiś czas temu sporo na ten temat czytałam i faktycznie okazuje się, że jest własnie tak, jak piszesz. A badanie, o którym mówisz to najprawdopodobniej - Ann Walker z 2003.

chyba jest też tak, że jak magnez jest z witaminą b6, to się jeszcze szybciej wchłania.

10.09.2014 przez Patrycja Jaworska - Student: filologia polska
potwierdzam

badań w sumie przeprowadzono wiele, ale nie wszystkie można uznać za wiarygodne. Podobno za jedyne rzetelne badanie uznawane jest własnie Ann Walker, Magnesium research, volume 16 number 3, 183-91, September 2003

10.09.2014 przez Barbara Matysiak - Student: studentka resocjalizacji
potwierdzam

Wspomniane badania nie wykazują może ogrooooomnej różnicy, ale faktycznie cytrynian w dłuższym okresie czasu wypada lepiej, szczególnie z wit b6

10.09.2014 przez Beata Milewska - Pielęgniarka: Zajmuję się pacjentami, głównie na oddziale neurologii
potwierdzam

Dokładnie, jako osoba mająca styczność z aptekarzami wiem dobrze jaka jest ich doświadczalna opinia na ten temat.

11.09.2014 przez Łukasz Adamczyk - Student: studiuję na polibudzie
obalam

jedne badania to trochę za mało, przydałoby się coś więcej.

11.09.2014 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
potwierdzam

W zasadzie nie ma badań klinicznych porównujących stopień i dynamikę wchłaniania magnezu w zależności od zastosowanej formuły farmaceutycznej. Poza jednym opublikowanym przez Ann F. Walker i wsp. w Magnesium Research w 2003 roku. Badanie to jest bardzo krytykowane przez siepaczy wyznających najwyższość chelatów i w sumie nie ma się im co dziwić. Dowodzi ono bowiem nieco lepszego wchłaniania cytrynianu (na przykład leki zawierające magnez i B6, czyli Magne-B6 Fast, Magnesol 150) w porównaniu do chelatu (na przykład suplement diety Chela-Mag B6). Autorzy opisywanego artykułu konkludują, że organiczne formy doustnych preparatów Mg (czyli cytrynian i chelat aminokwasowy) są zauważalnie lepiej przyswajalne w porównaniu do tlenku magnezu, ale preparat cytrynianu magnezu przewyższa swoją biodostępnością aminokwasowy chelat magnezu, przynajmniej w oparciu o analizę stężeń wykonywanych w osoczu oraz w ślinie. Ważne jest również to, że autorzy artykułu z pewną ostrożnością podchodzą do uzyskanych wyników i piszą tak: These data are preliminary and need to be confirmed in an adequately-powered study comparing the two Mg preparations.

Zainteresowanych odsyłam do artykułu o tej tematyce znajdującym się w zakładce "artykuły" na naszej stronie głównej.