Alkohol

Wśród znajomych często po libacji alkoholowej mniejszej lub większej słyszy się zdanie typu " Idę dziś pobiegać żeby wypocić alkohol" Czy alkohol da sie wypocić, czy jaka kolwiek aktywność fizyczna w tym pomaga( często następnego dnia jesteśmy nadal pod wpływem)?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (2)

24.06.2014 przez Paweł - Student: student
obalam

Na wstępie proponuję posłuchać swojego organizmu, mój mi podpowiada, że na kacu nieszczególnie mam ochotę biegać.

Za objawy zatrucia alkoholem odpowiada nie tyle etanol, co aldehyd octowy będący produktem jego metabolizmu. Aldehyd octowy jest dla organizmu trucizną. Jeśli alkoholu wypijemy mało to organizm sprawnie przekształca aldehyd octowy do kwasu octowego i nie odczuwamy objawów zatrucia. Jeśli wypijemy za dużo to organizm nie nadąża z utlenianiem aldehydu octowego i odczuwamy stan upojenia alkoholowego, a później "kaca". Finalnie kwas octowy jest katabolizowany do dwutlenku węgla i wody. Ostatecznie w tej formie alkohol opuszcza nasz organizm.

Aktywność fizyczna w tym procesie nie pomaga, gdyż opisane przemiany zachodzą na drodze enzymatycznej. Ani alkoholu, ani aldehydu octowego nie da się "wypocić". Muszą one przejść swoją ścieżkę metaboliczną w organizmie.

Ponadto, organizm obciążony walką z aldehydem octowym nie potrzebuje dodatkowych obciążeń. Poza szybkim zmęczeniem niczego tą drogą osiągnąć się nie da.

Ale dodam, że jeśli mówimy o tym etapie kaca, w którym alkohol oraz aldehyd octowy są już tylko wspomnieniem, to niezbyt męcząca aktywność na świeżym powietrzu (np. spacer) pomoże szybciej przywrócić organizm do stanu równowagi.

Reasumując, dotlenienie organizmu i picie sporej ilości płynów pomoże szybciej pozbyć się końcowych objawów kaca. Ale bieganie nie pomoże w szybszym pozbyciu się metabolitów alkoholu.

28.06.2014 przez Adam Oldfart - Inny: Farmaceuta
obalam

Alkoholu, a zwłaszcza jego kacgennych metabolitów nie da się wypocić. Jest wprawdzie powiedzenie "na kaca wysiłek i praca", ale sądzę, że w przypadku wysiłku fizycznego chodzi tu po prostu o szybsze tętno i lepsze utlenowanie krwii, co w pewien sposób może wpłynąć na szybkość metabolizmu toksyn. Przed imprezą lepiej wziąć dużą dawkę witaminy C i witamin z grupy B, a po imprezie - witaminy z grupy B + 5% glukozy. Z wysiłkiem po upojeniu nie należy przesadzać, poniewaz alkohol ma właściwości arytmogenne (zaburza rytm serca).