Magnez jest antagonistą wapnia

Napisano wiele na temat nie przyswajania wapnia w obecności magnezu. Niektórzy dietetycy polecają zażywanie suplementów lub pokarmów zawierających te dwa pierwiastki w większym (kilkugodzinnym) odstępie czasu. Ale na rynku są też preparaty zawierające ich mix. Co o tym należy sądzić? Czy prawdą jest stwierdzenie w tytule tego mitu?

Próby weryfikacji mitu (2)

27.05.2014 przez Adam Oldfart - Inny: Farmaceuta
potwierdzam

To prawda. Pod warunkiem, że dotyczy to przewodnictwa nerwowego w odniesieniu do funkcjonowania mięśni. Jak widzisz w załączeniu - problem ten roztrząsano już w latach 50-tych XX wieku, a nawet wcześniej. Co do łykania magnezu i wapnia razem - nie ma to większego znaczenia na ich wchłanianie, chociaż podobno magnez zwiększa wchłanianie wapnia lub odwrotnie (efekt ten jednak nie jest na tyle istotny, aby sobie nim zaprzątać głowę - miałoby to znaczenie, gdybyśmy żyli w świecie, gdzie magnez i wapń występowałyby tak rzadko jak złoto i platyna w naszym świecie). Co do preparatów multiwitaminowo-minerałowych typu "wszystko w jednej tabletce" - to bullshit i wyciąganie pieniędzy od ludzi.

29.07.2014 przez Katarzyna Majewska - studiuję życie
potwierdzam

Co prawda liczą się proporcje obu pierwiastków, ale wapń zmniejsza przyswajanie magnezu, a brak magnezu zmniejsza przyswajalność wapnia i tak w kółko.

10.09.2014 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
obalam

Oceniając stricte mechanizm wchłaniania opisanych jonów Ca nie jest antagonistą Mg, czyli jon Ca nie blokuje kanałów odpowiedzialnych za wchłanianie jonu Mg. Za wchłanianie wapnia odpowida kalbindyna, TRPV6, CaATP-aza. A tak "bajdełej", to taka witamina D (1,25(OH)2D) stymuluje jelitowe jednoczesne wchłanianie i wapnia i magnezu, chociaż tego ostatniego w znacznie mniejszym stopniu.