Witamina B12

Dieta wegańska powoduje niedobór witaminy B12.

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (6)

30.04.2014 przez Adam Oldfart - Inny: Farmaceuta
potwierdzam

To prawda. W załączeniu - link do całkiem świeżego abstraktu. Aczkolwiek z myślą o "jedzących inaczej" produkty sojowe podobno wzbogaca się w witaminę B12. Osobiście dla mnie trąci to błazenadą - jedzą tylko rośliny, a po kątach łykają suplementy. Parafrazując Kazika "co to za weganin, co wp....a suplementy".

30.04.2014 przez Paweł - Student: student
potwierdzam

Tak, witamina B12 jest produkowana przez bakterie. Nie występuje w roślinach, gdyż przed spożyciem je dokładnie myjemy (i nie warto tego pomijać). Witamina B12 występuje natomiast w mięsie, ponieważ zwierzęta (także człowiek) posiadają zdolność absorpcji tej witaminy w jelicie cienkim.

Nie jest to jednak powód, aby z diety wegańskiej rezygnować (jeśli ktoś chce na nią przejść), bowiem suplementacja witaminy B12 w tabletkach pod kontrolą lekarza pozwala zachować właściwy jej poziom w organizmie.

Niedoborem nie są zagrożeni wegetarianie (jeśli dbają o właściwie zbilansowaną dietę), bowiem witamina B12 jest zawarta w nabiale.

Przed przejściem na dietę wegańską zdecydowanie polecam kontakt z dobrym dietetykiem. Ani w szkole ani w tradycyjnym polskim domu nie uczy się nawyków żywieniowych właściwych dla wegan, a właściwe skomponowanie diety wegańskiej jest bardzo ważne dla zachowania zdrowia.

Warto także znaleźć otwartego lekarza pierwszego kontaktu (w razie potrzeby zmienić przychodnię), który nie będzie miał problemu ze zlecaniem podstawowych badań co jakiś czas.

Reasumując, dieta wegańska wymaga więcej uwagi i suplementacji witaminy B12, ale ogólnie dieta taka nie jest niekorzystna dla zdrowia.

8.05.2014 przez Maria Anna Brzegowy - Inny: Technologia Żywności i Żywienie Człowieka / Żywienie człowieka z dietetyką / Higiena i toksykologia żywności
potwierdzam

Niestety jest to bardzo wysoce prawdopodobne. Witamina B12 ma swoje źródło głównie w produktach pochodz zwierzęcego czyli mięso, przetwory, ryby, jaja oraz mleko.

Jedynym jej roślinnym źródłem mogą być co najwyżej kiszonki.

15.05.2014 przez Paweł Gromadzki - Student: -
potwierdzam

Osobom chcącym przejść na dietę wegańską, czyli w stu procentach roślinną, zalecana jest suplementacja witaminy B12. Mowa o tym min. w raporcie Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego oraz w raporcie China Study. Innym, dobrym źródłem witaminy B12 dla wegan są produkty w nią fortyfikowane. Obecnie wiele z nich wzbogacane jest o dodatkowe minerały i witaminy, w tym B12.

28.05.2014 przez Aleksandra Cel - Inny: student UM
potwierdzam

W przypadku wegan, witamina B12 musi być pozyskiwana poprzez regularne przyjmowanie pokarmów wzbogacanych tą witaminą, takich jak wzbogacone mleka sojowe i napoje ryżowe, niektóre płatki śniadaniowe i zastępniki mięsa lub drożdże spożywcze. (..) w przeciwnym razie potrzebne jest codzienne (lub kilka razy w tygodniu większa dawka) przyjmowanie suplementu B12. Nie istnieje produkt roślinny, który bez wzbogacenia zawierałby jakąkolwiek istotną ilość aktywnej witaminy B12. Za wiarygodne źródło aktywnej witaminy B12 nie mogą być również uznawane fermentowane produkty sojowe (także kapusta kiszona, kiełki, spirulina czy inne glony)

3.05.2015 przez Patryk Kłopocki - Inny: dyplomowany kucharz małej gastr./specjalizacja zawodowa: żywienie zbiorowe konsumentów
potwierdzam

Wegetarianie, którzy spożywają głównie produkty roślinne, są narażeni na brak tejże witaminy, gdyż nie spożywają produktów mięsnych, które obfitują w witaminę B12, czyli kobalaminy. Wegetarianie muszą korzystać z suplementów diety, które uzupełniają niedobory tejże witaminy.