Magnez wchłania się najlepiej, jeśli jest połączony z witaminą B6.

Tak mówią w niektórych reklamach, ale czy to prawda?

Próby weryfikacji mitu (3)

11.03.2014 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

CO ZWIĘKSZA WCHŁANIANIE MAGNEZU:

- białko (mięso, nabiał, ryby)

- laktoza (czyli cukier mleczny).

- Stąd wniosek, że najlepiej przyjmować go z produktami nabiałowymi,

- witamina B6

? CO ZMNIEJSZA WCHŁANIANIE MAGNEZU:

- zbyt duże ilości błonnika (np. podczas diet odchudzających),

- herbata,

- szczawiany,

- fityniany,

- zbyt duża ilość tłuszczu,

- zbyt mała podaż magnezu z dietą,

- alkohol,

- środowisko zasadowe (np. soki warzywne, owocowe),

- zbyt duża ilość wapnia i fosforu

14.03.2014 przez Paweł Niewiadomski - Student: Student Farmacji
obalam

Obalam mit.

Reklamy dotyczą głównie suplementów diety. To jedynie produkty spożywcze, nie stoją za nimi poważne badania naukowe.

Witamina B6 nie wpływa na poziom wchłaniania magnezu. W preparatach jest łączona z magnezem w celu wywierania korzystnego wpływu na pobudliwość tkanki nerwowej.

24.03.2014 przez Adam Oldfart - Inny: Farmaceuta
obalam

To prawda. Fosforan pirydoksalu (witamina B6) jest ważnym składnikiem wielu enzymów (tzw. kofaktorem - czyli składnikiem, dzięki któremu białkowa część enzymu staje się aktywna - trochę to bardziej skomplikowane, ale taki opis musi wystarczyć). Enzymy wykorzystujące witaminę B6 biorą udział w bardzo wielu szlakach metabolicznych (można sobie wygooglać). Wpływają również na właściwe funkcjonowanie błon komórkowych, a między innymi - na wchłalnianie magnezu. Według Informacji zawartej w Charakterystyce Produktu Leczniczego jednego z najbardziej znanych preparatów Mg+B6, dzięki obecności witaminy B6 wchłanianie magnezu z przew. pok. zwiększa się o 20-40% (co jest istotne, biorąc pod uwagę, że co najwyżej 50% połkniętej dawki magnezu się wchłania).

Niestety, badanie do którego dotarłem, wskazuje, że tylko duże dawki B6 (dla zdrowych osób - niewskazane) mają wpływ na zwiększone wchłanianie magnezu. Dawki witaminy B6 zawarte w preparatach dostepnych na rynku nie mają istotnego wpływu na wchłanianie magnezu. Jeśli ktos dysponuje innymi badaniami w tym zakresie - chętnie się zapoznam. Niemniej jednak nie oznacza to, że preparaty łączące B6 i magnez są bezwartościowe.

7.05.2014 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
obalam

Okazuje się, że to co twierdzą reklamy nie jest do końca prawdą. Jestem pod ogromnym wrażeniem profesjonalnie obalającego opisu naszego pogromcy, Adama Oldfarta. Cytuję: Enzymy wykorzystujące witaminę B6 biorą udział w bardzo wielu szlakach metabolicznych. Wpływają również na właściwe funkcjonowanie błon komórkowych, a między innymi - na wchłanianie magnezu. Według Informacji zawartej w Charakterystyce Produktu Leczniczego jednego z najbardziej znanych preparatów Mg+B6, dzięki obecności witaminy B6 wchłanianie magnezu z przew. pok. zwiększa się o 20-40% (co jest istotne, biorąc pod uwagę, że co najwyżej 50% połkniętej dawki magnezu się wchłania). Niestety (...) tylko duże dawki B6 (dla zdrowych osób - niewskazane) mają wpływ na zwiększone wchłanianie magnezu. Dawki witaminy B6 zawarte w preparatach dostępnych na rynku nie mają istotnego wpływu na wchłanianie magnezu". 

"Administration of vitamin B6 at doses of 1 and 1.5 g/day, for 2-7 weeks, showed that only the high doses increased erythrocyte magnesium. Similarly, magnesium balance studies in subjects receiving 500, 1,000 and 1,500 mg/day of vitamin B6 for 8 days showed that doses of 1 g or less had no effect upon the intestinal absorption of magnesium. In view of the existence of reversible neurological complications in subjects taking 2 g of pyridoxine per day, the use of very high doses of vitamin B6 must be considered as inadvisable, even if effective. A study of the long-term effects, and upon leukocyte magnesium, of doses of 1 g or less would be desirable".

Źródło: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3959594