Przyjmowanie witaminy C albo preparatów z jeżówki (echinacea) zapobiega grypie

...czyli jak można się bronić witaminami przed grypą. A może nie można?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (14)

24.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
obalam

W badaniach nie wykazano, by witamina C czy preparaty Echinacea wpływały na przebieg zachorowania na grypę lub zapobiegały grypie.

24.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Nie ma bowiem żadnych przekonujących dowodów, że witamina C zapobiega choćby przeziębieniom - dowiodły najnowsze badania amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia. W ten sposób upadł jeden z największych, podsycanych przez firmy farmaceutyczne mitów, że witamina C to panaceum. Takim samym mitem są reklamy innych preparatów dostępnych bez recepty, najczęściej stosowanych na grypę i przeziębienia, m.in. rutinoscorbinu zawierającego witaminę C, polopiryny i aspiryny. W sezonie grypowym zażywa je 98 proc. Polaków, tymczasem nie ma żadnych dowodów, że te środki chronią przed grypą i przeziębieniem. - Tego rodzaju preparaty przeciwgrypowe pomagają jak umarłemu kadzidło: zmniejszają nasilenie objawów grypy, ale nie mają żadnego wpływu na wywołującego ją wirusa - powiedziała "Wprost" prof. Lidia B. Brydak, szef Krajowego Ośrodka ds. Grypy, ekspert Światowej Organizacji Zdrowia.

25.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Co do preparatów z jeżówki dowiedziono badaniami ich stymulujące działanie na układ odpornościowy. Witamina C jest skuteczna jedynie podczas wzmożonego wysiłku np. podczas uprawiania sportów zimowych.

27.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

ak zapobiec grypie – kilka prostych wskazówek

Profilaktyka grypy nakazuje unikania jedzenia i picia z tych samych naczyń, co ludzie, u których występują objawy grypy.

Myj ręce przed jedzeniem, aby trzymać zarazki z daleka.

Zwiększ ilość przyjmowanej witaminy C, aby pobudzić system odpornościowy. Witaminę C, która pomoże zapobiec grypie znajdziesz w świeżych owocach i warzywach, zwłaszcza w pomidorach, brokułach i pomarańczach. Jedz na zdrowie!

Pij przynajmniej 8 szklanek wody dziennie. Herbatki ziołowe oraz rozcieńczone soki owocowe również podniosą nawodnienie organizmu, które jest ważne w profilaktyce grypy.

Nie lekceważ wagi snu. Wypoczęty organizm jest w stanie lepiej walczyć z otaczającymi zarazkami. Przeciętnie ludzie potrzebują 7-8 godzin snu na dobę.

Pokonaj stres. Chroniczne narażenie na sytuacje stresowe osłabi układ odpornościowy, który łatwiej złamie się pod naporem nawet mniej groźnych zarazków.

Ćwicz regularnie, gdyż udowodniono, że zachowanie kondycji fizycznej zapobiega

występowaniu grypy i przeziębień.

28.12.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Przyjmowanie witaminy C ma niewiele korzyści dla odporności. Robiono wiele badań, ale wyniki nie do końca są spójne

18.02.2013 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
obalam

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, teoretycznie może łagodzić objawy takie jak katar oraz zwiększać odporność organizmu. Jednak z dotychczas przeprowadzonych badań naukowych wynika, że u większości ludzi taki efekt nie występuje. Witamina C nie chroni przed przeziębieniem czy grypą ani nie zmniejsza nasilenia objawów, a w najlepszym razie może nieznacznie skrócić czas trwania choroby.

19.09.2013 przez Dziadek Grypoodporny - „Na zdrowie nie narzekam, co najwyżej na brak czasu”
potwierdzam

Mówi się,że badania nie potwierdzają skuteczności wit. C czy echinacei w walce z grypą, ale znamienne jest to, że pokolenie za pokoleniem w okresie jesienno-zimowym stosuje taką właśnie profilaktykę, więc na pewno wspomagają odporność, a co za tym idzie po części chronią przed grypą.

30.09.2013 przez Babcia Grypoodporna - „Zawsze jestem gotowa do pomocy i działania.”
obalam

Nie zgadzam się, w kontakcie z wirusem jesteśmy praktycznie bezbronni, witamina C i echinacea raczej nas przed grypą nie uchroni. Może za to nas uchronić przed przeziębieniem

30.09.2013 przez Syn Grypoodporny - „Nic mi nie przeszkodzi w poznawaniu świata”
obalam

Wydaje mi się, że Babcia ma rację... przecież grypa to potężny wirus, a witamina C może zapobiec, ale raczej właśnie np przeziębieniom..

30.09.2013 przez Córka Grypoodporna - „Nie mam czasu na grypę, tyle by mnie ominęło”
obalam

Gdyby to było takie proste.. Niestety, witamina C, w żaden widoczny sposób nie wpływa na nasze zdrowie.

9.04.2014 przez Mama Grypoodporna - „Mam wiele ról i obowiązków, aby im sprostać potrzebuję skutecznych i prostych rozwiązań”
obalam

Raczej tylko wspomagają odporność i ich zażywanie powinno być elementem profilaktyki. Na pewno jednak nie zapobiegają grypie.

7.10.2015 przez Karol Nowak
potwierdzam

Mówicie, że badania są niespójne: a zobaczcie tutaj: http://www.seanet.com/~alexs/ascorbate/ Tutaj macie zbiór prac dowodzący skuteczności witaminy C w wielu chorobach. Ale znamienne jest to, że lekarze leczący witaminą C (dr Klenner, dr Riordan) nie używali witaminy C w ilościach 0,5-2g na całe ciało, tylko to były dawki wielogramowe....i to przy dużej częstotliwości. Zastanawiające jest to, że wszystkie badania optujące za brakiem wpływu witaminy C używaja dawek małych (do 2g)... podczas gdy lekarze leczący (i mówię tu o lekarzach leczących kilkadziesiąt lat) mówią, że to za mało. A propos szkodliwości "nadmiaru" wit. C - im jesteśmy w gorszym stanie, tym więcej jej potrzeba i tym więcej można ją przyjąć (przy czym potwierdzony jedyny efekt uboczny, co do którego nie ma wątpliwości, że to witamina C, to biegunka, no i można lekko zakwasić organizm, co dobre też nie jest) Dla niedowiarków - polecam kupić kilkaset gramów wit.C (czystość spożywcza lub CZDA), która jest o niebo tańsza (1kg kosztuje 35 zł....) niż preparaty z apteki zawierające mnóstwo innych rzeczy (w tym sorbitolu lub aspartamu na słodzenie, który to sorbitol ma o wiele silniejsze właściwości przeczyszcząjace) i przyjmować po 3 g rozpuszczone w 250 ml wody (można częściowo zbuforować sodą oczyszczona - za dużo sodu to też niedobrze) co dwie godziny i zobaczyć po jakiej dawce jest biegunka.... sami zobaczycie ile organizm przyjmie tej witaminy - nie zdziwcie się, jeśli wchłoniecie 10 g i będziecie mieli tylko luźny stolec) Witamina C ma ponadto działanie moczopędne i chelatujące metale (poczynając w pierwszej kolejności od ciężkich), więc nie wierzę, żeby powodowała kamienie nerkowe.

8.10.2015 przez Rafał Cyganek - fizjoterapeuta
potwierdzam

Badania wykonywane przez koncerny oraz inne organizacje zdrowotne z reguły opierały się na dawce która dla kobiet wynosi 60 mg a dla mężczyzn 90 mg. Dawki te są śmieszne ponieważ zostaly ustanowione na zasadzie takiej iż były to minimalne dawki które nie powodowały szkorbutu rozumianego ogólnie jako wypadanie zębów co jest w ostateczności tylko jednym z objawów tej choroby - dotyczy ona złej syntezy kolagenu spowodowanej właśnie mała ilością wit C w organizmie. Poza tym sama wit C to nie kwas askorbinowy a askorbinian sodu lub w ostateczności kwas askorbinowy ale lewoskretny. To co mamy dostępne na rynku w postaci suplementów faktycznie nie przynosi rezultatów ponieważ dawki są zbyt małe a sama witamina daje najlepsze efekty w postaci wstrzyknietego do krwiobiegu roztworu. Polecam min. Pana Jerzego Ziebe i Leonarda Coldwell'a.

11.10.2015 przez Magdalena - Inny: -
potwierdzam

W pewnym stopniu jest to prawda - witamina C zwiększa ruchliwość ciałek odpornościowych oraz prowadzi do uszczelnienia naczyń krwionośnych.