Tylko mięso jest bogatym źródłem białka

Prawda czy fałsz?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (24)

3.10.2013 przez Córka Grypoodporna - „Nie mam czasu na grypę, tyle by mnie ominęło”
obalam

Oprócz mięsa, źródłem białka są też jaja, orzechy, zboża, rośliny strączkowe oraz nabiał, taki jak mleko czy ser.

3.10.2013 przez Babcia Grypoodporna - „Zawsze jestem gotowa do pomocy i działania.”
obalam

Nie tylko mięso, warzywa strączkowe i nabiał też są bogatym źródłem białka.

12.10.2013 przez Jacek Kowalski - Inny: Żywienie, fizjologia, neurobiologia, rekreacja ruchowa, wpływ środkowiska na człowieka
obalam

Nie tylko, lecz jest jednym z jego lepszych źródeł na czele z innymi produktami pochodzenia zwierzęcego.

27.11.2013 przez Daniel Biłęk - Inny: Brak
obalam

Mięso jest bardzo bogatym źródłem białka, aczkolwiek nie jedynym. Wysoką ilość białka zawiera również ser żółty. A dla wegetarian, świetnym jego źródłem jest na przykład fasola.

14.12.2013 przez Michalina Makowska - Student: chemik zafascynowany zywieniem
obalam

Kazdy pokarm jest zrodlem protein.

Zgodnie z badaniami czlowiek potrzebuje ok. 0.35 g protein/kg masy ciala (ok. 5% wszystkich spozywanych kalorii powinna pochodzic z protein). Jest to ilosc zalezna od poziomu aktywnosci fizycznej, tego czy osoba jest rosnacym dzieckiem czy moze kobieta w ciazy i dlatego sugerowane spozycie protein jest sugerowane na dwukrotnie wyzszym poziomie. Niemniej jednak sugerowane spozycie protein to 10% spozywanych kalorii w przeliczeniu na proteiny. Srednio na swiecie spozywamy 11%.

I tak np. kalorie w pomaranczu w 7% pochodza z protein. 30% kalorii w szpinaku pochodzi z protein. Salata ma 18%.

Jesli jako "bogate zrodlo bialka" uznamy pokarm ktory odpowiada naszemu zapotrzebowaniu, to w zasadzie 90% zywnosci spelnia to zapotrzebowanie i je przekracza (niektore wysoko weglowodanowe owoce powinny byc mieszane z zielenina i orzechami np. banan ma tyle 4%, a daktyle ok. 2%).

Literatura:

"The China Study" T.C. Campbell

WHO report "Protein and amino acid requirements in human nutrition"

http://nutritiondata.self.com/facts/

14.12.2013 przez Karolina Veg - Student: nauka, nauka i jeszcze raz lenistwo
obalam

Nie trzeba spożywać mięsa aby dostarczyć sobie wystarczającą ilość białka. Większość aminokwasów człowiek jest w stanie dostarczyć sobie sam, natomiast aminokwasy egzogenne dostępne są także w pokarmach roślinnych. Bogatym źródłem białek są: amarantus, zboża ogólnie, tofu, rośliny strączkowe takie jak soja, fasola, ciecierzyca. Dobre są także orzechy (choć one mają dużą zawartość tłuszczu).

15.12.2013 przez Asia Kamińska - kognitywista
obalam

Pełen zestaw białek egzogennych ma jajo kurze, produkty roślinne takie, jak soczewica czy ciecierzyca również obfitują w cenne aminokwasy. Na pewno nie tylko mięso jest bogatym źródłem białka.

15.12.2013 przez Agnieszka Tutek - Student: dietetyk
obalam

Jaja mają bardzo dobrze przyswajalne białko pełnowartościowe, są także nasiona roślin strączkowych i nie zapominajmy o wszelkiego rodzaju produktach mlecznych :)

15.12.2013 przez Marcin W. Wojewodzic - Inny: naukowiec
obalam

Prosze pamietac o owocach morza, mleku, serze, jajkach!, czy nawet soi oraz grochu (dla wegetarian).

"bogate zrodlo" jest pojeciem wzglednym. Moja definicja bedzie wiazala sie z tym, ze bialo z miesa moze byc zastapione przez inne produkty.

15.12.2013 przez Szpilka - Inny: inny
obalam

Rośliny strączkowe, nabiał, to również bogate źródło białka. Wegetarianie świetnie się bez mięsa obchodzą.

15.12.2013 przez Olga Olga - Student: Dietetyk
obalam

A mleko i produkty mleczne? A jajka? Jajko ma doskonały skład aminokwasowy. Ewentualnie soja, tyle że białeczko jest trudniej przyswajalne.

15.12.2013 przez janko ciemny - Inny: trader
obalam

nie tylko mieso jest bogatym zrodlem bialka, rowniez odzywki bialkowe :D

z naturalnych: ryby, twarog, warzywa straczkowe, jajka

15.12.2013 przez Marcin Kubiak - Inny: Fizjoterapeuta
obalam

Jest źródłem, ale czy bogatym ? Co przyjmujemy jako "bogate źródło" ? Jaka zawartość procentowa ? Jest wiele źródeł białka, nie tylko mięso: ryby, jaja, zboża, soja...Ciekawostka: ser parmezan 35-40% białka :)

24.12.2013 przez Artur Banaszkiewicz - Inny: biol-chem/ciekawski
obalam

Obalam, bez mięsa da się obejść- wegetarianie przecież mięsa nie jedzą, ale przez odpowiednie zbilansowanie swojej diety dostarczają organizmowi wszystkich egzogennych (niesyntetyzowanych przez nasz organizm) aminokwasów.

Produktami pochodzenia roślinnego o dużej zawartości aminokwasów egzogennych są np. kasza gryczana czy soczewica.

26.12.2013 przez Michal Urbanski - Student: Medycyna Weterynaryjna
obalam

Bogatym źródłem są również przetwory mleczne (sery/mleko/kefiry)

27.12.2013 przez Aleksandra Kiełtyka - Medycyna
obalam

Są również inne bogate w białka pokarmy np. nabiał, jajka, owoce morza.

28.12.2013 przez Rafal Rewkowski - Inny: Specjalista IT
obalam

Rośliny strączkowe są bardzo bogatym źródłem białka

28.12.2013 przez Joanna Wodzińska-Milcz - Inny: nauczyciel
obalam

Bogatym źródłem białka są również produkty roślinne (orzechy, nasiona, strączkowe...). jednak z przyswajalnością tego białka może być trudniej. Poza tym białko, którego potrzebuje organizm człowieka, składa się z aminokwasów, więc cały sekret polega na tym, aby w taki sposób łączyć pokarmy, aby dostarczać sobie ich odpowiednią ilość i rodzaj.

29.12.2013 przez Adram Adramelech
obalam

Najlepszym źródłem białka są żółtka jaj. Ich profil aminokwasowy jest najbardziej zbliżony do profilu ludzkiego organizmu. Lepszym od mięsa źródłem białka jest białko serwatkowe.

6.01.2014 przez Aleksandra Jarosińska - Inny: uczeń
obalam

białko jest zawarte w wielu produktach, także tych pochodzenia roślinnego np. orzechach, strączkach

(gdyby było inaczej wegetarianie i weganie mieliby poważne problemy zdrowotne, a żyją i mają się świetnie, często lepiej niż mięsożercy)

12.01.2014 przez Ewelina - Inny: Inny
obalam

Białko można znaleźć również w innych produktach: sery, mleko, nasiona roślin strączkowych, zboża, orzechy..

30.01.2014 przez Julia Carax - Inny: student
obalam

Rośliny strączkowe takie jak soczewica, ciecierzyca czy fasola również są świetnymi źródłami białka.

Nie zapoimnajmy również o kaszach, amarantusie i algach, np. spirulinie.

26.02.2014 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
obalam

ista pokarmków bogatych w białko

Pokarm (100g) Zawartość białka Ilość kalorii

Migdały 21.0g 612kcal

Szparagi 2.8g 24kcal

Awokado 1.9g 195kcal

Boczek 15.8g 245kcal

Fasolka po bretońsku 9.4g 130kcal

Banany 1.3g 100kcal

Stek wołowy 21g 154kcal

Chleb razowy 11.1g 221kcal

Brokuły 4.1g 32kcal

Marchewki 0.63g 37kcal

Ser 31g 264kcal

Pierś z kurczaka 23.4g 110kcal

Kuskus 15.0g 364kcal

Mięso z kraba 18.2g 80kcal

Jajka 12.4g 151kcal

Hummus 7.3g 310kcal

Stek jagnięcy 19.5g 110kcal

Homar 26.3g 143kcal

Mleko 3.5g 50kcal

Pomarańcz 1.2g 38kcal

Makaron 12.4g 355kcal

Groszek 5.8g 70kcal

Pizza 11.3g 260kcal

Kotlety wieprzowe 19.1g 265kcal

Płatki owsiane 11.0g 356 kcal

Szpinak 2.7g 24kcal

Słonecznik 23.2g 600kcal

Tuńczyk 26.2g 202kcal

Pierś z indyka 22.5g 100kcal

Jogurt 4.3g 142kcal

Twaróg 12.1g 84kcal

Ziemniaki 2.2g 80kcal

Krewetki 17.0g 80kcal

Nasiona dyni 28.9g 586kcal

Brązowy ryż 6.8g 350kcal

Sardynki 21.5g 170kcal

Kiełbasa wieprzowa 13.8g 200kcal

Soja 35.9g 375kcal

Spaghetti 5.2g 165kcal

Masło orzechowe 24.8g 450kcal

3.05.2015 przez Patryk Kłopocki - Inny: dyplomowany kucharz małej gastr./specjalizacja zawodowa: żywienie zbiorowe konsumentów
obalam

Mięso jest bogate w białko oraz nabiał, jajka oraz rośliny strączkowe. Produkty mięsne są źródłem białka pełnowartościowego, gdyż ma więcej aminokwasów niż roślinne, które są źródłem białka niepełnowartościowego, ale nie należy ich rezygnować, lecz komponować roślinne ze zwierzęcymi.