jedzenie jajek w nadmiernej ilości powoduje problemy z cholesterolem

jaka ilość jajek w tygodniu jest dobra dla zdrowia a po ilu należy już uważać na problemy z cholesterolem?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (11)

13.10.2012 przez Sandman - Lekarz: lekarz
obalam

Naukowcy zmieniają co jakiś czas pogląd na to czy jajka podnoszą poziom cholesterolu czy nie.

Dawniej uważano, że nie należy spożywać więcej niż 6 jajek tygodniowo. Obecnie coraz częściej mówi się o tym, że nie ma w tej kwestii żadnego limitu, bo żółtka mają niewielki wpływ na poziom cholesterolu we krwi.

18.10.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
obalam

W JAJKACH jest cholesterol ale ten dobry nie pamiętam jak on się nazywa.

19.10.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

Naukowcy z University of Surrey przeanalizowali wyniki badań cholesterolu pod kątem spożycia jajek. Dietetyk Victoria Taylor uważa, że pomimo tego iż zawiera cholesterol ma go za mało by wpływać na poziom cholesterolu we krwi a jajka są składnikiem zdrowej diety.

29.10.2012 przez Konrad Babij - Student: Biotechnolog
obalam

Fosfatydylocholina (lecytyna), która stanowi ponad 70% z puli fosfolipidów, znajdujących się w żółtku, jest źródłem choliny.Przy jej braku dochodzi do nieprawidłowości w funkcjonowaniu wątroby.Od 1998 r. jest ona rekomendowana przez Instytut Medycyny w USA, jako niezbędny składnik żywności. Ważne jest to, iż wpływa ona na prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.

Należy pamiętać, że zewnętrzne źródła cholesterolu pełnią marginalną rolę, w porównaniu z jego syntezą endogenną. To zaburzenia w jego syntezie przez nasz organizm, są główną przyczyną problemów. Jest on poza tym prekursorem m.in. hormonów steroidowych i innych substancji aktywnych (dehydrocholesterol w skórze jest prekursorem witaminy D), niezbędnych do życia.

3.11.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

Żółtko jaja zawiera znaczną ilość tłuszczy, jednak większość z tych tłuszczy to tłuszcze nienasycone o działaniu przeciwmiażdżycowym. Ponadto, zawarta w żółtku lecytyna wpływa na obniżenie ogólnego poziomu tłuszczy w organizmie oraz wspomaga pracę wątroby. Snując dalsze wnioski można stwierdzić, że wszelkie negatywne składniki jaja są zrównoważone przez składniki, które pozytywnie wpływają na organizm, dlatego też jedzenie jajek nie jest w żadnym stopniu niebezpieczne.

24.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Cholesterol zawarty w jajach kurzych sam w sobie jest zdrowy, jednak oksycholesterol powstający w wyniku m.in. gotowania jaj jest szkodliwy dla człowieka.

24.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Jajka są zdrowe. Wykorzystajmy więc Wielkanoc, żeby najeść się ich do woli. Jaja zawierają cenne witaminy i kwasy tłuszczowe, które są nam niezbędne do funkcjonowania. W rozmowie z reporterką Radia ZET Anną Smycz-Michalak specjalista od jaj prof. Tadeusz Trziszka z wrocławskiego Uniwersytetu Przyrodniczego obala mit, że jaja zawierają szkodliwy cholesterol.

Poniżej na stronie dostępny link do nagrania

28.12.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Według badania podanego w linku spożywanie jajek nie powoduje wzrostu cholesterolu.

25.03.2013 przez Jerzy Zięba - Inny: Naturopatia
obalam

Wręcz przeciwnie... spożywanie żółtek stabilizuje w zadziwiający sposób gospodarkę lipidową. To wszystko ma swoje uzasadnienie, ale... długo by o tym pisać.

9.04.2013 przez Katarzyna - Student: inżynier biomedyk
obalam

Jajka zawierają dużo cholesterolu, lecz osoby, które nie mają z nim problemów, spożywanie jajek jest niegoroźne. Osoby zaś z podwyższonym poziomem cholesterolu w surowicy krwi, powinni zachować umiar w jedzeniu jajek.

23.08.2015 przez Patryk Kłopocki - Inny: dyplomowany kucharz małej gastr./specjalizacja zawodowa: żywienie zbiorowe konsumentów
obalam

Jajka nie podwyższają poziomu złego cholesterolu LDL jak się powszechnie sądzi. Wiele lekarzy nie aktualizuje swoją wiedzę, więc czasami wprowadzają w błąd.

Ja jako dyplomowany specjalista ds. żywienia zbiorowego wypowiem się na temat, który należy jasno stwierdzić fakty o cholesterolu.

Posiadam pewną starą książkę autorstwa Dymitr Aleksandrow, Aleksander Michajlik pt. "Jak ustrzec się choroby wieńcowej i zawału serca" wyd. PZWL, cytuję fragment na temat jajka i wpływu na cholesterol [1]:

"Żółtko jajka kurzego jest skoncentrowanym źródłem cholesterolu. Jedno żółtko zawiera przeciętnie 0,2 grama cholesterolu i to w postaci łatwo przyswajalnej, czyli dwa razy więcej niż dozwolona dzienna norma cholesterolu. Należy zatem ograniczyć spożycie jajek".

Faktycznie, kiedyś twierdzono, że jajka mają wpływ na podwyższenie cholesterolu we krwi, lecz z dzisiejszą nauką o żywieniu człowieka można stwierdzić, że tak nie jest. I zaraz to wyjaśnię.

Cholesterol jest bardzo potrzebny (mowa o HDL - lipoprotwina o wysokiej gęstości), gdyż on odpowiada m.in. za produkcję hormonów, jest składnikiem ścian komórkowych, czy też jest potrzebny do produkcji kwasów żółciowych. Istotne jest to, że cholesterol nie tylko jest produkowany poprzez spożycie produktów spożywczych, które są źródłem cholesterolu, ale również jest wytwarzany przez inne narządy np. wątrobę, która jest narządem, gdzie najwięcej produkuje cholesterolu ok. 1-2 g dz.

Owszem, jaka mają dużo cholesterolu, gdzie zawiera go ok. 600 g/100 g, żółtko zawiera ok. 1790 g/100 g.

Niestety, zbyt żadko mówimy o choliny, która odgrywa dużą rolę w transporcie tłuszczy oraz cholesterolu.

Jajka są głównym źródłem choliny, która zawiera go ok. 200-300 g/100 g.

Zadaniem choliny jest odpowiednie metabolizowanie oraz transportowanie cholesterolu oraz zmniejsza odkładaniu w ścianach naczyń żółciowych i pęcherzyku żółciowym. Cholima zmniejesza odkładanie tłuszczów w wątrobie. Głónym źródłem choliny są właśnie jajka.

Szkoda, że o tym się nie mówi często, a szkoda, bo cholina spełnia wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Jajka również zawierają lecytynę, która obniża zły cholesterol LDL a podwyższa ten dobry HDL.

Głównym problemem podwyższenia złego cholesterolu LDL nie są jajka, a zła dieta, która jest bogata w tłuszcze nasycone, gdzie przeważają tłuszcze zwierzęce, które wpływają na podwyższeniu cholesterolu złego LDL, co zbyt długie spożywanie i ich nadmiar przyczynia się wielu chorobom wieńcowych, udarów, czy też miażdżycy. To wynika z obserwacji chorych, którzy mieli wysokie stężenie cholestererolu i tróglicerydów, gdzie pacjenci źle się odżywiali, gdzie głównie spożywają tłuszcze nasycone, a mało spożywają tłuszczy nienasyconych NNKT, które są bardzo zdrowe i ważne dla naszego zdrowia.

Choć zalecenia żywieniowe mówią nam, że dieta powinna pokrywać ok. 30% energii z tłuszczu. Minimalnie powinna nasza dieta pokrywać min. 3% NNKT, lecz zalecea się, by dieta stanowiła 20% z NNKT (10% jednonienasyconych kwasów tłuszczowych JNKT i 10% wielonienasyconych kwasów tłuszczoych WNKT) oraz 10% z nasyconych kwasów tłuszczoych NKT, czyli stosunek tłuszczów NNNK (JNKT i WNKT) do NKT wynosi 1:1:1.

Istotnie jest to, że nie jajka wpływają na podwyższeniu złego cholesterolu LDL we krwi, a zła dieta, która ma przewagę w tłuszczach nasyconych. Również mowa o spożywaniu małych ilościach warzyw, owoców, produktów zbożowych, ryb, które są źródłem NNKT - kwasów omega-3, które są bardzo ważne dla naszego zdrowia m.in. dla prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu, serca itp. Polacy jedzą za mało ryb, co widać w praktyce, że wpływ złego cholesterolu wyniak ze złej diety i ciągłymi niedoborami kwasów omega-3.

Istotne, aby w nasza dieta przewyższała tłuszcze nienasycone NNKT, natomiast NKT należy ograniczyć do minimum.

Również tłuszcze trans "utwardzane" wpływają na podwyższeniu złego cholesterolu LDL we krwi.

Zazwyczaj, kiedy lekarz stwierdzi, że pacjent ma duże stężenie cholesterolu we krwi, lekarz zaleca pacjentowi ograniczenie jajek. Zazwyczaj mówi następująco: "Zalecam, by Pani jadła mało jajek".

Czy unikanie, bądź ograniczanie jajek wpłynie na nasz cholesterol? No nie.

Głównym czynnikiem, który powoduje obniżęnie cholesterolu złego we krwi jest zmiana diety, która przewyższa w tłuszcze nienasycone NNKT, gdzie głownie dieta powinan być bogata w tłuszcze roślinnne m.in. olej rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek itp., częste jedzenie ryb, które zawierają dużo kwasów omega-3, szczególnie ryb morskich, duże spożywanie produktów zbożowych 5, a nawet 6 porcji dziennie, duża ilość warzyw w 5 porcjach, owoce 2-3 porcje, nabiał 2 porcje itd. oraz aktywność fizyczna.

Same ograniczenie jajek bez zmiany naszej diety nic nie zdziała. Jeżeli nasza dieta jest odpowiednio zbilanosowana, to nawet możemy zjeść 5 jajek tygodniowo i nie spowoduje podwyższeniu cholesterolu we krwi.

Zgodnie ze stanowiskiem WHO, WHO również stwierdza, iż jajka nie podwyższają cholesterolu we krwi. WHO również stwierdza, że tygodniowo możemy zjeść 10 jajek.

W diecie olej rzepakowy jest najważniejszy, gdyż jest jednym z tłuszczów roślinnych, gdzie zawiera dużo kwasów omega-3 ze wszystkich tłuszczów. Potwierdza ten fakt znany technolog żywności i żywienia Pan prof. Krszysztof Krygier z SGGW.

Jego stanowisko również potwierdza, iż zmiana tłuszczów zwierzęcych na roślinne znacznie wpływa na naszą gospodarkę lipidową.

Ryby również są ważne u osób mających problem z cholesterolem, gdyż są źródłem tłuszczów nienasyconych NNKT, szczególnie kwasów omega-3.

Cytuę fragment w/w książki na temat ryb [2]:

"Ogólną zasadą diety przeciwmiażdżycowj jest ograniczenie spożycia mięsa i wprowadzenie na to miejsce dań rybnych. Ryby dostarczają pełnowartościowego białka, a przy tym zawierająznacznie mniej cholesterolu, tłuszcz rybi zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych".

Jak już wcześniej wspomniałem, same ograniczenie jajek bez zmiany diety nic nie da. Głównie należy zmienić naszą dietę, a nie ograniczanie jajek, które nie tylko zawierają białko pełnowartościowe, ale również zawierają witaminy, składniki mineralne, lecytynę, czy też cholinię. Tak jak już wcześniej wspomniałem, wedle nowych badań naukowych i stanowisko wiele ekspertów w dziedzinie żywienia i żywności, stanowisko WHO i moje stanowisko jako eksperta ds. żywienia zbiorowego, jajka nie podwyższają cholesterolu we krwi, co podałem u góry fakty, które potwierdzają tą tezę.

Najważniejsze jest, aby u osoby z podwyższonym cholesterolem, zastosować dietę z dużą zawartością tłuszczy NNKT z ograniczeniem NKT.

Choć książka ta jest dość stara, ale nie jara. W tej książce, o któym już wcześniej wspomniałem, wieleinformacji jest niezgodna z dzisiejszą nauką medyczną, choć część tych informacji jest do dzisiaj zgodna z naukami medycznymi i żywieniowymi, ale nie wszystko.

Piśmiennictwo:

* [1,2] "Jak ustrzec się choroby wieńcowej i zawału serca", wydanie IV, D. Aleksandrow, A. Michajlik, wyd. PZWL, Warszawa, 1981 r., ISBN 83-200-0309-1, str. 112, 113

* http://swiatgastronomiczny.blogspot.com/2015/05/cholesterol-wrog-czy-przyjaciel.html