Masło jest zdrowsze niż margaryna

fakt czy mit ?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (6)

4.01.2013 przez Marcin - Student: Inżynier Technologii Żywności
obalam

Odwieczna wojna masło kontra margaryna, który z tych tłuszczy jest zdrowszy. Według statystyk większość osób w Polsce korzysta z masła, ze względu przyzwyczajenie wynoszone z domu, bo twierdzi, że margaryna jest sztuczna.

Kto z nas nie lubi świeżej bułki czy pajdy chleba z dobrym, świeżym masłem? Ma ono ogromne zalety smakowe i stosowane bywa praktycznie do wszystkiego. Dodatkowo w Polsce masło ma na ogół opinię produktu doskonałego: smacznego, naturalnego i zdrowego. Niestety tylko dwa pierwsze określenia są prawdziwe, to trzecie – o zdrowiu – dla wielu z nas nie zawsze.

O wartości zdrowotnej, ale również o innych cechach tłuszczu takich jak konsystencja czy trwałość, decyduje skład kwasów tłuszczowych. Te dzielą się na dwie podstawowe grupy: nasycone i nienasycone. Ten podział jest niezwykle istotny z żywieniowego punktu widzenia, bo tu leży istota podziału na tłuszcze „zdrowe” i „niezdrowe”. Przekładając to na praktykę, to tłuszcze stałe w temperaturze pokojowej są tymi niezdrowymi, zaś ciekłe – zdrowymi. Stałe są niebezpiecznymi z punktu widzenia chorób układu krążenia gdyż, kwasy tłuszczowe nasycone (czyli większość tłuszczów zwierzęcych) podobnie jak izomery trans kwasów tłuszczowych (czyli częściowo utwardzone tłuszcze roślinne) są podstawowym czynnikiem podnoszącym poziom cholesterolu we krwi czyli zwiększają ryzyko zawału czy udaru.

Najcenniejsze nienasycone

Natomiast kwasy nienasycone odwrotnie, obniżają poziom cholesterolu, a więc obniżają to ryzyko. Wśród nienasyconych najcenniejsze są tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (nnkt), a wśród nich z kolei kwasy z rodziny omega-3 (n-3). Kwasy n-3 nie tylko obniżają poziom cholesterolu, ale jeszcze są niezwykle ważne w prawidłowej pracy mózgu i bardzo korzystnie wpływają na wzrok. Głównym przedstawicielem tej rodziny w świecie tłuszczów jest kwas alfa-linolenowy. Dla nas Polaków to informacja dobra, bo spożywamy względnie dużo tego kwasu z olejem rzepakowym. Szkoda, że tak mało osób o tym wie i olej rzepakowy nie jest w Polsce ceniony.

2:0 dla rzepakowego

Ogólnie świat tłuszczów w Polsce postrzegany jest nieprawidłowo: Polacy wierzą w tłuszcze przeciętne, a nie doceniają tych naprawdę prozdrowotnych. Dane w tabeli 1 dokładnie to wyjaśniają. Olej rzepakowy nie ma tu konkurencji – jeśli zaleca się jak najmniej kwasów nasyconych i najwięcej kwasu alfa-linolenowego. Ze wszystkimi olejami wygrywa 2:0. I tu leży również odpowiedź na podstawowe pytanie tego artykułu: Masło – zdrowe czy niezdrowe? Odpowiedź jest niestety jednoznaczna: z punktu widzenia chorób układu krążenia tłuszcz mleczny jest tłuszczem niezdrowym. Masło charakteryzuje się bardzo wysoką zawartością kwasów nasyconych oraz bardzo małą zawartością nnkt i dodatkowo jeszcze najwyższą wśród tłuszczów zawartością cholesterolu. Dlatego osoby o podwyższonym poziomie cholesterolu czy podwyższonym ryzyku powinny ograniczać spożywanie masła i produktów mlecznych o wysokiej zawartości tłuszczu. Oczywiście należy zachęcać takie osoby do spożywania produktów mlecznych niskotłuszczowych. Tabela 2 przedstawia podstawowy skład tłuszczu polskich produktów używanych do smarowania. Próbki pobrano z sieci detalicznej w Polsce, w ilości od 3 do 5 każdej grupy i od różnych producentów. Podane wyniki są wartościami średnimi. Tu również wyraźnie widać, że z punktu widzenia chorób układu krążenia masło jest tłuszczem niezdrowym.

Tłuszcze prozdrowotne

Obecnie produkowane margaryny miękkie czyli kubkowe mają nie tylko bardzo zróżnicowaną zawartość tłuszczu (20-80 proc.) ale i bardzo korzystny skład, jak na tłuszcze względnie stałe. Margaryny kubkowe są miękkie, gdyż producenci celowo wprowadzają do tych margaryn maksymalną ilość najzdrowszych, ciekłych olejów, aby uzyskać produkt maksymalnie prozdrowotny. To właśnie duża ilość oleju powoduje, że są miękkie i nie mogą być pakowane w kostki a muszą być sprzedawane w kubkach. Ten bardzo duży udział olejów ciekłych w składzie margaryn kubkowych (nawet do 80 proc.) powoduje, że margaryny takie zawierają mało kwasów nasyconych (dwa razy mniej niż masło), bardzo dużo nnkt (nawet 10 razy więcej niż masło) i są praktycznie bez cholesterolu. Należy również zwrócić uwagę na stosunkowo niską zawartość niezdrowych izomerów trans w tłuszczu margaryn: średnio od 2,5 do 6,0 proc., co oznacza, że albo wcale, albo w bardzo małych ilościach stosowane są tłuszcze utwardzone, główne nośniki tych izomerów. Dla osób zagrożonych chorobami układu krążenia to bez wątpienia dziś najlepsza alternatywa spośród tłuszczów używanych do smarowania.

Zdrowe dla dzieci

Należy jeszcze dodać, że miękkie margaryny to również odpowiedni produkt dla dzieci, głównie z powodu wysokiej zawartości nnkt. W opinii Centrum Zdrowia Dziecka u małych dzieci – w wieku 1–3 lat stwierdza się niedostateczne spożycie nnkt, co jest wynikiem wysokiego spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego: preferowane jest masło jako produkt naturalny a nie margaryny... Wysoki jest również udział mięsa. Taki sposób żywienia prowadzi do znaczącej przewagi tłuszczów zwierzęcych, a więc i nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie małego dziecka. Te względne niedobory nnkt mogą się utrzymywać do wieku, w którym w diecie dziecka w większym stopniu występują oleje roślinne, ryby i wprowadza się wysokiej jakości margaryny (miękkie).

Zalecenia

Podobne są zalecenia Europejskiego Towarzystwa Gastroenterologii i Żywienia Dzieci (European Society of Pediatric Gastroenterology and Nutrition), które przedstawia następujące zalecenia żywieniowe dla dzieci powyżej 2-3 roku życia: Choroby układu krążenia są główną przyczyną zachorowalności i śmiertelności u dorosłych w Europie, szczególnie jej części Północnej, Centralnej i Wschodniej. Opierając się na koncepcji, że wczesna prewencja powinna zaczynać się w dzieciństwie, rekomendowana jest strategia dla dzieci i młodzieży promowania takiego zdrowego stylu życia, które ograniczy ryzyko choroby wieńcowej serca w późniejszym, dorosłym życiu.

Najważniejszym elementem tych rekomendacji jest skład diety, w której przede wszystkim powinno się ograniczyć spożycie tłuszczu ogółem (<30% energii diety), nasyconych kwasów tłuszczowych (<10%) i cholesterolu (<300mg/d). Dlatego należy ograniczyć spożycie: widocznych tłuszczów zwierzęcych (np. smalcu, masła i śmietany), tłustego mięsa i serów, jaj, produktów smażonych w głębokim tłuszczu, twardych margaryn i innych produktów bogatych w utwardzone (częściowo utwardzone) tłuszcze oraz żywności bogatej w olej kokosowy.

Należy popierać konsumpcję warzyw, owoców, zbóż (cereals), chudego mięsa, drobiu, ryb, mleka z niższą zawartością tłuszczu (1-1,5 proc.), olejów nasiennych (oleju słonecznikowego, kukurydzianego i sojowego), oliwy z oliwek i oleju rzepakowego oraz miękkich margaryn bez utwardzonych (częściowo utwardzonych) tłuszczów. Wydaje się, że powyższe zalecenia winne być stosowane przez wszystkich, nie tylko dzieci. Pozostaje wierzyć, że Polacy będą się tego trzymać, by mogli cieszyć się życiem długo i bezboleśnie.

Dołączony obrazek:
4.01.2013 przez Paweł Sobiło - Inny: K/ CBL
potwierdzam

Pomimo tego że zawiera tzw. zły choresterol ( który też jest potrzebny organizmowi ), jest zdrowsze od margaryny.

Zawiera witaminy A,D,E .

Wystarczy sprawdzić jak wygląda proces produkcji margaryny żeby odpowiedzieć sobie co jest zdowsze.

16.01.2013 przez
potwierdzam

Margaryna to utwardzony olej roślinny. Podczas uwodornienia lub estryfikacji zamienia się konsystencję oleju z płynnej na stałą. Nienasycone kwasy zawarte w olejach, które teoretycznie mają służyć naszemu zdrowiu, w procesie utwardzania przekształcają się w coś, co nam szkodzi. Po mimo tego, że masło zawiera dużą ilość cholesterolu, można je ograniczać w diecie, a nie mówić o tym, że jest nie zdrowe.

23.03.2013 przez Jerzy Zięba - Inny: Naturopatia
obalam

Czy naprawdę jest ktos kto by to w dzisiejszych czasach kwestionował ?????

15.12.2013 przez Agnieszka Tutek - Student: dietetyk
obalam

Jeśli spożywamy margarynę, która nie zawiera izomerów trans kwasów tłuszczowych, jest to lepszy wybór niż masło. Masło posiada znacznie więcej nasyconych a mniej jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych od margaryny, co sprawia, że ma gorszy wpływ na nasze zdrowie. Oczywiście zawiera wit A i D, ale margaryny są w nie fortyfikowane i zawierają też wit E oraz często mają kwasy tłuszczowe z rodziny omega3, które mają bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie.

20.03.2015 przez Paulina Maria S - Inny: inżynier
riposta

Głowa boli jak czytam. Warto sprecyzować czy mówimy o zwykłej margarynie typu rama czy takiej z dodatkiem steroli roślinnych. Tu jedynie ta ze sterolami wygrywa, lub jest na równi z masłem. Nie chodzi nam o wartość kaloryczną czy cholesterol, który w rozsądnych ilościach jest nam niezbędny!!! Także umiar przede wszystkim. Ale margaryn to nic innego jak utwardzone oleje roślinne. Te w stanie płynnym zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływające na nasze zdrowie, utwardzone = pozbawione tak cennych wiązań podwójnych są jedynie nośnikami kalorii. Jedynie, gdy do takiej margaryny dodamy sterole roślinne o silnych właściwościach antynowotworowych ale i obniżających poziom cholesterolu LDL. Tu na równi, lub dosłownie ciut niżej w rankingu stoi stare, naturalne masło. Fakt, niestety zawiera sporo cholesterolu (tu ciekawostka nasza wątroba produkuje go znacznie więcej w przeliczeniu na 100g jej masy) ale jest niewskazane jedynie dla osób o jego podwyższonym poziomie. Dziwie się, że nikt nie wspomniał o tym, że jedynie w maśle występują znaczne ilości korzystnego kwasu rumenowego CLA - sprzężonych dienów kwasu linolowego oraz kwas wakcenowy. Powstają one jedynie w żwaczu przeżuwaczy, czyli krowy, kozy itp. Właściwości CLA to między innymi: inhibitor nowotworów, działanie przeciwmiażdzycowe, przeciwbakteryjne, udział w transporcie tłuszczu - wskazany dla sportowców czy osób dbających o linie. Zanim zaczniecie wypisywać bzdury, zapoznajcie się z tematyką. Wstyd, że mamy takich specjalistów!!!