Gotowanie warzyw pozbawia je wartości odżywczych

fakt czy mit ?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (7)

28.12.2012 przez Justyna Nowakowska - Student: Pomorski Uniwersytet Medyczny - Dietetyka
potwierdzam

Gotowanie np ziemniaków pozbawia ich około 60% zawartej w nich witaminy C.

Zaleca się gotowanie na parze, wówczas składniki odżywcze nie są wytrącane do wody.

16.01.2013 przez Nadii - Student: Dietetyka
riposta

Gotowanie warzyw owszem pozbawia ich wartosci odzywczych, ale takie gotowanie jak gotowanie na parze znaczbnie zmniejsza ich utrate. nalezy też pamietać o odpowiednim czasie gotowania i żeby wrzucac warzywa np. ziemniaki czy brukselke kalafior do gotującej sie już wody tro obniży utratę witamin.

25.01.2013 przez Martyna - Student medycyny: fizjoterpeuta
obalam

"Już parę lat temu sprzeciwili się temu brytyjscy naukowcy z Instytutu Badań Żywności. Eksperci informowali wówczas, że pieczone i gotowane warzywa mogą przynieść znacznie większe korzyści dla naszego zdrowia. Informacje zostały potwierdzone później przez badaczy z Włoch, według których termiczna obróbka wydobywa z wielu warzyw korzystne dla zdrowia antyutleniacze, karotenoidy, polifenole i właśnie witaminy. Oznacza to, że gotowanie może zwiększyć dostępność innych istotnych składników odżywczych, nie odwrotnie."

26.01.2013 przez brak danych - Inny: takie tam
obalam

Nie należy uogólniać ani pojęcia warzyw ani pojęcia gotowania. Jeżeli nie będziemy stosować się do regulacji prawnych Unii Europejskiej, to do warzyw zaliczymy pomidora. Im dłużej będziemy go gotować tym bardziej wartościowy się stanie. Marchew, w Unii również uważana za owoc, po ugotowaniu dostarcza więcej cukrów oraz przeciwutleniaczy. Gotowanie na parze pozwala uniknąć utraty wartości odżywczych.

28.01.2013 przez Katarzyna - Student: inżynier biomedyk
potwierdzam

Gotowanie powinno odbywać się 15 - 20 minut. Gdy trwa ono dłużej, warzywa rozgotują się , a tym samym tracą swoje wartości odżywcze. Niektóre nawet zmieniają swój indeks glikemiczny , zazwyczaj na wyższy niż w surowej postaci (buraki, marchew)

3.05.2015 przez Patryk Kłopocki - Inny: dyplomowany kucharz małej gastr./specjalizacja zawodowa: żywienie zbiorowe konsumentów
potwierdzam

Podczas gotowania warzyw, większość witamin, szczególnie rozpuszczalnych w wodzie powoduje utratę tych witamin w kilkanaście %, które przechodzą do wywarów, dlatego też najlepiej warzywa gotować krótko, gotować na parze a wywary z gotowanych warzyw przeznaczać na zupy i sosy.

4.01.2016 przez Asia Wojtkowiak - Inny: Farmacja, kosmetologia
potwierdzam

Jedyny dobry sposób obróbki warzyw to gotowanie na parze, ewentualnie pieczenie. Gotując warzywa w wodzie, pozbywamy się z nich składników odżywczych, które później z tą wodą wylewamy. No chyba, że robimy na wywarze zupę, ale tak czy inaczej ilość tych składników będzie zmniejszona. Podobno wodę na ziemniaki soli się dopiero pod koniec ich gotowania, żeby zmniejszyć ilość "uciekających" skłądników odżywczych.