Ciężarna kobieta musi jeść za dwoje

Zdanie niczym mantra powtarzane przez wszystkich w kierunku kobiety ciężarnej. A jak jest w rzeczywistości?

Próby weryfikacji mitu (25)

30.09.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
obalam

Wg mnie kobieta w ciąży nie powinna jeść za dwoje tylko dla dwojga, a to już zasadnicza różnica. Zwiększa się zapotrzebowanie na składniki pokarmowe i witaminy, ale bez przesady kobieta nie odkurzacz nie powinna wciągać wszystkiego

1.10.2012 przez Michał Kaźmierczak - Inny: magister analityki medycznej
obalam

Kobiety ciężarne niewątpliwie jedzą więcej niż zwykle. Do tego dochodzą zachcianki i awersje pokarmowe. Wiem bo moja żona jest w ciąży;) Ale podobno zapotrzebowanie kaloryczne kobiety ciężarnej zwiększa się tylko o ok 10%.

1.10.2012 przez Natalia Kalamon - Inny: Uczeń liceum (biol-chem) , interesuję się medycyną.
obalam

Podczas ciąży nie wolno jeść za dwoje , lecz dla dwojga. Dieta kobiety od początku ciąży powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki potrzebne do budowy tkanek dziecka. Nie może zabraknąć w diecie produktów bogatych w wapń, żelazo, białko, błonnik. Ale trzeba przy tym unikać przejadania się, o co czasem łatwo z powodu nadmiernej troskliwości rodziny. W ciąży należy ograniczać tłuszcze i węglowodany.Badanie prowadzone na ciężarnych myszach wykazało, że dieta bogata w tłuszcz lub węglowodany wpływa na niemal 2 tysiące genów u rozwijającego się potomstwa, między innymi odpowiedzialnych za funkcje nerek czy zmysł powonienia. Najbardziej istotne zaburzenia dotyczyły genów występujących u żeńskich płodów, co sugeruje, że dziewczynki są bardziej niż chłopcy podatne na zmiany genetyczne wywoływane dietą ich matek.

2.10.2012 przez Anna Kowalska
obalam

Bzdura totalna - po raz drugi jestem w ciąży i po raz kolejny wszyscy dookoła próbują mnie "dokarmiać" dla dobra dziecka,nawet już słyszałam,że jeśli dziecko urodzi się malutkie to będzie to maja wina nie chcę jeść podwójnych porcji...Bez ustanku odpieram te brednie,dziecko przecież ani nie ma żołądka rozmiarów tego co dorosły ani takiego zapotrzebowania...Owszem - moja dieta jest teraz zdrowsza i bardziej bogata.I fakt,jem nieco więcej bo non stop jestem teraz głodna :) Zachcianki również wpływają na mój jadłospis.Ale w żadnym wypadku nie jem za dwóch,tym bardziej,że to też nie jest zdrowe ani dla przyszłej mamy ani dla dziecka!Mój wujek jest ginekologiem położnikiem,ciocia pielęgniarką położną z przeszło 25 letnim stażem - i oboje zgodnie twierdzą iż nadmierne jedzenia często prowadzi do sporej nadwagi u ciężarnych i często takie kobiety mają znacznie więcej problemów z wydaniem na świat dziecka.Sama znam wiele dziewczyn,które przytyły w ciąży ponad 30kg - większość miała cesarki,większość do dziś nie może pozbyć się zbędnych kg.

23.10.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

Dieta kobiety od początku ciąży powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki potrzebne do budowy tkanek dziecka. Nie może zabraknąć w diecie produktów bogatych w wapń, żelazo, białko, błonnik. Ale trzeba przy tym unikać przejadania się, o co czasem łatwo z powodu nadmiernej troskliwości rodziny. W ciąży należy ograniczać tłuszcze i węglowodany.

24.10.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Odżywianie w ciąży ma wpływ na rozwój płodu i stan matki. W ciąży następuje zwiększone zapotrzebowanie na wiele składników energetycznych. Nie jest to jednak ilość „za dwoje”, jak często słyszą ciężarne, ale „dla dwojga”. Wystarczy na to o 300-500kcal, czyli o jedną kanapkę więcej w ciągu dnia. Nie ma sensu się przejadać, trzeba jeść tyle ile się potrzebuje i tak by zarówno mama jak i dziecko dostali wszystkie niezbędne składniki.

24.10.2012 przez Agnieszka Kaczmarek
obalam

Kobieta powinna jeść dla dwoja, nie za dwoje. Dieta powinna być zbilansowana, aby dostarczyć wszystkich potrzebnych mikro i makroelementów dziecku i matce, co nie oznacza jedzenie wszystkiego w mega ilościach.

25.10.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Obalam mit. Ze względu na dziecko musi starannie dobierać produkty żywnościowe i spożywać je w odpowiednich proporcjach, ma jeść dla dwojga nie zaś za dwoje.

26.10.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

W pierwszym trymestrze zmiany zapotrzebowania na energię są znikome, w drugim wzrastają o 360 kcal (przeciętnie o 18%), a w trzecim o 475 kalorii (średnio o 23%). Jednak to nie potrzeby na energię wrastają w głównej mierze, a na składniki odżywcze. Najbardziej zapotrzebowanie rośnie na wapń (aż o 100%), żelazo (o 44% od drugiego trymestru), kwas foliowy (o 55%), witaminę A ( o 56%), B6 (o 50%), białko (o 50%) i nienasycone kwasy tłuszczowe (o 30 – 60%). Dlatego nie należy jeść za dwoje, a dla dwojga i mądrze komponować dietę.

2.11.2012 przez Paulina Górska - Student medycyny: dietetyka IV rok
obalam

Na pewno nie za dwoje..jeśli już to dla dwojga ;) W ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne. Należy jednak pamiętać, że ,,przekarmienie" prowadzące do otyłości może mieć poważne konsekwencje zarówno dla matki jak i dziecka (np.makrosomia, zwiększone ryzyko rozwoju otyłości w wieku dorosłym, komplikacje podczas porodu, dłuższy czas gojenia się ran po porodzie)

8.11.2012 przez Kamila Zyzak - Lekarz: pediatra
obalam

Cięzarna musi jeść dla 2, czyli zdrowo, dostarczając odpowiednią ilość witamin, mikroelementów (żelazo), nadwaga sprzyja cukrzycy, nadciśnieniu, które mogą wikłać ciąże

12.11.2012 przez Marlena Pietrusińska - Inny: zagadki medyczne
obalam

właściwie nie powinno się jeść za dwoje , wystarczy zwiększyć codzienne menu o 300 kcal .

13.11.2012 przez Karolina Tychowska - Inny: grafik komputerowy
obalam

Musi jeść dla dwoje czyli dostarczać odpowiednich ilośći składników pokarmowych. Jedzenie za dwoje, czyli podwójnych porcji to prosta droga do otyłości i zwiazanych z nią komplikacji.

14.11.2012 przez Agata Michalczyk - Student: student medycyny
obalam

W czasie ciąży ważne jest dostarczanie organizmowi wiele składników medycznych, błędnym myśleniem jest zwiększanie porcji posiłków, Należy podawać posiłki bogate we wszystkie wartości odżywcze tak aby ich kaloryczność wzrosła o ok. 200 kalorii.

15.11.2012 przez Szymon Suwała - Lekarz: lekarz POZ
obalam

Zdecydowanie obalam - owszem, ciężarna kobieta musi jeść nieco więcej, ale nie popadajmy w obłęd. 300 kcal na dobę - tak zaleca Komitet Żywienia Człowieka PAN, ponadto ważne, żeby była to energia w postaci posiłków zbilansowanych.

17.11.2012 przez Michalina Małczak - Student: ..
obalam

Największy błąd popełniany przez ciężarne. W okresie ciąży najważniejsz jest dieta zrównoważona i różnorodna, nie chodzi o to, żeby jeść dużo, ale jeść na tyle różnorodnie, żeby nie doszło do żadnych niedoborów odżywczych, takich jak niedobory kwas foliowego, które są przyczyną zaburzeń rozwoju układu nerwowego i powodują powstawnie przepuklin oponowych. Natomiast przytycie w trakcie ciązy ponad 10 kg stanowi zagrożenie dla dziecka i zwiększa ryzyko porodu. Dodatkowo nie kontrolowane obżarstwo może spowodować rozwój cukrzycy ciężarnych, która poprzez zwiększnie poziomu cukru i insuliny może doprowadzić do znacznego zwiększnia masy dziecka, czy spowodować uszkodzenie układu nerwowego i sprzyja rozwojowi cukrzycy u matki oraz wystąpienia powikłań porodowych

21.11.2012 przez Bernarda Płusa - Student medycyny: UMED Łódź
obalam

w ciąży kobieta ma jeść dla dwojga a nie za dwoje!! No chyba, że nie zależy jej na powrocie do wagi z przed ciążą i zdrowiu. Dieta ciężarnej kobiety musi być przede wszystkim różnorodna i bogata w składniki odżywcze, dopasowana indywidualnie

21.11.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
obalam

Nie jest to prawda. Kobieta w ciazy powinna odzywiac sie przede wszystkim zdrowo, oczywiscie zapotrzebowanie kaloryczne rosnie, ale nie az tyle zeby jest za dwoje! Jest to czesto powtarzany mit kobiet majacy na celu usprawiedliwienie prawdopodobnie wilczego apetytu i czestego 'podjadania' w ciazy a w rezultacie, przytycia. ;)

22.11.2012 przez Małgorzata Górska - Inny: bibliotekarz
obalam

Nie za dwoje, lecz dla dwojga. Nie liczy się ilość, lecz jakość jedzenia

10.12.2012 przez Judyta P - Student medycyny: wydział z sercem i wątrobą!
obalam

W diecie ciążowej zarówno niedożywienie, jak i przejadanie się są szkodliwe dla ciąży.

Kiedy się przejadasz, tworzą się nadmierne zapasy w postaci tkanki tłuszczowej. Układ krążenia, wydalniczy i kostno-szkieletowy muszą „obsłużyć” nadmiernie powiększoną masę ciała i mogą nie podołać temu wyzwaniu. Zaczynają się problemy z układem krążenia, nadciśnienie, obrzęki itp. Większość z tych objawów utrudnia normalne funkcjonowanie i stanowi zagrożenie dla utrzymania ciąży lub jej prawidłowego przebiegu. Ogranicza to aktywność fizyczną kobiety i objawy jeszcze bardziej się nasilają. W najlepszym przypadku przychodzi urodzić duże, przekarmione dziecko.

Więc jak wyżej. nie za dwoje a dla dwojga.

13.12.2012 przez Michał Węglarz - Inny: inny
obalam

kobieta je tyle ile potrzebuje, niekoniecznie musi jeść podwójnie. Nikt nie powinien kobiety w ciąży zmuszać do jedzenia więcej niż ona chce bo"jest w ciąży i musi jeść za dziecko". Prowadzi to do przykrych dla kobiet konsekwencji mając problem do powrócenia figury przed ciąży

23.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
obalam

W pierwszym trymestrze zmiany zapotrzebowania na energię są znikome, w drugim wzrastają o 360 kcal (przeciętnie o 18%), a w trzecim o 475 kalorii (średnio o 23%).

23.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
obalam

Kobieta w ciąży nie powinna jeść za dwoje ponieważ zbyt duża ilość kalorii dostarczana do organizmu będzie się kumulowała w ciele kobiety w postaci tkanki tłuszczowej.

26.12.2012 przez szajajaba - Inny: Oligofrenopedagog, edukator zdrowia
obalam

Obalam. Musi jeść DLA dwojga, czyli: nieco mądrzej, ale ilość potrzebnych kalorii w ciąży wzrasta jedynie o ok. 300kcal.

5.01.2013 przez Aneta Grzegorz Łuszcz
obalam

kobieta w ciazy nie musi jesc za dwoje bo dziecko nie jest "podpiete" do jej zołądka. dziecko z jej organizmu pobiera wszystkie potrzebne mu substancje witaminy itp wiec nie ma potrzeby jesc wiecej tylko tyle samo ale zdrowo przedewszystkim.

18.01.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
obalam

Wszyscy obalili i ja też obalam. „Za dwoje” oznacza dwa razy więcej. To jest nieprawda. Zapotrzebowanie kaloryczne nawet w ostatnim trymestrze nigdy nie przekracza 400-450 kcal/d. Czyli nie jest dwukrotnie większe. Nieco większe zapotrzebowanie dotyczy witamin i pierwiastków. Bo dla rozwijającego się płodu ważna jest jakość, a ilość (kalorie) ma nieco mniejsze znaczenie.

Źródło: D. Szostak-Węgierek, A. Cichocka. Żywienie kobiet w ciąży. PZWL. Warszawa 2005. ISBN: 83-200-3131-1; http://www.mayoclinic.com/health/pregnancy-nutrition/PR00108; http://www.mayoclinic.com/health/pregnancy-nutrition/PR00110; http://www.mayoclinic.com/health/pregnancy-nutrition/PR00109