Dieta bogata w antyoksydanty wydłuża życie

prawda czy mit ?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (7)

24.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Rady dotyczące „zwiększenia długości życia” dotykają kwestii występowania w diecie substancji zwanych przeciwutleniaczami lub antyoksydantami. Uznaje się, że proces starzenia się i choroby wieku starczego takie jak miażdżyca tętnic mogą pojawiać się, ponieważ w ciele dochodzi do powstawania „wolnych rodników”. Są to wysoce czynne substancje, które powodują powstawanie w tkankach ciała anormalnych połączeń związków chemicznych; wolne rodniki powstają w wyniku interakcji, do jakiej dochodzi pomiędzy komórkami naszego organizmu a czynnikami zewnętrznymi dostającymi się do niego wraz z zanieczyszczonym powietrzem, dymem tytoniowym, skażoną wodą oraz pewnymi rodzajami pożywienia.

Podczas tych reakcji zużywany jest tlen, powinniśmy więc przyjmować przeciwutleniacze, ponieważ zapobiegają one powstawaniu wolnych rodników, uniemożliwiając cząsteczkom tlenu branie w nich udziału.

24.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Z wiekiem nasz organizm nie umie już tak sprawnie pozbywać się wolnych rodników, dlatego warto wzbogacić swoją dietę o antyoksydanty. Niszą one wolne rodniki, które są min.przyczyną powstawania nowotworów.

24.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Antyoksydanty zabezpieczają nasz organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników prze co możliwe jest dłuższe życie

24.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Potwierdzam mit, jednak sama dieta nie wystarczy. Dłużej pożyjemy jedynie wtedy, gdy dietę połączymy ze zdrowym trybem życia. A to oznacza rzucenie palenia i alkoholu, regularne ćwiczenia i utrzymywanie właściwej wagi.

24.12.2012 przez Justyna Nowakowska - Student: Pomorski Uniwersytet Medyczny - Dietetyka
potwierdzam

Dieta bogata w antyoksydanty - czyli dieta śródziemnomorska wydłuża życie. Nie wymaga ona specjalnych wyrzeczeń, wystarczy zastąpić produkty mniej zdrowe, innymi, sprawdzonymi w tradycyjnej kuchni greckiej, włoskiej, hiszpańskiej czy francuskiej.

Badania naukowe wskazują ze ludzie stosujących dietę śródziemnomorską mają dłuższą średnią długość życia.

Owoce morza nie każdemu są polecane ponieważ są źródłem cholesterolu.

Oliwa z oliwek olej rzepakowy zawiera NNKT oraz JNKT niezbędne do produkcji białek układu odpornościowego.

Spożywanie ryb szczególnie morskich, źródło białka NNKT, jodu, cynku i miedzi.

Spożycia mięsa białego (kurczak, indyk) oraz unikanie mięsa czerwonego.

Zwiększone spożycie produktów zbożowych, pełnoziarnistych, kasz i makaronów.

Zwiększone spożycie warzyw i owoców;

• Cebula i czosnek właściwości przeciwbakteryjne i obniżające ciśnienie tętnicze

• Przyprawy: bazylia, tymianek, szałwia kminek z których wiele zawiera silne przeciwutleniacze chroniące przed miażdżycą

• Pomidory źródło likopenu, który odpowiada za wyrazisty, piękny kolor pomidora

• Bakłażany zawierają za to dużo ilość potasu, fosforu żelaza wapnia błonnika bioflawonoidy oraz witaminy A, C i witamin z grupy B. Niskokaloryczny

• Jarmuż bardzo pożywne warzywo, zawiera silne przeciwutleniacze i posiada właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem beta karotenu, witaminy K i C, luteiny, zeaksantyny i wapnia

• Brokuły podobnie jak jarmuż zawierają sulforafan będący flawonoidem o właściwościach przeciwnowotworowych

Średnie spożycie produktów mlecznych, głownie w postaci chudych twarogów i jogurtów.

Ograniczenie spożycia produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe np. wyroby cukiernicze.

Spożywanie warzyw strączkowych ( np. fasola, groch, bób, soczewica i soja)

• Bób po sezonie truskawkowym

• Soja zawiera potas, żelazo, magnez, fosfor, wapń i lecytynę, która poprawia pamięć i znakomicie wpływa na funkcjonowanie mózgu. Zawiera także fitohormonypodobne do kobiecych hormonów, które paniom w okresie menopauzy mogą zastępować estrogeny. Muszą na nią uważać osoby z kłopotami z tarczycą, dzieci do 12 lat, mężczyźni, u których nadmiar fitoestrogenów może blokować wydzielanie testosteronu.

• Najlepiej jeść jej produkty fermentowane – miso, shoyu, tamari, tempeh

• Soczewica zawiera kwas foliowy

Spożywanie orzechów; NNKT, potas, fosfor, magnez, dużo Wit A E i Wit z grupy B: PP, B5 i B6

• Orzech włoski – dodatkowo garbniki polecane są jako środek ściągający w zaburzeniach żołądkowo – jelitowych

• Pistacje bogate w selen o właściwościach antyutleniających, szczególnie ważne dla osób dializowanych

• Pestki z dyni bogate w lecytynę Wit A i z grupy B, miedzi i żywicę, która zapobiegają rozrostowi gruczołu krokowego mężczyzn, skuteczny środek odrobaczający( tasiemce, owsiki, glisty) skuteczne w leczeniu trądziku, wywierają korzystny wpływ na stan włosów i paznokci

• Orzechy nerkowca: jedyny produkt roślinny….

Spożycie grzybów: zawierają 80 – 90% wody, witamin A (podgrzybek, mleczaje), B1,B2, C, D(podgrzybek, pieczarki)PP oraz żelazo, potas, fosfor, wapń, sód, miedź, cynk, jod, mangan, fluor. Picie czerwonego wina w małych ilościach, które posiada szczególne działanie przeciwzakrzepowe i przeciwmiażdżycowe. Resveratol, pterosilben mają natomiast działanie antyrakowe. Resvertol zwiększa poziom testosteronu, ma działanie antyestrogenne.

Aby dostosować dietę przeciętnego Polaka do diety śródziemnomorskiej należy:

• Dwukrotnie należy zwiększyć konsumpcje ryb i owoców morza

• Zwiększyć spożycie warzyw i owoców o połowę

• Jeść o 1/5 więcej warzyw strączkowych

• Jeść połowę mniej czerwonego mięsa

• Jeść 1/5 mniej jajek

• Spożywać czterokrotnie więcej oliwy z oliwek

• W 90% zastąpić tłuszcze zwierzęce olejem roślinnym

• Jeść o połowę mniej pełnego mleka, śmietanki i masła

25.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Eliminując wolne rodniki eliminujemy potencjalnie niebezpieczne czynniki które mogą uszkadzać nasze DNA, sródbłonek naczyń itd. Antyoksydanty usuwają szkodliwe wolne rodniki. Zalecana jest dieta śródziemnomorska bogata w antyoksydanty.

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Wolne rodniki to atomy tlenu, które mają jeden niesparowany elektron. Szukają mu towarzystwa, więc chętnie kradną go z otoczenia, czyli komórek ciała. Przeciwutleniacze neutralizują ich zgubne oddziaływania poprzez dostarczenie brakującego elektronu. Drogocenne substancje to m. in. witamina C, witamina E, retinol (czysta witamina A) czy koenzym Q10. Gdzie ich szukać? Drogi są dwie: wewnętrzna i zewnętrzna. Możemy sobie ich dostarczyć wraz z pożywieniem. Przeciwutleniacze to naturalne substancje roślinne, które znajdziemy w owocach i warzywach, zbożach orzechach, olejach roślinnych, czekoladzie, zielonej herbacie, a nawet w winie. Dobrym ich źródłem są m. in. brokuły, warzywa liściowe, cebula czy borówki.