Spożywanie jajek powoduje wzrost poziomu cholesterolu.

Każdy o tym wie

Próby weryfikacji mitu (14)

12.12.2012 przez Rachela - Inny: przyszły ortopeda
obalam

To nie prawda, jajko jest źródłem wielu substancji odżywczych. Jedna z nich jest niacyna, która właśnie reguluje poziom cukru i cholesterolu we krwi. Więcej na temat w linku.

12.12.2012 przez Irena - Inny: pasjonat
obalam

ostatnio słyszałam że jaja zawierają dobry cholesterol a nie zły, i od teraz można jeść jaja

12.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

Żółtko jaja zawiera znaczną ilość tłuszczy, jednak większość z tych tłuszczy to tłuszcze nienasycone o działaniu przeciwmiażdżycowym. Ponadto, zawarta w żółtku lecytyna wpływa na obniżenie ogólnego poziomu tłuszczy w organizmie oraz wspomaga pracę wątroby. Snując dalsze wnioski można stwierdzić, że wszelkie negatywne składniki jaja są zrównoważone przez składniki, które pozytywnie wpływają na organizm, dlatego też jedzenie jajek nie jest w żadnym stopniu niebezpieczne.

12.12.2012 przez Michał Węglarz - Inny: inny
obalam

jajko zawiera 10 % cholesterolu produkowanego przez organizm który dostaje informację o dostarczeniu cholesterolu i zmniejsza jego produkcję

13.12.2012 przez Olcia Sebastian - Inny: tech. elektroradiologii, tech. usług kosmetycznych, mgr zdrowia publicznego
obalam

Jajko NIE POŁĄCZONE z cukrami nie spowoduje podwyższenia cholesterolu, a zawiera wiele substancji odżywczych

14.12.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Według badania podanego w linku spożywanie jajek nie powoduje wzrostu cholesterolu.

14.12.2012 przez Małgorzata Górska - Inny: bibliotekarz
obalam

CYTUJĘ: "... najnowszy przegląd literatury naukowej, opublikowany w czasopiśmie „Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care”, wyraźnie pokazuje, że spożywanie jaj nie ma widocznego wpływu na poziom cholesterol we krwi u 70% populacji. U pozostałych 30% , których określa się jako „hiper reaktywnych”, spożycie jaj podnosi zarówno poziom cholesterolu LDL (uważanego za zły) i HDL (uważanego za dobry)."

14.12.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
obalam

Mimo, ze żółtko jaja ma bardzo znaczące ilości cholesterolu w porównaniu np. z mięsem czy podrobami, to jednak nie ma konieczności ich drastycznego eliminowania w diecie. Jak się okazuje nawet przy wyższej podaży jajek, nie odnotowuje się znaczącego wzrostu cholesterolu we krwi. To, w jaki sposób cholesterol będzie wykorzystany przez organizm, zależy od wielu czynników, między innymi od zawartości kwasów tłuszczowych nienasyconych i fosfolipidów w diecie. Jeżeli ilość tych składników w pożywieniu jest odpowiednia, to nawet wyższe dawki cholesterolu nie są tak szkodliwe. I co się okazuje… Żółtko jaja zawiera bardzo korzystny stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do cholesterolu, zawiera także odpowiednia ilość fosfolipidów, przez co zjedzenie nawet 2-3 jaj dziennie nie powoduje u zdrowego człowieka wzrostu cholesterolu. Osoby lubiące jeść jajka powinny starać się spożywać więcej błonnika a także ograniczać ilość tłuszczów zwierzęcych. Podsumowując, jeżeli nie ma żadnych większych komplikacji w układzie krążenia, a nasza dieta jest w miarę zdrowa, jedzenie jajek nie powinno stanowić zagrożenia.

18.12.2012 przez Lena Z - Student: Zdrowie Publiczne
obalam

Mimo, ze żółtko jaja ma bardzo znaczące ilości cholesterolu w porównaniu np. z mięsem czy podrobami, to jednak nie ma konieczności ich drastycznego eliminowania w diecie. Jak się okazuje nawet przy wyższej podaży jajek, nie odnotowuje się znaczącego wzrostu cholesterolu we krwi. To, w jaki sposób cholesterol będzie wykorzystany przez organizm, zależy od wielu czynników, między innymi od zawartości kwasów tłuszczowych nienasyconych i fosfolipidów w diecie. Jeżeli ilość tych składników w pożywieniu jest odpowiednia, to nawet wyższe dawki cholesterolu nie są tak szkodliwe. I co się okazuje… Żółtko jaja zawiera bardzo korzystny stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do cholesterolu, zawiera także odpowiednia ilość fosfolipidów, przez co zjedzenie nawet 2-3 jaj dziennie nie powoduje u zdrowego człowieka wzrostu cholesterolu. Osoby lubiące jeść jajka powinny starać się spożywać więcej błonnika a także ograniczać ilość tłuszczów zwierzęcych. Podsumowując, jeżeli nie ma żadnych większych komplikacji w układzie krążenia, a nasza dieta jest w miarę zdrowa, jedzenie jajek nie powinno stanowić zagrożenia.

18.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

Mimo, ze żółtko jaja ma bardzo znaczące ilości cholesterolu w porównaniu np. z mięsem czy podrobami, to jednak nie ma konieczności ich drastycznego eliminowania w diecie. Jak się okazuje nawet przy wyższej podaży jajek, nie odnotowuje się znaczącego wzrostu cholesterolu we krwi.

18.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
obalam

Kiedyś popularne było twierdzenie że w jajkach jest dużo cholesterolu i częste ich jedzenie powoduje miażdżycę. Dzisiaj jednak odchodzi się od tego punktu widzenia

25.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Spożywanie jajek nie zwiększa ryzyka chorób sercowo-naczyniowych ponieważ nie zwiększa pozomu cholesterolu. Na podstawie tego obalam mit.

Poniżej link do badania klinicznego z Japonii.

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Okazało się, że większy związek z miażdżycą ma dostarczanie organizmowi nasyconych kwasów tłuszczowych niż cholesterolu. Ale nie znaczy to, że wolno nam jeść jajka zupełnie bez ograniczeń.

4.01.2013 przez Nadii - Student: Dietetyka
potwierdzam

Jajka nie są wskazane dla osób z wysokim poziomem cholesterolu w duzych ilościach ze wzgl. na to , że maja sporo cholesterolu, ale w żółtku samo białko jaja nie jest szkodliwe.

12.02.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
obalam

Bardzo ciekawa historia z tymi jajami.

Jedni naukowcy piszą, żeby unikać nadmiaru jajek w diecie [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22882905],

a inni, że nie ma różnicy w zapadalności na choroby sercowo-naczyniowe między ludźmi jedzącymi 1 lub 7 jaj w tygodniu: On the other hand, and after using a detailed dietary questionnaire, results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) in US, showed that ‘high’ egg consumption (>7 times/week versus 1 time/week) was not associated with significantly increased CHD mortality and this was also observed in diabetics although the later analysis may be limited due to the small number of diabetics, as the authors stated [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22939111].

A Ci naukowcy napisali w publikacji z tego roku (2013) tak: Higher consumption of eggs (up to one egg per day) is not associated with increased risk of coronary heart disease or stroke. The increased risk of coronary heart disease among diabetic patients and reduced risk of hemorrhagic stroke associated with higher egg consumption in subgroup analyses warrant further studies [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23295181].

I ja bym się trzymał jednak tej właśnie, najświeższej wersji.

PS: Wysokie spożycie jajek na pewno nie ma związku z zapadalnością na raka prostaty [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=No+association+between+egg+intake+and+prostate+cancer+risk%3A+a+meta-analysis], ani raka pęcherzyka żółciowego [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23226747].

Źródło: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22983850; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23295181; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22939111; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22882905.