Nie można poddawać obróbce cieplnej (pieczenie,smażenie,grillowanie) potraw z olejami tłoczonymi na zimno.

Wydzielają się wtedy rakotwórcze substancje, a olej traci swoje właściwości. To które nadają się do obróbki cieplnej a które tylko do sałatek?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (7)

10.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Zaleca się smażenie na olejach o przewadze kwasów jednonienasyconych nad wielonienasyconymi i wylewanie resztek po każdym cyklu smażenia. Używanie tego rodzaju oleju jest istotne, ponieważ kwasy jednonienasycone, są mniej podatne na utlenianie – a co za tym idzie, mają wyższą temperaturę "dymienia". Pod względem odporności na utlenianie, najlepsze oleje to olej palmowy czy oliwa z oliwek, jak również olej rzepakowy. W przypadku dłuższego smażenia (w frytkownicy) zaleca się stosowanie bardziej trwałego oleju np. palmowego lub oliwy z oliwek. Nie należy smażyć na surowych olejach tłoczonych na zimno – nierafinowanych, ponieważ zawierają one dodatki szybko ulegające przemianom, nawet podczas krótkiego domowego smażenia. Natomiast doskonale się sprawdzają jako dodatek do sałatek.

12.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Olejów roślinnych tłoczonych na zimno nie należy podgrzewać zbyt długo ani doprowadzać do wysokich temperatu

14.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Spalony tłuszcz wydziela niebiesko-szary dym, co z kolei jest znakiem powstania akroleiny – bardzo szkodliwej substancji toksycznej o działaniu rakotwórczym.

18.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Każdy tłuszcz jeśli doprowadzimy do jego spalenia będzie zawierał związki rakotwórcze. Do smażenia zaleca się używać tłuszczów o największej twardości czyli o największym stosunku tłuszczów nasyconych do nienasyconych

25.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Dla zmniejszenia ryzyka chorób warto ograniczyć smażenie podczas przygotowywania potraw. Jeśli już się na nie decydujemy, smażmy krótko i wybierzmy uważnie tłuszcz do smażenia. Do smażenia powinny być stosowane oleje o wysokim poziomie kwasów tłuszczowych jednonienasyconych, które zachowują stabilność w wysokich temperaturach i wysoką temperaturą dymienia. Te parametry spełnia olej rzepakowy, który szczególnie nadaje się do smażenia, bardziej niż olej słonecznikowy czy winogronowy. Ważne jest też, by do smażenia wybierać tłuszcze roślinne z tłoczenia na ciepło. Oleje roślinne tłoczone na zimno ulegają niekorzystnym procesom nawet podczas krótkotrwałego smażenia.

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Nie należy smażyć na surowych olejach tłoczonych na zimno – nierafinowanych, ponieważ zawierają one dodatki szybko ulegające przemianom, nawet podczas krótkiego domowego smażenia. Natomiast doskonale się sprawdzają jako dodatek do sałatek.

23.03.2013 przez Jerzy Zięba - Inny: Naturopatia
potwierdzam

Na zimno czy nie na zimno... Zasada jest jedna na olejach roslinnych nie powinno się smażyć, bez względu na to czy jest to olej z oliwek jako bardziej JEDNO nienasycony, czy olej z rzepaka, który powinien być całkowicie wyeliminowany z diety człowieka w tych czasach. Jesli smażyć, to tylko na oleju kokosowym, ponieważ nie utlenia się tak szybko jak nawet olej z oliwek.