Niektóre leki wywołują koszmary.

Znany jest wpływ leków na rozmaite funkcje naszego mózgu ...

Próby weryfikacji mitu (11)

7.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Sterydy są tego typu lekiem, przy długotrwałym doustnym stosowaniu mogą powodować między innymi bezsenność i/lub koszmary.

8.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Istnieje grupa leków, które wśród działań niepożądanych ma wymienione koszmary senne.

Jest to np. popularny ostatnio Tamiflu http://dooktor.pl/artykuly-medyczne/aktualnosci/efetkty_uboczne_leku_antywirusowego.html

czy Ketamina - środek do znieczuleń

http://bazalekow.mp.pl/leki/doctor_subst.html?id=442

8.12.2012 przez Rachela - Inny: przyszły ortopeda
potwierdzam

Jednym ze skutków ubocznych niektórych leków są koszmary. Z tego co wiem to sertralina, pramipeksol, meflokina, wreniklina mogą wywoływać halucynacje i koszmary, to jest tylko klilka nazw, a przecież takich leków jest więcej, co nie znaczy, że każdy będzie miał po niech koszmary :)

16.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Pewne leki mogą wywoływać jako skutek uboczny koszmary i w razie wystąpienia takich doznań powinniśmy skonsultować się z lekarzem

19.12.2012 przez Lena Z - Student: Zdrowie Publiczne
potwierdzam

Popularny środek nasenny, zolpidem, pomaga leczyć chroniczną bezsenność, jednak u nielicznych pacjentów przyczynia się do pojawiania się koszmarów oraz lęków nocnych, które powodują poważne zaburzenia snu.

Podobne efekty powoduje wareniklina, substancja będąca składnikiem tabletek antynikotynowych, pomagająca walczyć z nałogiem palenia.

20.12.2012 przez Sandman - Lekarz: lekarz
potwierdzam

Najbardziej znanym lekiem wywołującym tego typu objawy jest ketamina wywołująca tzw. anestezję zdysocjowaną.

Co ciekawe w czasie indukcji znieczulenia ketaminą personel sali operacyjnej powinien zachować ciszę - ze względu właśnie na koszmary (pacjenci twierdzą, że słyszą w czasie snu rózne nieprzyjemne rzeczy).

22.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
obalam

U dorosłych natomiast dotyczą raczej traum psychicznych, sytuacji silnie stresujących. Mogą też zwiastować rozwój chorób somatycznych.

24.12.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
potwierdzam

Potwierdzam mit. Sa to glownie leki psychotropowe, sterydy, antybiotyki.

Takze, paradoksalnie, leki majace ulatwiac zasypianie, np Zolpidem. W ulotce mozna przeczytac: 'Stosowaniu leków nasennych, zwłaszcza u osób w podeszłym wieku, towarzyszyć mogą reakcje paradoksalne (niepokój, pobudzenie, drażliwość, agresywność, urojenia, koszmary senne, objawy psychotyczne, zaburzenia zachowania)'

25.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Do leków takich należy umieszczona na zdjeciu ketamina:

http://www.jpsmjournal.com/article/S0885-3924(11)00046-7/fulltext

http://www.druginfo.adf.org.au/drug-facts/ketamine

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18949459

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21346162 Ostatnia publikacja zwraca uwagę na wpływ sugestii podczas premedykacji ketaminą na koszmary

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Stosowaniu leków nasennych, zwłaszcza u osób w podeszłym wieku, towarzyszyć mogą reakcje paradoksalne (niepokój, pobudzenie, drażliwość, agresywność, urojenia, koszmary senne, objawy psychotyczne, zaburzenia zachowania). W takich przypadkach należy przerwać leczenie.

19.02.2013 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Zaburzenia psychiczne:

zawroty i bóle głowy, omamy, psychozy, euforia, zmiany nastroju, objawy rzekomego guza mózgu spowodowane zwiększeniem ciśnienia wewnątrzczaszkowego i wystąpieniem tarczy zastoinowej.

21.05.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
potwierdzam

Koszmary senne, czyli długotrwałe, wywołujące przerażenie marzenia senne, występujące w fazie snu REM, których treść przedstawia wydarzenia zagrażające życiu, bezpieczeństwu czy własnej integralności mogą należeć do działań niepożądanych wielu leków. Takim sztandarowym przykładem jest ketamina. Ale współczesna farmakologia zna ich całe setki. Wiele z nich zostało wymienionych przez powyższych Naszych Pogromców. 

Źródło: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18949459