picie mleka zapobiega osteoporozie.

jak to jest w rzeczywistości?

Próby weryfikacji mitu (13)

4.12.2012 przez Ewa Maliwska - Inny: ktoś
obalam

Niektórzy twierdzą wręcz odwrotnie. Na pewno jednak nie pomoże, gdy choroba już się rozwinęła

4.12.2012 przez Adam Kuś - Inny: ciekawski, chory na zzsk
potwierdzam

Tak zapobiega jeśli piliśmy mleko od dziecka, ale tylu samo jest zwolenników co przeciwników.

4.12.2012 przez Teresa Ceynowa - Inny: inne
potwierdzam

Mleko zapobiega osteoporozie , ponieważ zawiera dużo wapnia .

5.12.2012 przez Bartłomiej Rawski - epidemiolog, specjalista zdrowia publicznego
obalam

Jeden mały brokuł ma 30% dziennego zapotrzebowania na wapń. Większość warzyw ma tyle wapnia, że gdyby pokryć zapotrzebowanie kaloryczne wyłącznie warzywami i owocami, byłoby wapnia w diecie kilkakrotnie więcej niż na diecie opartej na mleku. Co więcej, warzywa mają fosforany, witaminę K i witaminę C niezbędne do tego, żeby wapń w ogóle przyswoić, za to nie mają nadmiaru białka. W krajach, w których mleka się nie pije, osteoporoza nie występuje.

9.12.2012 przez agatamaszczyk - Student medycyny: student
potwierdzam

Zeby zapobiec osteoporozie nalezy, glownie w okresie dziecinstwa i dojrzewania, spozywac produkty bogate m in w wapn. Mleko jest takim prouktem, wiec teoretycznie moze zapobiegac osteoporozie.

11.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Mleko jest bogatym źródłem wapnia i przy odpowiednim spożyciu może pomóc zapobiegać osteoporozie

12.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Podstawowym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory. Mleko jest cennym źródłem wapnia nie tylko z powodu jego zawartości, ale też z powodu dobrej biodostępności.

Niedostateczna podaż wapnia uruchamia w organizmie człowieka mechanizmy, które doprowadzają do uwalniania wapnia z kości w celu utrzymania prawidłowego stężenia tego pierwiastka w surowicy krwi.

Jedną z metod zapobiegania osteoporozie jest zatem dostatecznie duże spożycie wapnia przez całe życie.

Spożycie 700-750 ml mleka + 100 g twarogu + 20 g sera podpuszczkowego na dobę pokrywa przeciętne dobowe zapotrzebowanie na wapń. Zaleca się spożywanie niskotłuszczowego mleka i jego przetworów, zamiast produktów beztłuszczowych. Całkowite usunięcie tłuszczu pozbawia produkty mleczne witaminy D, niezbędnej do prawidłowego wchłaniania wapnia.

http://www.zdrowie.med.pl/osteo/osteo_7.html

12.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Spożycie mleka i produktów mlecznych jest bardzo ważne w profilaktyce osteoporozy i zapobieganiu złamaniom kości. Najnowsze badania przeprowadzone na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, (Osteoporosis International 2007) wykazują związek między dietą pozbawioną mleka i produktów mlecznych, a liczbą złamań u dzieci i młodzieży do 20 roku życia. Wynika z nich, że grupa na diecie bezmlecznej narażona jest na 4-krotnie wyższe ryzyko wystąpienia złamań.

13.12.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Niestety, ale szklanka mleka raz dziennie nie zapobiega osteoporozie...

17.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

W profilaktyce najważniejszą rolę odgrywa eliminacja czynników ryzyka modyfikalnych (np. używki, mało aktywny tryb życia), czyli związanych z trybem życia i dietą. Na czynniki niemodyfikalne (czynniki zdeterminowane genetycznie) profilaktyka nie ma istotnego wpływu.

Aktywność fizyczna, regularne ćwiczenia fizyczne przynoszą liczne korzyści w każdym wieku (we wczesnym okresie życia przyczyniają się do osiągnięcia większej masy szczytowej kości, co przynosi korzyści w późniejszym okresie życia). Twoja aktywność pobudza tworzenie się kości, natomiast jakiekolwiek długotrwałe unieruchomienie hamuje ten proces.

Właściwe odżywianie jest bardzo ważnym elementem w uzyskaniu jak największej szczytowej masy kostnej, jak i najmniejszej jej utraty w okresie późnej starości.

Witamina D. Codzienne zapotrzebowanie na witaminę D dostarcza 10-15 minutowa ekspozycja na światło słoneczne. Największe efekty daje lipcowe i sierpniowe słonce. Aktywne metabolity witaminy D korzystnie działają na stan napięcia układu mięśniowego, a także zmniejszają zagrożenie upadkiem.

Wapń wpływa na prawidłową mineralizację oraz wzrost kości w zależności od płci, stanu zdrowia i wieku (91% ostatecznej masy kostnej kształtuje się przed 17 rokiem życia).

Konieczne jest również dostarczenie organizmowi w diecie prawidłowej ilości białka, witamin A, B6, C i K, a także fluoru, cynku, chromu, magnezu i potasu.

Także samo mleko to niestety za mało by zapobiec osteoporozie.

19.12.2012 przez Patronikus - antropolog fizyczny
potwierdzam

Regularne spożywanie mleka i jego przetworów w wieku zagrożenia osteoporozą (czyli po 40 roku życia) potrafi znacząco spowolnić tę chorobę. Wcześniej w wieku 20 czy 30 kilka lat nie ma sobie co zawracać tym głowy. Osteoporoza głównie dotyczy kobiet w trakcie i po menopauzie.

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
obalam

Kampanie reklamowe tylko utwierdzają nas w tym błędnym przekonaniu, że regularne picie mleka wystarczy, by odpowiednio zadbać o kości.

Taka sytuacja bardzo niepokoi wielu specjalistów zajmujących się zagadnieniem osteoporozy. Dostarczenie organizmowi dostatecznej dawki calcium może co najwyżej nieznacznie zmniejszyć ryzyko osteoporozy, natomiast inne bardziej skuteczne metody są zazwyczaj niedoceniane.

9.01.2013 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

mleko ma wapń a osteoporoza jest wynikiem braku wapnia

1.03.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
potwierdzam

Pogromcy wspominają o niewłaściwym stosunku wapnia do fosforu w mleku krowim. To prawda. Ale proszę pamiętać, że jest to prawda endokrynologiczno-teoretyczna, wynikająca z mechanizmów działania, transportu itp. Człowiek jednak nie składa się tylko z kosmka jelitowego, witaminy D, receptorów, parathormonu i osteoklastów. Na mechanizm wbudowania wapnia z mleka krowiego do ludzkiej kości wpływa ze 100 tys innych czynników. I właśnie fakt ten opisują badania populacyjne, epidemiologiczne, bardzo obszerne i dobrze zaprojektowane. Mleko w żaden sposób nie szkodzi i nie zwiększa ryzyka złamań niskoenergetycznych. Zatem na pewno nie szkodzi. Natomiast wiele prac donosi, że mleko i jego przetwory masę kostną zwiększają. Reasumując, mleko (przetwory) bezpieczniej jest pić, niż nie pić.

Źródło: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/#bone-loss; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Feskanich+D%2C+Willett+WC%2C+Stampfer+MJ%2C+Colditz+GA.+Milk%2C+dietary+calcium%2C+and+bone+fractures+in+women%3A+a+12-year+prospective+study; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15035690; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12540414; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23351411.