Owoce jemy tylko ze skórką bo tracą zalety medyczne.

czy to ma znaczenie? czy obrane owoce tracą swoje dobroczynne właściwości?

Próby weryfikacji mitu (22)

4.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

W skórce owoców i warzyw jest wiele mikroelementów

4.12.2012 przez Aleksandra Strycharz - Patron portalu: Student
obalam

Owoce ze skórką nie zawsze sa zdrowsze, a poza tym nie wszystkie owoce możemy jeść bez obierania więc lepiej obierać

4.12.2012 przez Adam Oldfart - Inny: Farmaceuta
obalam

Nie. Arbuza się nie da zjeść ze skórką, a skórka od banana jest niesmaczna...

A na poważnie - w obecnych czasach, gdy owoce są pryskane i powlekane rozmaitymi chemikaliami mającymi przyspieszać ich dojrzewanie lub przedłużać ich termin przydatności do spożycia to chyba nie jest dobry pomysł. Owoce z własnego ogrodu - jak najbardziej.

4.12.2012 przez Anna Zielińska - Inny: Archeolog
potwierdzam

W skórce jest faktycznie wiele witamin, więc nie warto jej marnować. Ale nie polecam jeść bananów czy ananasów ze skórką.

4.12.2012 przez Anka Gośka Sacharczuk
potwierdzam

Wraz z usunięciem skórki usuwamy dużo błonnika pokarmowego

4.12.2012 przez Rachela - Inny: przyszły ortopeda
potwierdzam

W skórce jest dużo witamin ale jeśli kupujemy pryskane owoce to więcej w tej skórce jest chemii niż witamin.

4.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Skórka jest naturalną barierą przed utratą witamin i cennych mikroelementów owocu. Tuż pod skórką jabłka znajduje się też najwięcej witamin - C, A, B1, B2, PP i B3. Ponadto jest ona źródłem błonnika, który jest przydatny podczas trawienia.

5.12.2012 przez Mateusz Jankowski - Student medycyny: kierunek lekarski IIIrok
potwierdzam

Odpowiedź na to pytanie nie może być jednoznaczna. Faktem jest, że pod skórką znajdują się najbardziej wartościowe elementy owoców np. błonnik. Z drugiej strony przy stosowanej polityce rolnictwa w której plony mają być jak największe a wygląd owoców jak najbardziej apetyczny, nieuniknione jest stosowanie różnego rodzaju "chemii". Właśnie ona najintensywniej odkłada się w skórce np. jabłek, pomidorów.

6.12.2012 przez Katarzyna Nagel - Inny: Uczeń, biol-chem
potwierdzam

Ma znaczenie, ale takiej pomarańczy ze skórką nie zjesz. Owoce typu jabłka, gruszki, śliwki itp. należy jeść ze skórką, pod nią znajduje się najwięcej witamin.

11.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Jeśli jest to możliwe powinniśmy jeść owoce ze skórka, ale nie zawsze się da np nikt nie je orzechów w łupinie

12.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Prawdziwą zbrodnią jest obieranie jabłek. Pozbywamy się w ten sposób obecnego w skórce kwasu ursolowego, który ogranicza wchłaniania tłuszczu, obniża poziom cukru i cholesterolu, a także wspomaga muskulaturę organizmu. Tuż pod skórką jabłka znajduje się też najwięcej witamin - C, A, B1, B2, PP i B3. W białych błonkach cytrusów, poza witaminą C, znajdują się też cenne pektyny. To składnik błonnika, który wspomaga proces trawienny. Z kolei skórka cukinii jest bogata w luteinę, substancję zapobiegającą zwyrodnieniu plamki żółtej oka. Łupinka winogrona zawiera resweratrol, a cebuli - kwercetynę. Oba związki zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób krążenia, raka jelita i prostaty oraz poprawiają odporność.

- Skórka warzyw i owoców bogata jest w fitoskładniki, czyli naturalne substancje chemiczne, wytwarzane przez rośliny w celu ochrony ich przed negatywnym działaniem czynników zewnętrznych, m. in. promieniowaniem słonecznym, atakami owadów czy grzybów. Wspomniane związki są odpowiedzialne za charakterystyczną barwę, smak i zapach owoców oraz warzyw. Doskonale też wpływają na nasze zdrowie - tłumaczy specjalistka ds. żywienia człowieka z Dietosfery. - Na przykład kwercetyna zawarta w jabłkach zmniejsza ryzyko choroby serca i wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, taniny obecne w żurawinie pomagają w zwalczaniu infekcji układu moczowego i zmniejszają objawy choroby wrzodowej, likopen w pomidorach pomaga chronić przed rakiem prostaty i chorobami układu krążenia, zaś beta-karoten zawarty w marchwi wspomaga układ odpornościowy i chroni organizm przed chorobami nowotworowymi.

12.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Już nasze babcie mówiły - owoców i warzyw nie obieraj ze skórki! Wszystko, co najcenniejsze znajduje się tuż pod nią. I miały rację. Jeśli nie musimy - nie pozbawiajmy ich skórki, bo tracimy to, co najzdrowsze.

13.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

O ile to możliwe owoce należy jeść ze skórką, gdyż pod nią są najcenniejsze składniki (m.in. błonnik pokarmowy mający pozytywny wpływ na pracę jelit).

26.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Od bardzo dawna wiadomo ,że najzdrowsze składniki owoców znajdują się pod skórką. Wiele osób jednak w to dalej nie wierzy obierając owoce .

14.01.2013 przez Markus von Rufous - Medycyna
obalam

Nie wszystkie, ze skórką jemy te, które zawierają dużo pektyn, czyli np. jabłka, ponieważ pektyny gromadzą się pod skórką. Nie wyobrażam sobie pomarańczy jedzonych wraz ze skórą, albo kokosa :D

16.01.2013 przez Nadii - Student: Dietetyka
potwierdzam

Owoce jedzone ze skórą mają wiecej skł. odżywczych tj. błonnik czy witaminy ale mogą szkodzić na zołądek powodowac jego bóle itp.

17.01.2013 przez Bartosz Jaroszewski - Inny: uczeń farmacji
potwierdzam

Skórka zawiera bardzo dużo witamin i minerałów - więcej niż miąższ owocu. Dlatego, w miarę możliwości, powinno się jeść owoce ze skórką. Należy jednak pamiętać o wcześniejszym umyciu owoców ;) Warto też sprawdzić, z jakiej uprawy pochodzi owoc - jeżeli był pryskany, to substancje szkodliwe znajdują się również w miąższu.

18.01.2013 przez Martyna Zasieczna - Student: ratownik medyczny
potwierdzam

Większość owoców można jeść ze skórą. Najlepiej nadają się do tego owoce z upraw ekologicznych. W ich przypadku mamy pewność, że są zdrowe i nam nie zaszkodzą. Na ich skórkach nie znajdziemy szkodliwych substancji i zanieczyszczeń ze środowiska. Śmiało możemy nie obierając jeść owoce krajowe i dojrzałe sezonowe – np. jabłka, gruszki, morele czy brzoskwinie. Oczywiście nikomu nie przyjdzie do głowy obierać wiśni, czereśni, jagód czy porzeczek.

Skórę warto zostawić na owcach, ponieważ w niej i pod nią jest najwięcej witamin. Skórki bogate są w błonnik, który oczyszcza jelita i poprawia funkcjonowanie układu trawiennego. Dzięki niemu usuwane są niestrawione resztki jedzenia, które zalegają w jelitach powodując kłopoty żołądkowe.

18.01.2013 przez Piotr Sendecki - Inny: ratownik medyczny / fizjoterapeuta
potwierdzam

w skórce jest najwięcej witamin, blonnika

19.01.2013 przez Paulina Rydzkowska - Student: dietetyka i planowanie żywienia
obalam

Owszem w skórce jest dużo błonnika - zdrowe, ale większość kupowanych owoców są pryskane chemią, która zatrzymuje się na skórce więc nawet lepiej je obrać. W miąższu owocu też są witaminy i błonnik.

20.01.2013 przez Michał Kac - Inny: Informatyk, mechanik, drukarz, murarz, stolarz, kucharz, ..........
potwierdzam

Jeśli owoce pochodzą z upraw ekologicznych, to niektóre możemy spożywać ze skórką. Owoce trzeba umyć bardzo dokładnie w ciepłej wodzie. Jednak owoce znajdujące się w sklepach są zwykle pokryte różnego rodzaju substancjami chemicznymi, których usunięcie może być trudne lub nawet niewykonalne. Takich owoców nie polecam jeść ze skórką.

22.01.2013 przez Kamila Wojtaszek
potwierdzam

np. w jabłkach tusz pod skórką znajdują się cenne polifenole i saponiny to doskonałe źródło błonnika, które w jelitach działa jak miotełka.

20.02.2013 przez Krzysztof Łabuzek - Lekarz: Dr hab. n. med.
Mit nie jest możliwy do jednoznacznego obalenia/potwierdzenia potwierdzam

Tego mitu nie da się jednoznacznie zamknąć. Nie było przeprowadzonych rzetelnych badań, które oceniałyby stan zdrowia grupy ludzkiej zjadającej owoc ze skórką vs. grupa bez skórki. Przeprowadzenie takich badań byłoby też trudne, ze względu na rodzaj badanych owoców. Myślę, że gdyby na przykład grupa badana jedła całe orzechy kokosowe, to smiertelność w tej grupie byłaby znaczna. Podobnie byłoby z durianem właściwym, figą kaktusową, arbuzem. Myślę, żeby kierować się jednak zdrowym rozsądkiem. Jak ze wsi, to jeść ze skórką. Jak z supermarketu, to obierać.