Intensywne czytanie zapobiega zanikom pamięci

Czytanie dużo książek , czasopism i rozwiązywanie krzyżówek czy wykreślanie wykreślanek zapobiega zanikom pamięci .

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (11)

4.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Czynniki obniżające ryzyko choroby Alzheimera

Podejmowanie czynności intelektualnych (np. gra w szachy lub rozwiązywanie krzyżówek)[5]

Regularne ćwiczenia fizyczne[6]

Utrzymywanie regularnych relacji społecznych [2]. Osoby samotne mają dwukrotnie zwiększone prawdopodobieństwo rozwoju demencji związanej z chorobą Alzheimera w późniejszym wieku niż osoby, które nie były samotne.

Dieta śródziemnomorska bogata w warzywa, owoce i z niską zawartością nasyconych tłuszczów[7] uzupełniona w szczególności o:

Witaminy z grupy B[8], a zwłaszcza w kwas foliowy[9][10][11][12]

Curry[13]

Kwasy tłuszczowe omega-3, a w szczególności kwasy dokozaheksaenowe[14][15]

Warzywne i owocowe soki[16][17]

Wysokie dawki witaminy E działającej antyoksydacyjnie (w połączeniu z witaminą C). W przeprowadzonych badaniach przekrojowych wydają się zmniejszać ryzyko choroby Alzheimera, ale nie zmniejszają go w badaniach randomizowanych i obecnie nie są zalecane jako leki zapobiegające, gdyż zaobserwowano, że zwiększają ogólną śmiertelność[18][19].

Umiarkowane spożycie alkoholu [20]

Leki obniżające poziom cholesterolu (statyny) zmniejszają ryzyko choroby Alzheimera w badaniach opisowych, ale jak do tej pory nie w badaniach kontrolowanych z randomizacją[21].

Według danych Women’s Health Initiative hormonalna terapia zastępcza nie jest już uważana za czynnik zapobiegający demencji.

Długie stosowanie niesterydowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) w zmniejszeniu objawów zapalenia stawów i bólu jest związane z obniżeniem prawdopodobieństwa wystąpienia choroby Alzheimera, jak wskazują przeprowadzone badania opisowe[22][23]. Ryzyko związane ze stosowaniem leków zdaje się przeważać korzyści związane ze stosowaniem ich jako pierwotnego środka prewencyjnego[24].

4.12.2012 przez Adam Oldfart - Inny: Farmaceuta
obalam

Czytanie - nie, bo niespecjalnie ćwiczy pamięć, więc ta część mitu obalona. Ale wszelkie rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, uczenie się wierszy na pamięć - będzie procentować na starość lepszą pamięcią.

4.12.2012 przez Katarzyna Andrzejewska - Student medycyny: studentka V roku
potwierdzam

tak, a dokładniej opóźnia. bo przecież nieużywane narządy zanikają, a trening czyni mistrza

4.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
obalam

Na stare lata jest to po prostu "skutek ubcozny" było wiele mędrców na świecie a na stare lata i tak zapominali się

4.12.2012 przez Aleksandra Strycharz - Patron portalu: Student
obalam

Powoduje, że mamy lepsza pamięc i rozwija naszą wyobraźnie więc lepiej czytac niż nie czytać

6.12.2012 przez Katarzyna Nagel - Inny: Uczeń, biol-chem
potwierdzam

Czytanie, ćwiczenia umysłowe czy inne zajęcia tego typu poprawiają pracę mózgu, co może poprawić nam pamięć i w przyszłości częściowo zapobiec zanikom pamięci.

10.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Czytanie, rozwiązywanie krzyżówek czy inne gry logiczne zapobiegają zanikom pamięci na starość

12.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

Utrzymywanie aktywności mózgu poprzez ciągłą jego stymulację np pisaniem, czytaniem graniem w gry logiczne jest powiązane ze spadkiem poziomy białek wiązanych z chorobą Alzheimera.

13.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Regularna stymulacja mózgu np. poprzez czytanie, zapamiętywanie, rozwiązywanie krzyżówek - korzystnie wpływa na mnożenie powstawanie nowych połączeń oraz nowych neuronów w mózgu.

27.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Coraz więcej dowodów naukowych wskazuje na to, że przed chorobą Alzhaimera może nas uchronić zwiększona aktywność - fizyczna, ale przede wszystkim umysłowa. Stymulacja umysłu zwalnia postęp demencji, utratę pamięci i słabnięcie wzroku. Michael Scanlon, współzałożyciel popularnej strony internetowej, podaje konkretne sposoby, jak gimnastykować umysł. Pod adresem: www.lumosity.com znajdują się zestawy kilkuminutowych codziennych ćwiczeń dla mózgu, opracowanych specjalnie z myślą o osobach, którym grozi choroba Alzheimera.

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Mózg jest tym sprawniejszy, im częściej go używamy. Mimo upływu lat mogą w nim powstawać nie tylko nowe połączenia między neuronami, czyli synapsy, ale też nowe neurony! Warunkiem jest tylko stałe pobudzanie mózgu do pracy, np. czytanie książek, rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek, układanie puzzli, gra w szachy czy w scrabble.