Marchewka jest bardzo zdrowa , ma bardzo dużo witamin .

Prawda czy Fałsz ?

obalam potwierdzam riposta

Próby weryfikacji mitu (12)

1.12.2012 przez Rachela - Inny: przyszły ortopeda
potwierdzam

Korzeń marchwi zawiera odżywcze cukry-węglowodany (4-10%, m.in. sacharozę i glukozę), białko, liczne karoteny (8-22 mg, prowitamina A α- i β-karoten), olejek lotny, witaminy B1 i B2 (0,06 mg), B6, C (6-10 mg), E, H, K, PP (0,05 mg) oraz wapń, żelazo, miedź i fosfor, a także pektyny.

Wartość energetyczna 100 g marchwi wynosi ok. 33-35 kcal.

2.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
potwierdzam

Korzeń marchwi zawiera wiele karotenu, witamin i składników odżywczych. Jest on pełen przeciwutleniaczy, które zapobiegają starzeniu się naszego organizmu. Najważniejsze procesy odnawiania zachodzą w błonie śluzowej jelit, gdzie roślinny beta - karoten przetwarza sie w niezbędny dla człowieka retinol (odmiana wit. A).

2.12.2012 przez Justyna Nowakowska - Student: Pomorski Uniwersytet Medyczny - Dietetyka
potwierdzam

100g marchewki zawiera stosunkowo dużo witaminy A (zjedzenie 100g marchewki pokrywa ponad jednokrotnie zapotrzebowanie na tą witaminę wg IŻŻ). W 100g marchewki znaleźć też możemy niewielką ilość folianów (32mg), witaminy B6, witaminy E. Zawiera również makroskładniki (magnez, potas, miedź). Marchew jest zdrowym warzywem, ale należy pamiętać, że zawiera dużo sodu (którego podaż należy ograniczać w diecie), oraz błonnik (3,6g/100g), który w diecie lekkostrawnej nie może przekroczyć 25g/dobę. Jest dużo "zdrowszych" warzyw - np. jarmuż dostarcza blisko dwukrotnie więcej witamin i makroskładników :)

3.12.2012 przez Krzysztof P. - Inny: Informatyk
obalam

Duża ilość marchwi i na dodatek żywność wzbogacona w karoten czy witaminę A może spowodować nadmiar witaminy A powodując hiperwitaminozę groźną w skutkach zwłaszcza u dzieci. Mleko dla dzieci często wzbogacane jest o te witaminę.

Marchew będzie "zdrowa" w rozsądnych gracach - wystarczy żeby nie kłaść szczególnego nacisku na jej obecność w każdym posiłku.

3.12.2012 przez kontousuniete - Student
potwierdzam

Znaleźć w niej możemy witaminę A, C, witaminy z grupy B, a także witaminę E, H, K oraz PP. Nie brak też składników mineralnych takich, jak wapń, potas, sód, żelazo, miedź, fosfor, magnez, cynk i kobalt. Zawiera też kwas foliowy, kwas jabłkowy, inozytol oraz pektyny. Dzięki obecności dużej ilości błonnika, marchewka pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii.

4.12.2012 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
potwierdzam

Ma b. dużo beta karotenu (wit. A)

4.12.2012 przez Katarzyna Andrzejewska - Student medycyny: studentka V roku
potwierdzam

uzupełniając wcześniejsze komentarze marchew ma bardzo pożądany wpływ na naszą skórę - delikatnie wygładza zmarszczki i nadaje skórze intensywniejszą barwę - dzięki czemu poleca się ją latem, gdy się opalamy. Inną zaletą marchwi - chyba najlepiej nam znają - jest jej korzystny wpływ na nasze wzrok. Zawdzięczamy to obecności beta-karotenu. Ten sam związek ma jednak też i inne właściwości. Przyczynia się m.in. do ochrony przed drobnoustrojami. Ma także działanie antyoksydacyjne i wzmacniające odporność.

Warto zwrócić uwagę na obecność w marchewce inozytolu. Związek ten jest głównym składnikiem lecytyny, funkcjonuje jako substancja lipotropowa (tzn. związek, który zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i cholesterolu w wątrobie). Jeżeli wątroba staje się nadmiernie obciążona przez tłuszcz i cholesterol, upośledzeniu ulegają liczne jej funkcje, co koniec końców negatywnie odbija się na całym organizmie. Przypuszcza się też, że niedobór inozytolu w organizmie może być przyczyną niepłodności u mężczyzn.

9.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
potwierdzam

Marchewka zawiera wiele witamin i minerałów dlatego wchodzi w skład większości soków dla dzieci i dorosłych

13.12.2012 przez Kaja Winczyk - Student medycyny: studentka jak studentka
potwierdzam

Znaleźć w niej możemy witaminę A, C, witaminy z grupy B, a także witaminę E, H, K oraz PP. Nie brak też składników mineralnych takich, jak wapń, potas, sód, żelazo, miedź, fosfor, magnez, cynk i kobalt. Zawiera też kwas foliowy, kwas jabłkowy, inozytol oraz pektyny. Dzięki obecności dużej ilości błonnika, marchewka pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii.

14.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
potwierdzam

O tym, że marchewka należy do najbogatszych w witaminy warzyw, wie chyba każde dziecko. Zawiera ona bowiem w sobie witaminę A, która odpowiada za wzrost u dzieci, a dodatkowo witaminy z grupy B, wit. C, E, K i PP. Picie soku z marchewki zalecane jest każdemu, niezależnie od wieku. U nastolatków wpływa korzystnie na cerę i urodę, a osobom starszym wygładza zmarszczki i dodatkowo za sprawą beta-karotenu, pozytywnie działa na wzrok. Dlatego zalecana jest także osobom pracującym przed monitorami komputerów lub kierowcom. Marchew wpływa również na obniżanie poziomu tłuszczów we krwi. Zawarta w niej celuloza pomaga pozbyć się szkodliwego cholesterolu, co czyni ją skuteczną ochroną przed miażdżycą i chorobami wieńcowymi. Bogactwo mikro- i makroelementów (wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, miedź i fosfor) w marchewce działa wzmacniająco i chroni nasz organizm przed anemią, reguluje również pracę żołądka, poprawia metabolizm i utrzymuje wątrobę w zdrowiu.

15.12.2012 przez Bartłomiej Rawski - epidemiolog, specjalista zdrowia publicznego
potwierdzam

Korzeń marchwi zwyczajnej jest bogaty w składniki odżywcze. Zawiera on m.in. Korzeń marchwi zawiera odżywcze cukry-węglowodany (4-10%, m.in. sacharozę i glukozę), białko, liczne karoteny (8-22 mg, prowitamina A α- i β-karoten), olejek lotny, witaminy B1 i B2 (0,06 mg), B6, C (6-10 mg), E, H, K, PP (0,05 mg) oraz wapń, żelazo, miedź i fosfor, a także pektyny.

Czyli jednym słowem jeść marchew i nie przejmować się niczym.

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

Korzeń marchwi zawiera wiele karotenu, witamin i składników odżywczych. Jest on pełen przeciwutleniaczy, które zapobiegają starzeniu się naszego organizmu. Najważniejsze procesy odnawiania zachodzą w błonie śluzowej jelit, gdzie roślinny beta - karoten przetwarza sie w niezbędny dla człowieka retinol (odmiana wit. A).