Cytrusy pomagają na zakwasy

Usłyszałam niedawno teorię, że po intensywnym wysiłku fizycznym warto zjeść owoce cytrusowe, aby uniknąć zakwasów.

Próby weryfikacji mitu (8)

30.11.2012 przez Konrad Babij - Student: Biotechnolog
obalam

Zakwasy jest to termin kolokwialny. Opóźniony ból mięśniowy jest spowodowany mikrouszkodzeniami włókien mięśniowych, a nie stężeniem kwasu mlekowego, którego poziom relatywnie szybko ulega unormowaniu. Spożywanie cytrusów nie ma wpływu na powstawanie/zapobieganie mikrouszkodzeniom.

1.12.2012 przez Ewelina Jezierska - Student: socjologia
potwierdzam

Zawarta w cytrusach witamina C wpływa regenerująco na mięśnie i cały organizm. Witamina C bierze bowiem udział w odbudowie tkanki łącznej i jest niezbędna przy syntezie kolagenu.

"– Jak się pozbyć bólu mięśni bez krioterapii?

– Uważa się, że powinno się zwiększyć dawkę witaminy C, bo bierze ona udział w odbudowywaniu tkanki łącznej. Przeprowadzane badanie potwierdziły, że jest wtedy większe na nią zapotrzebowanie, a cały proces reperacji odbywa się szybciej. Polecane są – zwłaszcza w reklamach – leki przeciwzapalne z grupy aspiryn. Trzeba jednakże wiedzieć, że nie należy ich łączyć, bo aspiryna obniża poziomi witaminy C. Jeśli więc weźmiemy ją, by obniżyć ból, z przyjęciem witaminy C powinniśmy poczekać kilka godzin"

9.12.2012 przez Bartosz Maczkowski - Student medycyny: Student UMLub i WUM
obalam

Zakwasy to spadek pH w mięśniach alby się pozbyć zakwasów organizm musi rozłożyć kwas mlekowy. Dostarczanie dodatkowych kwasów w tym czasie nie jest dobrym pomysłem bo organizm będzie musiał rozłożyć więcej kwasów

14.12.2012 przez Marcin Musiał - Student medycyny: Pomorski Uniwersytet Medyczny
obalam

Zakwasy występują po intensywnym wysiłku zawsze. Jeśli po treningu nie wystąpią to tylko świadczy, że nie trenowaliśmy mocno.

Wynikają one z uszkodzeń mięśni wywołanych głównie przez nagromadzony w nich kwas mlekowy. Najlepszym lekarstwem jest odpoczynek i zaadaptowanie organizmu reguralnymi treningami.

20.12.2012 przez kontousuniete - Student
obalam

Tzw. zakwasy to mikrourazy, a na to cytrusy niestety nie pomogą.

26.12.2012 przez Klaudia Ksepko - Student medycyny: studentka 6. roku
obalam

Odpowiedzialny za "zakwasy" jest kwas mlekowy który powstaje po intensywnym wysiłku.Jego obecność w mięśniach powoduje mikrouszkodzenia które odpowiedzialne są za ból.Nie ma to żadnego związku z cytrusami.Najlepszym lekarstwem jest odpoczynek.

27.12.2012 przez Tomasz Wacikowski - Student medycyny: Przewodniczący SKN Kardiologii Dziecięcej IP-CZD
potwierdzam

W cytrusach znajduje się witamina C, która bierze udział w odbudowywaniu tkanki łącznej. Przeprowadzane badanie potwierdziły, że jest wtedy większe na nią zapotrzebowanie, a cały proces reperacji odbywa się szybciej.

21.01.2013 przez Damian Z - Inny: Ratownik Medyczny/Student Pielęgniarstwa
obalam

Najskuteczniejszą metodą walki z zakwasami jest masaż, który poprawia krążenie w obolałych partiach mięśni, a dzięki temu przyspiesza ich regenerację. Pomocna może się okazać także kąpiel w zimnej lub chłodnej wodzie, a także picie sporej ilości niegazowanej wody mineralnej – wypłukuje ona z mięśni nadmiar kwasu mlekowego powstałego w trakcie aktywności fizycznej. Może pomóc także gorąca kąpiel - rozgrzane mięśnie będą mniej bolały

29.05.2013 przez Ernest Piotr Kuchar - Lekarz: Dr n. med.
obalam

Zakwasy czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego (Postexercise Muscle Soreness lub DOMS - delayed onset muscle soreness) – jest to ból mięśni pojawiający się 24-72 godzin po intensywnym wysiłku. Ból ustępuje zwykle po 5–7 dniach. Przyczyną zespołu są mikrouszkodzenia mięśni wywołane przez ich rozciąganie. Zakwasy kojarzone są niesłusznie z akumulacją kwasu mlekowego w mięśniach. Jak wykazały badania kwas mlekowy zostaje wypłukany z tkanki mięśniowej przez przepływająca krew już po około 1, maksymalnie 2  godzinach po intensywnym wysiłku, zatem nie może tłumaczyć dolegliwości bólowych. Według aktualnych teorii przyczyną zakwasów jest uszkodzenie mięśni przez wysiłek i obniżenie pobudliwości zakończeń włókien nerwowych przenoszących czucie bólu przez mediatory stanu zapalnego. Najlepszym sposobem na zakwasy wydaje się zatem być wymieniony przez "Pogromców" masaż, kontynuwacja dobranego wysiłku i stosowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Po wystąpieniu bólu zaleca się łagodne ćwiczenia, które zmniejszają ból w trakcie ich wykonywania, aż dojdzie do adaptacji mięśni do obciążeń. Badania nie potwierdziły skuteczności innych sposobów jak np. witamina C, masaż lodem, akupunktura, terapia hiperbaryczna, terapia ultradźwiękami, polem magnetycznym, jogi, strechingu czy gorąca kąpiel. Nie znalazłem w piśmiennictwie dowodów na skuteczność cytrusów.

Patrz też:

http://emedicine.medscape.com/article/313267-overview

Piśmiennictwo:

 

  1. Vila-Chã C, Hassanlouei H, Farina D, Falla D. Eccentric exercise and delayed onset muscle soreness of the quadriceps induce adjustments in agonist-antagonist activity, which are dependent on the motor task. Exp Brain Res. Nov 18 2011;[Medline].
  2. MacIntyre DL, Reid WD, Lyster DM, et al. Presence of WBC, decreased strength, and delayed soreness in muscle after eccentric exercise. J Appl Physiol. Mar 1996;80(3):1006-13. [Medline].
  3. Frey Law LA, Evans S, Knudtson J, et al. Massage reduces pain perception and hyperalgesia in experimental muscle pain: a randomized, controlled trial. J Pain. May 1 2008;[Medline].
  4. Vaile J, Halson S, Gill N, et al. Effect of hydrotherapy on the signs and symptoms of delayed onset muscle soreness. Eur J Appl Physiol. Mar 2008;102(4):447-55. [Medline].
  5. Tiidus PM, Ianuzzo CD. Effects of intensity and duration of muscular exercise on delayed soreness and serum enzyme activities. Med Sci Sports Exerc. 1983;15(6):461-5. [Medline].
  6. Schwane JA, Armstrong RB. Effect of training on skeletal muscle injury from downhill running in rats. J Appl Physiol. Sep 1983;55(3):969-75. [Medline].
  7. Travell J, Rinzler S, Herman M. Pain and disability of the shoulder and arm: treatment by intramuscular infiltration with procaine hydrochloride.JAMA. 1942;120:417-22.
  8. Cobb CR, deVries HA, Urban RT, et al. Electrical activity in muscle pain. Am J Phys Med. Apr 1975;54(2):80-7. [Medline].
  9. Davis WJ, Wood DT, Andrews RG, et al. Elimination of delayed-onset muscle soreness by pre-resistance cardioacceleration before each set. J Strength Cond Res. Jan 2008;22(1):212-25. [Medline].
  10. Katzberg HD, Khan AH, So YT. Assessment: symptomatic treatment for muscle cramps (an evidence-based review): report of the therapeutics and technology assessment subcommittee of the American academy of neurology. Neurology. Feb 23 2010;74(8):691-6. [Medline].
  11. Friden J, Sjostrom M, Ekblom B. Myofibrillar damage following intense eccentric exercise in man. Int J Sports Med. Aug 1983;4(3):170-6. [Medline].
  12. Sellwood KL, Brukner P, Williams D, et al. Ice-water immersion and delayed-onset muscle soreness: a randomised controlled trial. Br J Sports Med. Jun 2007;41(6):392-7. [Medline].
  13. Isabell WK, Durrant E, Myrer W, Anderson S. The effects of ice massage, ice massage with exercise, and exercise on the prevention and treatment of delayed onset muscle soreness. J Athl Train. 1992;27(3):208-17. [Medline]. [Full Text].
  14. Barlas P, Robinson J, Allen J, et al. Lack of effect of acupuncture upon signs and symptoms of delayed onset muscle soreness [In Process Citation]. Clin Physiol. Nov 2000;20(6):449-56. [Medline].
  15. Lin JG, Yang SH. Effects of acupuncture on exercise-induced muscle soreness and serum creatine kinase activity. Am J Chin Med. 1999;27(3-4):299-305. [Medline].
  16. Mekjavic IB, Exner JA, Tesch PA, et al. Hyperbaric oxygen therapy does not affect recovery from delayed onset muscle soreness. Med Sci Sports Exerc. Mar 2000;32(3):558-63. [Medline].
  17. Zhang J, Clement D, Taunton J. The efficacy of Farabloc, an electromagnetic shield, in attenuating delayed-onset muscle soreness. Clin J Sport Med. Jan 2000;10(1):15-21. [Medline].
  18. Craig JA, Barron J, Walsh DM, et al. Lack of effect of combined low intensity laser therapy/phototherapy (CLILT) on delayed onset muscle soreness in humans. Lasers Surg Med. 1999;24(3):223-30. [Medline].
  19. Douris P, Southard V, Ferrigi R, et al. Effect of phototherapy on delayed onset muscle soreness. Photomed Laser Surg. Jun 2006;24(3):377-82. [Medline].
  20. Hasson S, Mundorf R, Barnes W, et al. Effect of pulsed ultrasound versus placebo on muscle soreness perception and muscular performance. Scand J Rehabil Med. 1990;22(4):199-205. [Medline].
  21. Craig JA, Bradley J, Walsh DM, et al. Delayed onset muscle soreness: lack of effect of therapeutic ultrasound in humans. Arch Phys Med Rehabil. Mar 1999;80(3):318-23. [Medline].
  22. Ciccone CD, Leggin BG, Callamaro JJ. Effects of ultrasound and trolamine salicylate phonophoresis on delayed-onset muscle soreness. Phys Ther. Sep 1991;71(9):666-75; discussion 675-8. [Medline].
  23. Tourville TW, Connolly DA, Reed BV. Effects of sensory-level high-volt pulsed electrical current on delayed-onset muscle soreness. J Sports Sci. Sep 2006;24(9):941-9. [Medline].
  24. Denegar CR, Perrin DH. Effect of transcutaneous electrical nerve stimulation, cold, and a combination treatment on pain, decreased range of motion, and strength loss associated with delayed onset muscle soreness. J Athl Train. 1992;27(3):200-6. [Medline]. [Full Text].
  25. Craig JA, Cunningham MB, Walsh DM, et al. Lack of effect of transcutaneous electrical nerve stimulation upon experimentally induced delayed onset muscle soreness in humans. Pain. Oct 1996;67(2-3):285-9. [Medline].
  26. Leeder J, Spence J, Taylor E, Harrison A, Howatson G. The effect of electrical stimulation on recovery from exercise-induced muscle damage. Br J Sports Med. Dec 2011;45(15):A21. [Medline].
  27. Hasson SM, Wible CL, Reich M, et al. Dexamethasone iontophoresis: effect on delayed muscle soreness and muscle function. Can J Sport Sci. Mar 1992;17(1):8-13. [Medline].
  28. McAnulty S, McAnulty L, Nieman D, et al. Effect of NSAID on muscle injury and oxidative stress. Int J Sports Med. Nov 2007;28(11):909-15. [Medline].
  29. Cannavino CR, Abrams J, Palinkas LA, et al. Efficacy of transdermal ketoprofen for delayed onset muscle soreness. Clin J Sport Med. Jul 2003;13(4):200-8. [Medline].
  30. Connolly DA, McHugh MP, Padilla-Zakour OI, et al. Efficacy of a tart cherry juice blend in preventing the symptoms of muscle damage. Br J Sports Med. Aug 2006;40(8):679-83; discussion 683. [Medline].
  31. Connolly DA, Lauzon C, Agnew J, et al. The effects of vitamin C supplementation on symptoms of delayed onset muscle soreness. J Sports Med Phys Fitness. Sep 2006;46(3):462-7. [Medline].
  32. Bajaj P, Arendt-Nielsen L, Madeleine P, et al. Prophylactic tolperisone for post-exercise muscle soreness causes reduced isometric force--a double-blind randomized crossover control study. Eur J Pain. 2003;7(5):407-18. [Medline].
  33. Armstrong RB. Mechanisms of exercise-induced delayed onset muscular soreness: a brief review. Med Sci Sports Exerc. Dec 1984;16(6):529-38. [Medline].
  34. Johansson PH, Lindstrom L, Sundelin G, et al. The effects of preexercise stretching on muscular soreness, tenderness and force loss following heavy eccentric exercise. Scand J Med Sci Sports. Aug 1999;9(4):219-25. [Medline].
  35. Thompson HS, Hyatt JP, De Souza MJ, et al. The effects of oral contraceptives on delayed onset muscle soreness following exercise. Contraception. Aug 1997;56(2):59-65. [Medline].
  36. Boyle CA, Sayers SP, Jensen BE, et al. The effects of yoga training and a single bout of yoga on delayed onset muscle soreness in the lower extremity. J Strength Cond Res. Nov 2004;18(4):723-9. [Medline].
  37. Snyder, J. G.; Ambegaonkar, J. P.; Winchester, J. B.; McBride, J. M.; Andre, M. J.; Nelson, A. G. (2011). "Efficacy of Cold-Water Immersion in Treating Delayed Onset Muscle Soreness in Male Distance Runners". Medicine & Science in Sports & Exercise43: 766. doi:10.1249/01.MSS.0000402128.66983.f7
  38. Gulick, DT; Kimura, IF; Sitler, M; Paolone, A; Kelly, JD (1996 Apr). "Various treatment techniques on signs and symptoms of delayed onset muscle soreness.". Journal of athletic training31(2): 145–52. PMID 16558388